על מנת לערוך סיכומים נדרש לפתוח חשבון.

הגורמים לצמיחתן ולגיבושן של התנועות הלאומיות באירופה במאה ה-19.: הבדלים בין גרסאות בדף

מתוך סיכומונה, אתר הסיכומים החופשי.
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
אין תקציר עריכה
אין תקציר עריכה
שורה 1: שורה 1:
==רעיונות הנאורות - ביקורת על הסדר הישן==
=השפעת רעיונות ההשכלה=
במאה ה17 הוקמה תנועה חברתית אינטלקטואלית, תנועת ה'נאורות' (ההשכלה) במערב אירופה אשר העמידה את השאיפה לידע והשכלה כמטרה מרכזית בחייו של האדם. לפי אמונתם, הידע יוביל את האדם לאושר וליעד זה האדם מסוגל להגיע באמצעות בינתו ושכלו. על פיהם, השיקול השכלי-רציונלי נמצא במרכז החיים.
בסוף המאה ה-18 התפתחה באירופה תנועת ההשכלה, שביקשה להעביר את הדגש מן הדת והאמונה מול התבונה האנושית. אנשי ההשכלה הדגישו, כי האדם יכול בכוח שכלו להשיג ידע ולעצב את חייו האישיים והציבוריים. האדם מעצב את גורלו. זו הייתה תפישה מהפכנית, שערערה על מעמדה של הכנסייה ועל המלוכה, שכן המלכים, על-פי התפישה הישנה, מלכו בחסר האל, ואילו תנועת ההשכלה טענה, כי יש לבחון את צורת השלטון הטובה ביותר לעם ולהנהיג אותה. הלאומיות ניזונה מן הרעיונות האלה. לא המלך הוא הריבון אלא העם באמצעות נציגיו. מרעיונות החירות והשוויון במישור הפרטי נגזרה השאיפה לעצמאות מדינית. העמים אינם צריכים להיות משועבדים לעמים אחרים, ולכן השאיפה של הלאומיות הייתה הן שחרור משלון זר והן שחרור משלטון של יחיד או מיעוט.
בראש התנועה עמדו שלושה עיקרים שהיוו בסיס לאמונתה וגרמו לצמיחת הלאומיות האירופאית במאה ה19:
 
-האדם הנבון- האדם קיבל תבונה ובינה מלידתו והוא בעל זכות להחליט למען עצמו ולערער את הסדר הקיים לפי רצונו. האדם נוצר כדי לחשוב ולהשפיע:
=השפעת התנועה הרומנטית=
"העז לדעת" לדברי עמנואל קנט, הפילוסוף המפורסם. תחת השפעת רעיון זה החלו בני האדם לערער על המלוכה והאצולה, המעמדות בעל זכויות היתר, שדכאו אותם עד כה.
בלאומיות מראשיתה היה גם מרכיב של רומנטיקה. הרומנטיקה הדגישה את הרגש, החושים, הדמיון, הקסם ואפילו המיסטיקה, וראתה בהם מרכיבים שנותנים טעם לחיים. הלאומיות ינקה מרעיונותיה של התנועה הרומנטית, שחיפשה את השונה והמיוחד לכל אומה. כך תנועות לאומיות הדגישו את הייחוד שבאומה: את תרבותה (אמנות, שירי-עם, שפה, חגים), את תכונותיה ואת מקורותיה הנשכחים. הרומנטיקנים השתמשו באגדות-עם, בסיפורי גיבורים ובמיתוסים ככלי-חינוך ועיצוב הזהות הלאומית. הם העלו על נס מעשי גבורה אמיתיים או מדומים, וגילו או המציאו גיבורים עממיים. כך הם תרמו לעיצוב זהות לאומית אתנית.
-שיוויון כל בני האנוש- הפתרון למצב העגום בו שרויה האנושות הוא שיוויון זכויות, חברה מוסרית ושווה בה ישרור צדק וחירות, ללא עריצות וניצול. זכות לחיות בחברה כזו מגיעה לכל אדם באשר הוא, ללא הבדלי דת, גזע ומין. חירויות אלה, שנשללו בידי המלכים האבסולוטיים, סופם לפרוץ ולהפוך נחלת כל בני האדם. רעיון זה הופץ על ידי המשכילים הבורגניים בקרב בני העם האנאלפביתים, ונחשף בפני העם. הוא מילא אותם אופטימיות רבה, וגרם להם לרצות לבצע מהפכה. העובדה שמדובר בעקרונות אוניברסליים אפשרה לכל זרם בקרב עמי אירופה לאמץ את ערכי היסוד של ההשכלה.
 
