המרכיבים העיקריים של תופעת הלאומיות המודרנית, ומאפייני התנועות הלאומיות שהתגבשו באירופה במאה ה-19.: הבדלים בין גרסאות בדף

אין תקציר עריכה
אין תקציר עריכה
שורה 1: שורה 1:
*השימוש בתשובות אלה על אחריות המשתמש בלבד
==='''מושגים חשובים'''===
שאלה:
מהם המרכיבים העיקריים של תופעת הלאומיות המודרנית?


תשובה:
* '''<font color="blue">לאום</font>''' - קבוצה של אנשים בעלי מאפיינים משותפים השואפת לריבונות ולהגדרה עצמית בטריטוריה מסויימת (הקמת מדינה).
המאפיינים המשותפים יכולים להיות מאפיניים אתניים כמו: הסטוריה, שפה, דת, מנהגים ותרבות
או מאפיניים פוליטים - כלומר מערכת של ערכים, עקרונות ומטרות שמהווים את הבסיס להשקפת עולם משותפת לכל בני הלאום.


1)שפה לאומית-מרכיב חשוב ומרכזי בתודעה הלאומית.
* <font color="blue">'''קבוצה אתנית'''</font> - קבוצה של אנשים בעלי מאפיינים משותפים. בניגוד ללאום, הם לא שואפים לריבונות ולהגדרה עצמית. (זאת אומרת להקים מדינה)
השפה נותנת ייחוד לאומי לכל עם,ומאפשרת לו להחיות את עברו המפואר.
השפה מהווה ''תעודת זהות'' תרבותית,ולכן היא מהווה מקור לגאווה לאומית.
עם צמיחת הלאומיות,החלו להבין כי השפה בעלת יכולת להעניק זהות מיוחדת ונפרדת לכל אומה.
השפה מגבשת את העם. שפה לאומית,מאחדת את בני העם ליחידה אחת.
לאהוב,לחלום,לחשוב - בשפה אחת!
עם הוא כלל האנשים שמדברים באותה השפה. הקשר לשפה מעניק את הייחוד לאותו עם.


2)סמלים לאומיים-לכל קבוצה לאומית,יש סמלים לאומיים כמו:דגל,המנון,ימי חג לאומיים ומסורת.
* <font color="blue">'''לאומיות'''</font> - רגש השייכות של אדם מסויים לקבוצת לאום מסויימת. רגש השייכות יכול לבוא לידי ביטוי במרכיבים אתניים משותפים או במאפיינים פוליטיים משותפים.
הדגל הלאומי הוא מקור לגאווה לאומית. לדוגמה:דגל ישראל - הלבן מסמל את הטוהר ומגן הדוד מסמל את המסורת.
צורת הדגל היא על-פי הטלית היהודית. דוגמאות נוספות לסמלים לאומיים-פסל האריה בתל חי,בתי קברות צבאיים
(מתוך רצון לזכור את הנופלים בקרב על המולדת),קבר רבין,קבר הרצל,יד ושם וכו'.
באמצעות סמלים אלה - מפיצים את הלאומיות.


3)שירים,שירי מולדת והמנון-השירים הלאומיים,לרוב הם שירי מולדת שקראו לחופש,לחירות,הביעו תקווה לניצחון
*<font color="green">לאומיות אתנית</font> - הלאומיות האתנית מבוססת על יסודות שאינם פרי בחירה כגון: הסטוריה, שפה, דת, מנהגים, מוצא ותרבות. הזהות מבוססת על עבר משותף. ההשתייכות ללאום לא ניתנת לבחירה והאדם בעצם "נולד" אל תוך מרכיבי הלאומיות. קבלת אזרחות במדינת לאום אתנית אינה משוייכת לעצם שיכותו של אדם ללאום מסויים.
על האויב. ההמנון נותן תקווה לעם. כלומר,גם ההמנון הוא סמל לכלל הציבור. כל הסמלים הלאומיים והשירים,שירי
מולדת נכנסים באמצעות העצרות,כנסים,טקסים,חגיגות ספרות ומוזיקה. יותר מאוחר באמצעות העיתונות,רדיו,טלוויזיה,קולנוע,מחשב וכו'.
צבא שכובש מטרה - מניף את דגל האומה. גם גדולי המלחינים הביעו ביצירותיהם את הרוח הלאומית כמו ורדי שביצירותיו עסק בשחרור
איטליה מידי האוסטרים,דוגמה נוספת וגנר מלחין גרמני.


