סיכומונה נפתח מחדש לעריכה! על מנת לערוך סיכומים נדרש לפתוח חשבון.

מאבק הירושה ודרכו של סטלין לשלטון יחיד

מתוך סיכומונה, אתר הסיכומים החופשי.
גרסה מ־16:46, 6 באפריל 2008 מאת Argoman (שיחה | תרומות)
(הבדל) ←גרסא ישנה יותר | צפה בגרסא נוכחית (הבדל) | גרסא חדשה יותר→ (הבדל)
קפיצה אל: ניווט, חיפוש

מבוסס על סיכומים של רותי אשכנזי, מורה להיסטוריה בתיכון אורט ערד.

מאבק הירושה ודרכו של סטלין לשלטון יחיד

אם סיום מלחמת האזרחים גובש המשטר הסובייטי בחוקה כברית של מדינות סוצאליסטיות. הגוף המחוקק(=הסוביט העליון)

חולק לשני בתים:

1. מועצת הברית - שבה היה יצוג יחסי של כל מדינה בברית.

2. מועצת הלאומים - שבה היה יצוג שווה לכל מדינה בברית.

הכח המרכזי של השלטון היה בידי המפלגה הקומוניסטית בגוף שנקרא בפוליט בירו(המוסד הפוליטי של המדינה)

לנין נפתר ב-1914 ולא השאיר יורש.

שני מועמדים התחרו על תפקידו לאון טרוצ'קי וייוסיף סטלין.

הבדל באישיות:

סטלין - ערמומי, לוחמן, מעוכב.

טרוצ'קי - אנטלקטולית תמיםת לא בכיא בענייני המנגנון.

תפקיד:

סטלין - יו"ר המפלגה

טרוצ'קי - מקים "הצבא האדום"

הויכוח הרעיוני:

סטלין - האמין "בסוצאליזם בארץ אחת", יש להשקיע את כל המאמץ ברוסיה.

טרוצ'קי - האמין ב"מהפכה מתמדת" - תפקידה של רוסיה להמשיך ולהפיץ את המהפכה בעולם.

סטלין - נושאי המהפכה פועלים ואיכרים.

טרוצ'קי - נושאי המהפכה רק פועלים.

סטלין - קבלת סיוע מהמערב - סטלין מעשי בעד קבלת סיוע.

טרוצ'קי - מתנגד לקבלת סיוע מהמערב, רואה בכך בגידה במהפכה.


מדוע סטלין ניצח במאבק?

באישיותו הערמומית הצליח סטלין לבודד את טרוצ'קי בתוך המפלגה לקחת את האזרחות של טקוצ'קי ולגרשו מברה"מ.

(ב-1940 נרצח טרוצקי במכקסיכו)

בהיותו יו"ר המפלגה ניצל סטלין את שליטתו במפלגה להשגת השלטון.

עיצוב המשטר הטוטאליטרי בברה"מ בחומים:

פוליטי - שלטוני, כלכלי, חברה, תרבות וחינוך:

משטר טוטאליטארי - משטר יחיד שאינו מכיר בזכויות אדם ואזרח ובעקרון ריבונות העם. הטוטאליטריות באה לידי ביטוי בחדירה של השלטון לחיי החברה.

המאפיינים של המשטר הטוטאליטרי:

  • שליט יחיד מעל לחוק
  • מפלגת שלטון אחת
  • אדיאולוגיה אחת המחייבת את כל תושבי המדינה
  • טרור כשיטת שלטון,מטרתו להבטיח "הליכה בתלם" של האזרחים ולהרתיע מתנגדים
  • מנגנון תעמולה, שנועד לשטוף את מוחה של האוכלוסייה, מונעת מידע מהציבור, שליטה בתקשורת, ובמערכת החינוך