-העם הוא הריבון- רעיון נוסף של הנאורות טען כי לא המלכים האבסולוטים שנבחרו 'בחסד האל' אמורים לשלוט, אלא נציגי העם שנבחרו על ידיו בדרך דמוקרטית. צורת שלטון זו תמנע דיכוי ועריצות ותעודד את זכויות האדם. גורם זה גרם בהמשך למהפכה הצרפתית ומלחמת העצמאות האמריקנית.
=חילון=
==הנאורות ו"העולם החדש" (אמריקה)==
רעיונות ההשכלה גרמו לירידה במרכזיותה של הדת בחייהם של האנשים. אמנם מוסדות הכנסייה המשיכו להתקיים , אולם הדת ,שהייתה מרכיב מרכזי בחיי הפרט, בצורת החשיבה של האנשים ובאורח חייהם, נעשתה שולית יותר. החילון הגביר את תחושת חוסר ההשתייכות לקהילה. לכן נוצר צורך במוקד הזדהות חדש , במכנה משותף שיצור קשר ושייכות ביניהם. הלאומיות הייתה הדבק הזה שחיבר את מגזרי החברה החדשים והקנה לכולם תרבות משותפת.
==המהפכה הצרפתית: "רצונו של העם"==
 
המהפכה הרצפתית החלה בוורסאי, צרפת, במאי 1789. האצולה והכמורה, מעמדות עליונים שהיו בעלי פטור ממיסים ושלטו ביד חזקה במעמד השלישי, שהיווה מעל 70 אחוזים מהאוכלוסיה, סירבו לדרישות המעמד השלישי כי ההצבעה לא תיערך על פי מעמדות אלא לכל נציג יינתן כל אחד. בעקבות כך הכריזו נציגי המעמד השלישי על הקמת "האסיפה הלאומית", כנציגי האומה הצרפתית כולה. כאשר המלך קרא לצבאו לפזר את אסיפת המעמדות, יצאו המוני העם לרחובות. בואו של הצבא נתפס בעיניהם כמזימת האצולה לפגוע בהם.
=המהפכה התעשייתית=
ב14 ביולי 1789, יום המהפכה בצרפת הנחגג מדי שנה, תושבי פריז הרסו את מבצר הבסטיליה בסערה, מבצר ענק ליד נהר הסיין ששימש בית הכלא המלכותי של העיר. בעקבות הרס המבצר הפכה האסיפה הלאומית לגוף השלטוני העיקרי בצרפת.
מהפכה זו שינתה סדרי עולם חברתיים. בתי-החרושת שינו את הנוף החקלאי. החברה האירופית הפכה לדינמית יותר בעקבות התפתחות טכנולוגית מואצת. המודרניזציה של אירופה אפשרה את הפצת הרעיון והתרבות הלאומיים לכל שכבות האוכלוסייה. התפתחות התחבורה ותפוצתם ההולכת וגדלה של עיתונים וספרים, אפשרו העברה מהירה של רעיונות לכל התושבים במדינה. הפנייה אל כל התושבים באותה שפה לאומית והעיסוק בנושאים, שנתפסו כנוגעים לכולם, גרמו לתושבים לחוש שהם בני לאום אחד.
האסיפה הלאומית, ליברלית במהותה, פירסמה באוגוסט את הצהרת זכויות האדם והאזרח, מגילת הזכויות של הרפובליקה הצרפתית המתקוממת. נקבע בה כי כל האזרחים שווים, העם הוא הריבון, ולכל האזרחים יש חופש ביטוי, דעה וקניין. הצהרה זו בטאה את רעיונות הנאורות והפכה אותם לחוקה רשמית.
 