4)פולקלור ומיתוסים-שבו נכללים לחנים עממיים,ריקודים,תלבושות מסורתיות,סיפורי מעשיות,מנהגים,הערצת גיבורים - כל אלה
*<font color="green">לאומיות פוליטית</font> - הלאומיות הפוליטית מבוססת על יסודות שהם פרי בחירה כגון: ערכים ואידיאולוגה. הזהות מבוססת על עקרונות, ערכים ומטרות משותפת. כל אחד יכול לבחור אם הוא רוצה או לא רוצה להצטרף ללאום הפוליטי. ההשתייכות ללאום הפוליטי מקנה באופן מידי ע"י הצטרפות ללאום גם אזרחות במדינות הלאום הפוליטיות.
מהווים ביטוי אמיתי של רוח העם.
המיתוסים שפיארו עלילות גבורה היו חלק מהלאומיות האירופאית במאה ה19. דוגמה:אגדות האחים גרים,עמי ותמי,ואצלנו ''טוב למות בעד ארצנו'' (מדברי טרומפלדור).


5)טריטוריה (שטח)-שטח טריטוריאלי בו נוצרה הזהות הלאומית של העם,בו נולדה האומה אליה שייך האדם. המדינה הפכה לנכס לאומי חשוב,המדינה לא עוד רכושו הבלעדי של המלך. הטריטוריה מאחדת את האומה,הדבק של האומה. כאשר תהיה הטריטוריה בסכנה,האזרחים יצאו להגן עליה. על מי שחי
==='''מאפייני (מרכיבי) הלאומיות'''===
בטריטוריה הזו הוא בעל גורל דומה. המילה,המושג טריטוריה קיבל פירוש נוסף שנקרא מולדת. מהי מולדת? מולדת - שטח הארץ שלעם יש זיקה (קשר)
לאומיות היא רגש השייכות לקבוצה מסויימת. רגש ההשתייכות יכול לבוא לידי ביטוי במרכיבים אתניים משותפים כמו: הסטוריה, שפה, דת, מנהגים ותרבות משותפת (יותר קל לזכור בראשי תיבות: <font color="red">'''הש"ד-מ"ת'''</font>).
היסטורי ארוך שנים אליו. המולדת נמצאים ערכי היסוד של האומה. המולדת היא נכס חומרי ורוחני. אם כך,הנכס החומרי הזה - הוא סלעים,אגמים,יערות,ערים וכו'. והנכס הרוחני הוא אהבה,גאווה,קשר לדורות הקודמים,קשר לזיכרונות ההיסטוריים,קברי אבות,שדות קרב וכל מה שמפאר את האומה.
או במרכיבים פוליטיים משותפים, זאת אומרת ערכים ועקרונות שמהווים את הבסיס להשקפת עולם (אידיאולוגיה) משותפת.


6)דת-עליית הלאומיות במקרים רבים הוצגה כדת חדשה,במרבית התנועות הלאומיות,הרעיון הלאומי היה מבוסס על תפיסה חילונית,על מאבק בסמכות
1. '''תרבות משותפת''' - התרבות המשותפת כוללת בתוכה ספרות, אומנות, מוסיקה, עיתונות ושפה משותפת. השפה היא מרכיב חשוב ומרכזי בתודעה הלאומית. היא נותנת יחוד לכל עם ומאפשרת לו לאחד את העם ולפאר את עברו. השפה מגבשת ומאחדת את העם ונותנת לכל אומה זהות מיוחדת משל עצמה.  
הבלעדית של הכנסיה,כלומר מאבק בין ישן לחדש. עליית הלאומיות הביאה לעליית החילוניות ולירידת כוחה של הכנסיה.


