סיכומונה נפתח מחדש לעריכה! על מנת לערוך סיכומים נדרש לפתוח חשבון.

הבדלים בין גרסאות בדף "מלכים א' - פרק י"ח"

מתוך סיכומונה, אתר הסיכומים החופשי.
קפיצה אל: ניווט, חיפוש
שורה 12: שורה 12:
 
# עובדיהו טוען שהוא כבר מילא את חלקו בהחבאת מאה הנביאים.
 
# עובדיהו טוען שהוא כבר מילא את חלקו בהחבאת מאה הנביאים.
  
לבסוף  עובדיהו מסכים ובפגישה בן אחאב לאליהו מכנה אחאב את אליהו "עוכר ישראל" ומאשימו בבצורת. אליהו מאשים את אחאב ואת עבודתו את הבעל בבצורת.  אליהו מבקש מאחאב לקבץ את כל נביאי הבעל והאשרה
+
לבסוף  עובדיהו מסכים ובפגישה בן אחאב לאליהו מכנה אחאב את אליהו "עוכר ישראל" ומאשימו בבצורת. אליהו מאשים את אחאב ואת עבודתו את הבעל בבצורת.  אליהו מבקש מאחאב לקבץ את כל נביאי הבעל והאשרה על הר הכרמל. לפי האמונה הכנענית הכרמל הוא מקום מושבו של הבעל. למעשה אליהו רוצה לערוך את מבחן האמונה במגרש "הביתי" של הבעל. בכינוס על הר הכרמל שואל אליהו את העם מדוע הם פוסחים על "שתי הסעיפים". לביטוי "שתי הסעיפים" שתי פרשנויות:
 +
# עפ"י רש"י סעיף הוא ענף. עם ישראל הוא כמו ציפור המקפצת מענף לענף.
 +
# סעיף הוא שאיף - מחשבה. עם ישראל קופץ ממחשבה למחשבה.
 +
אליהו יוצר סתירה מחשבתית ויוצא נגש הפולחן הסינקריטסטי.
 +
* סינקרטיזם - אמונה בשני אלים כאשר אחד מהם בדר"כ הוא ה'.
 +
העם לא עונה לאליהו, הם מבינים את האבסורד שבהתנהגותם. בדברי אליהו: "אני נותרתי נביא לה' לבדי" יש קושי, הרי נכתב קודם לכן שעובדיהו הציל מאה נביאים, לקושי זה יש מספר אפשרויות פתרון:
 +
# אליהו לא רצה להסגיר את מאה הנביאים שעדיין מסתתרים.
 +
# אליהו הוא טיפוס לוחמני, לטעמו, נביא שאינו לוחם לעמן עבודת ה' - אינו נביא.
 +
# אליהו נמצא לבדו במבחן האמונה מול נביאי הבעל.
 +
==מבחן האמונה בהר הכרמל==

גרסה מ־16:15, 10 בספטמבר 2006

  • מבוסס על סיכומים של אסנת ארליכמן, מורה לתנ"ך בתיכון עירוני ד' בת"א.

שם תיאופורי - שם שיש בו יסוד שם האלוהים. אדוני מחליט על ביטול הבצורת שלוש שנים לאחר הטלתה. למעשה ה' נתן לעם מספיק זמן לחשוב מיהו האל האמיתי. לביטול הבצורת יש שתי סיבות:

  1. אדוני מבטל את הבצורת כי הוא אל רחום וחנון.
  2. אדוני מבטל את הצבורת כי שלוש שנים אלה השיגו את מטרם ורבים חזרו בתשובה (רד"ק).

אחאב עובד האלילים, קורא לעובדיהו, מתחזק הארמון. עובדיהו היה ירא אלוהים שמו של עובדיה הוא אפיון עקיף. יש בשם יסוד תיאופורי כאשר שם האל מופיע בתוך השם. כאשר איזבל השמידה את נביאי ה', עובדיו דאג להחביא מאה נביאים בשתי מארות ודאג לכלכלם בלחם ומים (בפסוק 13 נאמר "חמישים-חמישים" ולכן הסברה היא בשתי מארות).

אחאב לוקח את סוסיו ועדריו לאכול. הפסוק הוא אירוניה - אחאב דואג לכך שהחיות שלו יהיו שבעות אך אינו דואג לעמו. השורש "כ.ר.ת." הוא שורש מנחה בפרק. אליהו הסתתר בהחל כרית "ויהי בהכרית איזבל את נבאי ה'" (פסוק 4) "ולא בכרית מהבהמה" (פסוק 5) אליהו מופיע בדרכו של עובדיהו, עובדיהו מזהה ונופל על ברכיו ואליהו מבקש מעובדיו להסגירו לאחאב. עובדיהו מסרב לעשות זאת משתי סיבות:

  1. עובדיהו חושש שאליהו יעלם שוב ואז אחאב יהרגהו.
  2. עובדיהו טוען שהוא כבר מילא את חלקו בהחבאת מאה הנביאים.

לבסוף עובדיהו מסכים ובפגישה בן אחאב לאליהו מכנה אחאב את אליהו "עוכר ישראל" ומאשימו בבצורת. אליהו מאשים את אחאב ואת עבודתו את הבעל בבצורת. אליהו מבקש מאחאב לקבץ את כל נביאי הבעל והאשרה על הר הכרמל. לפי האמונה הכנענית הכרמל הוא מקום מושבו של הבעל. למעשה אליהו רוצה לערוך את מבחן האמונה במגרש "הביתי" של הבעל. בכינוס על הר הכרמל שואל אליהו את העם מדוע הם פוסחים על "שתי הסעיפים". לביטוי "שתי הסעיפים" שתי פרשנויות:

  1. עפ"י רש"י סעיף הוא ענף. עם ישראל הוא כמו ציפור המקפצת מענף לענף.
  2. סעיף הוא שאיף - מחשבה. עם ישראל קופץ ממחשבה למחשבה.

אליהו יוצר סתירה מחשבתית ויוצא נגש הפולחן הסינקריטסטי.

  • סינקרטיזם - אמונה בשני אלים כאשר אחד מהם בדר"כ הוא ה'.

העם לא עונה לאליהו, הם מבינים את האבסורד שבהתנהגותם. בדברי אליהו: "אני נותרתי נביא לה' לבדי" יש קושי, הרי נכתב קודם לכן שעובדיהו הציל מאה נביאים, לקושי זה יש מספר אפשרויות פתרון:

  1. אליהו לא רצה להסגיר את מאה הנביאים שעדיין מסתתרים.
  2. אליהו הוא טיפוס לוחמני, לטעמו, נביא שאינו לוחם לעמן עבודת ה' - אינו נביא.
  3. אליהו נמצא לבדו במבחן האמונה מול נביאי הבעל.

מבחן האמונה בהר הכרמל