העם הונהג כעת בידי מעמד הביניים שנראה פוטנציאלי לשלטון דמוקרטי ליברלי. שלטון בורני זה חיסל את המונרכיה האבסולוטית בצרפת, יצר את צבא העם, הפיץ את השימוש בשפה הצרפתית וביסס את הלאומיות בכל רחבי הרפובליקה החדשה.
=תהליך העיור=
בשם המרסייז ודגל הטריקולור, ורעיונות "חירות, שוויון, אחווה" יצאו בני העם הצרפתי למלחמה במלוכה המקומית והוציאו את נציגי המשטר הישן- ביניהם המלך לואי השישה עשר ומארי אנטואנט, אשתו- להורג בכיכר המהפכה בגיליוטינה, באמצעות עריפת ראשם. מיד לאחר מכן צבא המהפכה הדף את הגייסות האוסטריים והצרפתיים של המשטר הישן שניסו לחסל את המהפכה. המוני מתנדבים, שרים את שירי המרסייז- שיר פטריוטי שהפך בהמשך להמנון צרפת- השמידו את הצבאות המלוכניים והתקדמו לתוך בלגיה וחבל הריין...
תהליך שבו אנשים עוזבים את מקום מושבם בכפרים ועוברים לעיר, בגלל האפשרויות הרבות שהעיר מציעה. תהליך זה גרם להתפוררות המבנה החברתי המסורתי, שהתבסס על המשפחה הגדולה המתגוררת באותו מקום דורות רבים. הלאומיות נכנסה לחלל שנוצר אצל הפרט, בעקבות תהליך זה. היא הקנתה תחושה של סולידריות חברתית, דבר אשר התפורר עם המעבר מהכפר על העיר. הלאומיות העניקה לאדם תחושה של השתייכות האדם. אינו לבד אלא מוקף בני-לאום דומה, דבר אשר מוביל לתחושה של עוצמה, גאווה ומשמעות חדשה לחיי האנשים, משמעות אשר מצאה לה ביטוי בלאומיותם.
==כיבושי נפוליון והתעוררות הלאומיות ברחבי אירופה==
 
ב1799, עשר שנים לאחר פרוץ המהפכה הצרפתית, עלה לשלטון בצרפת נפוליאון בונפרטה.  
=המהפכה הצרפתית וכיבושי נפוליאון=
נפוליאון פתח בשורה של תיקונים חושבים בחוקת צרפת, והוציא לאור את קוד נפוליאון- חקיקת עקרונות המהפכה הצרפתית כביטוי לזכויות האדם והאזרח, חקיקה שהדגישה את זכויות כל בני האדם באשר הם, שיוויון לגאלי, חופש אישי, חופש כלכלי וחופש דתי.
המהפכה הצרפתית באה לשנות סדרי עולם ישן. כלומר, להוריד את המשטר האבסולוטי הלא שוויוני והמדכא, בשלטון המבטא את רצונו של העם, או כפי שכינה רוסו , שלטון המבטא את הרצון הכללי. אין הדבר אומר בהכרח שמדובר בשלטון דמוקרטי כפי שנתפש כיום. המהפכה הצרפתית נתפשה כמאיימת מצדם של בתי מלוכה אחרים באירופה, אשר החלו לאיים על צרפת. האיום המתמיד מחוץ , ומאלה שהתנגדו למהפכה הצרפתית מבפנים תרמו להתגבשות הלאומיות הצרפתית. לצרפת המהפכנית היה מנהיג חזק שלא בא משורות והאצולה הקיימת  - שמו נפוליאון בונפרטה. כיבושיו של נפוליאון באירופה גרמו להתעוררות הלאומיות האירופאית. להתעוררות זו היו שני פנים: מחד, נפוליאון שיחרר לאומים שונים משלטון קיסרי מלוכני . הדוגמה לכך היא הניתוק בין איטליה לגרמניה שהיו תחת קיסרויות אוסטריות ופרוסיות. מאידך, כיבושי נפוליאון פגעו בריבונות העמים שנכבשו והרעיון הלאומי גויס נגדם . השליטה הצרפתית עוררה התנגדות בקרב העמים הכבושים וחיזקה אצלם את הייחוד ואת השאיפה לעצמאות.
ב1804 נפוליאון הכריז על עצמו 'קיסר הצרפתים' והצהיר כי מטרתו היא להפיץ בכל רחבי אירופה את רעיונות המהפכה הצרפתית ולשחרר את עמי אירופה מעול עריצות המשטרים המלוכניים הישנים. במשך חמש עשרה שנים, עד 1815, נכבשו חלקים גדולים מאירופה תחת חסותם של נפוליאון וצרפת.  
 