דוגמה לשאלה בנוסח בחינת בגרות - (עם קטע קריאה ושאלות אחריו)
2. '''סמלים לאומיים''' - לכל קבוצה לאומים יש סמלים לאומיים כמו: המנון, דגל וימי חג. ההמנון מאחד את העב סביב אירועים חשובים וערכים שיוצרים את רגש השייכות ללאום. הדגל מכיל בתוכו סמלים היסטוריים ואחרים המאפיינים את הלאום, למשל דגל ישראל: הלבן מסמל את הטוהר ומגן הדוד הוא סמל חשוב עוד מהתנ"ך. 2 הפסים הכחולים הם כמו בטלית.


קרא את קטע המקור שלפניך וענה על השאלות:
3. '''מיתוסים וסיפורים עם''' - בתוך המיתוסים וסיפורים העם נכללים לחנים עממים, ריקודים, תלבושות מסותרתיות וכן גם מעשיות על מנהיגים וגיבורים שהיה להם תפקיד חשוב בהסטוריה של הלאום. בגרמניה למשל "מעשיות האחים גרים" סיפרו סיפורים על עברו המפואר של העם הגרמני וגרמנו לאחדות לאומית.


''אחי אהבו את ארצם,ארצנו היא ביתנו,הבית שנתן לנו האל בהושיבו
4. '''טיפוח זיכרון לאומי''' - טיפוח הזיכרון הלאומי נעשה ע"י הדגשת הקשר בין עברו של העם מסויים להווה שלו ע"י מוזיאונים אתרי הנצחה לגיבורים, ציון ימי זיכרון, פסלים וכו'.
משפחה גדולה האוהבת אותנו,ושאנו אוהבים אותה,משפחה שליבנו נתון לה
בכל עת ושמבינים אנו אותה יותר מאחרים''


(דברי מאציני - הדמות הבולטת במאבק הלאומי האיטלקי בשנות ה30 וה40 של המאה ה19 לבני עמו).
5. '''טיפוח זהות לאומית''' - להביא לכך שאדם יביא את טובת הלאום מעל טובתו האישית וייעשה הכל על מנת להגן ולתרום ללאום. הלאום קודם לכל.  


א.ציין מרכיב לאומיות אחד המופיע בקטע והסבר אותו.


ב.ציין שני מרכיבי לאומיות נוספים והסבר אותם.
==='''מאפייני התנועות הלאומיות במאה ה-19'''===
1. '''הנהגה''' - כל התנועות הלאומיות במאה ה-19 מאופיינות בשכבה של מנהיגים שעמדו בראש התנועה והצליחו לגייס את העם לפעולה. אנשים אלו היו מנהיגים מדיניים, רוחניים וצבאיים שיצרו ועיצבו את התודעה הלאומית. הם היו בד"כ אנשי אינטילגנציה, משכילים, סופרים ומשוררים.
בגרמניה למשל יוהן הרדר ויוהן פיכטה ניסו לאחד את גרמניה וליצור תודעה לאומית המבוססת על יסודות אתניים משותפים (שפה, תרבות, מנהגים) הקיימים באומה הגרמנית ומאחדים את העם כלאום.
באיטליה ג'וזפה מאציני וג'וזפה גאריבלדיו ניסו ליצור תודעה לאומית המבוססת על לאומנות ותוקפנות וניסו להעצים את האום ולהציבו כערך עליון.