אמנם, יעדו של נפוליאון היה לגרום להתעוררות לאומית כנגד השלטונות האבסולוטיים באירופה, אך הוא עצמו התנהג ככזה במדינות שהוא 'שחרר': הכתיר את בני משפחתו לשליטי אירופה, והכריח את בני העמים הכבושים להתגייס לצבאו, לציית לחוקיו ולשלם מיסים אימפריאליים לארצו.
עם הפצת הרעיונות ברחבי אירופה, נפוליאון למעשה גרם לעמים הכבושים להתקומם כנגד שלטונו העריץ, התנגדות זו הובילה להתעוררות לאומית של העמים הכבושים. הצבא שיצא להילחם בנפוליאון ראה עצמו כצבא לאומי.
עמי אירופה אמצו את הדגם הצרפתי של פטריוטיות ומלחמה בדיכוי, והשתמשו ברעיונות אלה כנגד צרפת עצמה. כך כיבושי נפוליאון תרמו להפצת רעיונות המהפכה והרעיון הלאומי בכל רחבי אירופה.
==התקוממויות 1830 והזרם הרומנטי==
=="אביב העמים" - מהפכות 1848==
[[קטגוריה:היסטוריה א']]
[[קטגוריה:היסטוריה א']]

גרסה מ־20:16, 13 באפריל 2010

השפעת רעיונות ההשכלה

בסוף המאה ה-18 התפתחה באירופה תנועת ההשכלה, שביקשה להעביר את הדגש מן הדת והאמונה מול התבונה האנושית. אנשי ההשכלה הדגישו, כי האדם יכול בכוח שכלו להשיג ידע ולעצב את חייו האישיים והציבוריים. האדם מעצב את גורלו. זו הייתה תפישה מהפכנית, שערערה על מעמדה של הכנסייה ועל המלוכה, שכן המלכים, על-פי התפישה הישנה, מלכו בחסר האל, ואילו תנועת ההשכלה טענה, כי יש לבחון את צורת השלטון הטובה ביותר לעם ולהנהיג אותה. הלאומיות ניזונה מן הרעיונות האלה. לא המלך הוא הריבון אלא העם באמצעות נציגיו. מרעיונות החירות והשוויון במישור הפרטי נגזרה השאיפה לעצמאות מדינית. העמים אינם צריכים להיות משועבדים לעמים אחרים, ולכן השאיפה של הלאומיות הייתה הן שחרור משלון זר והן שחרור משלטון של יחיד או מיעוט.

השפעת התנועה הרומנטית

בלאומיות מראשיתה היה גם מרכיב של רומנטיקה. הרומנטיקה הדגישה את הרגש, החושים, הדמיון, הקסם ואפילו המיסטיקה, וראתה בהם מרכיבים שנותנים טעם לחיים. הלאומיות ינקה מרעיונותיה של התנועה הרומנטית, שחיפשה את השונה והמיוחד לכל אומה. כך תנועות לאומיות הדגישו את הייחוד שבאומה: את תרבותה (אמנות, שירי-עם, שפה, חגים), את תכונותיה ואת מקורותיה הנשכחים. הרומנטיקנים השתמשו באגדות-עם, בסיפורי גיבורים ובמיתוסים ככלי-חינוך ועיצוב הזהות הלאומית. הם העלו על נס מעשי גבורה אמיתיים או מדומים, וגילו או המציאו גיבורים עממיים. כך הם תרמו לעיצוב זהות לאומית אתנית.

חילון

רעיונות ההשכלה גרמו לירידה במרכזיותה של הדת בחייהם של האנשים. אמנם מוסדות הכנסייה המשיכו להתקיים , אולם הדת ,שהייתה מרכיב מרכזי בחיי הפרט, בצורת החשיבה של האנשים ובאורח חייהם, נעשתה שולית יותר. החילון הגביר את תחושת חוסר ההשתייכות לקהילה. לכן נוצר צורך במוקד הזדהות חדש , במכנה משותף שיצור קשר ושייכות ביניהם. הלאומיות הייתה הדבק הזה שחיבר את מגזרי החברה החדשים והקנה לכולם תרבות משותפת.

המהפכה התעשייתית

מהפכה זו שינתה סדרי עולם חברתיים. בתי-החרושת שינו את הנוף החקלאי. החברה האירופית הפכה לדינמית יותר בעקבות התפתחות טכנולוגית מואצת. המודרניזציה של אירופה אפשרה את הפצת הרעיון והתרבות הלאומיים לכל שכבות האוכלוסייה. התפתחות התחבורה ותפוצתם ההולכת וגדלה של עיתונים וספרים, אפשרו העברה מהירה של רעיונות לכל התושבים במדינה. הפנייה אל כל התושבים באותה שפה לאומית והעיסוק בנושאים, שנתפסו כנוגעים לכולם, גרמו לתושבים לחוש שהם בני לאום אחד.

תהליך העיור

תהליך שבו אנשים עוזבים את מקום מושבם בכפרים ועוברים לעיר, בגלל האפשרויות הרבות שהעיר מציעה. תהליך זה גרם להתפוררות המבנה החברתי המסורתי, שהתבסס על המשפחה הגדולה המתגוררת באותו מקום דורות רבים. הלאומיות נכנסה לחלל שנוצר אצל הפרט, בעקבות תהליך זה. היא הקנתה תחושה של סולידריות חברתית, דבר אשר התפורר עם המעבר מהכפר על העיר. הלאומיות העניקה לאדם תחושה של השתייכות האדם. אינו לבד אלא מוקף בני-לאום דומה, דבר אשר מוביל לתחושה של עוצמה, גאווה ומשמעות חדשה לחיי האנשים, משמעות אשר מצאה לה ביטוי בלאומיותם.

המהפכה הצרפתית וכיבושי נפוליאון

המהפכה הצרפתית באה לשנות סדרי עולם ישן. כלומר, להוריד את המשטר האבסולוטי הלא שוויוני והמדכא, בשלטון המבטא את רצונו של העם, או כפי שכינה רוסו , שלטון המבטא את הרצון הכללי. אין הדבר אומר בהכרח שמדובר בשלטון דמוקרטי כפי שנתפש כיום. המהפכה הצרפתית נתפשה כמאיימת מצדם של בתי מלוכה אחרים באירופה, אשר החלו לאיים על צרפת. האיום המתמיד מחוץ , ומאלה שהתנגדו למהפכה הצרפתית מבפנים תרמו להתגבשות הלאומיות הצרפתית. לצרפת המהפכנית היה מנהיג חזק שלא בא משורות והאצולה הקיימת - שמו נפוליאון בונפרטה. כיבושיו של נפוליאון באירופה גרמו להתעוררות הלאומיות האירופאית. להתעוררות זו היו שני פנים: מחד, נפוליאון שיחרר לאומים שונים משלטון קיסרי מלוכני . הדוגמה לכך היא הניתוק בין איטליה לגרמניה שהיו תחת קיסרויות אוסטריות ופרוסיות. מאידך, כיבושי נפוליאון פגעו בריבונות העמים שנכבשו והרעיון הלאומי גויס נגדם . השליטה הצרפתית עוררה התנגדות בקרב העמים הכבושים וחיזקה אצלם את הייחוד ואת השאיפה לעצמאות.