שאלה:
2. '''אידיאולוגיה''' - האדיאולוגיה הלאומית כוללת רעיונות, מטרות ועקרונות שמטרתן ליצור תודעה לאומית בקרב העם ולהניע אותם לפעול למען ריבונות בטירטוריה מסויימת (להקים מדינה). בתחילת המאה ה-19 הרעיונות שהובילו את התנועות הלאומיו היו "רעיונות הנאורות" של תנועת ההשכלה. רעיונות אלו שמו דגש את על הזכויות הטבעיות (שיוויון, חירות, ריבונות) ולאחר מכן התחילו להיכנס לאידיאולוגיה גם רעיונות רומנטיים. הרעיונות הרומנטיים נועדו ליצור תודעה לאומית ולגייס המונים למאבק הלאומי ביותר קלות (גילו שיותר קל לגייס אנשים בעזרת רג"ש מאשר ע"י רעיונות ראציונליים). הרעיונות הרומנטיים סיפרו סיפורי עם ומיתוסים שמתייחסים לעברו המפואר של הלאום והם הדגישו מרכיבים אתניים כמו מורשת הסטורית, תרבות עתיקה ולשון. ביוון למשל איחדו התנועות הלאומיות את העם סביב מיתוסים כמו סיפורי המיתולוגיה היוונית.


מהם מאפייני התנועות הלאומיות שהתגבשו באירופה במאה ה19?
3. '''מאבק צבאי''' - הרעיונות של ההשכלה הפכו את השלטון האבסולוטי ושלטון הזר לחסרי לגיטימציה. מובילי האידיאולוגיה נלחמו בכוחות השמרניים על מנת להשתחרר מ:
<br>
א. שלטון זר ועריץ <br>
ב. מבנה המעמדות <br>
ג. כדי לזכות בזכויות הטבעיות (שיוויון, חירות, תבונה)<br>
*דוגמאות למאבקים:
- בשנת 1848 היה גל של מהפכות ברחבי אירופה שכונה "אביב העמים". העמים השונים נלחמו במטרה להשתחרר מהסדר הישן ומהשלטונות הזרים ששלטו עליהם. המאבק ביטא התחדשות, שינוי וצמיחה - כמו האביב, ולכן נקרא בשם זה. למרות זאת, המאבקים נכשלו והסדר הישן חזר לאירופה. אך מנהוקדה הזו ואילך כל המאבקים הבאים שהתרחשו זכו להצלחה רבה.
- בשנת 1789 נלחמו מעמד פשוטי הענד נגד מעמד האצולה בצרפת במטרה לבטל את מבנה המעמדות ולהשיג ריבונות ושיוויון בצרפת.


תשובה:
1)מנהיגי התנועות הלאומיות היו בד''כ מנהיגים משכילים-סופרים,משוררים,הוגי דעות - שתיפחו את הרעיון הלאומי בקרב בני העם.
2)בכל התנועות הלאומיות בולט האופי החילוני.
3)חברי התנועות הלאומיות באו בד''כ מקרב המשכילים,בני המעמד הבינוני.
4)בכל התנועות הלאומיות היה שימוש בסמלים לאומיים,והייתה התעוררות של השפה הלאומית והתייחסות לעבר היסטורי של העם ולגיבורים הלאומיים.
5)לכל התנועות היו שתי מטרות בולטות:האחת החדרת התודעה הלאומית בקרב העם,והשנייה - מטרה פוליטית - הקמת מדינה ריבונית,עצמאית בה יוכלו בני הלאום לחיות על-פי זכות ההגדרה העצמית ולפתח את ייחודם או להילחם נגד שלטון עריץ.
שאלה:
מהם הדפוסים העיקריים של התגבשות תופעת הלאומיות?
או
מהי לאומיות אתנית ומהי לאומיות פוליטית-אזרחית?
או
הציגו שני דפוסים של לאומיות
תשובה (לכל השאלות):
*לאומיות אתנית-לאומיות המבוססת על יסודות שאינם פרי בחירה,כגון:מוצא,שפה,מנהגים,תרבות,היסטוריה ודת.
הזהות מבוססת על עבר משותף,זכרון קולקטיבי. הלאום כ''משפחה'' ההצטרפות אליו מלידה.
דחיית בני הלאומים האחרים החיים בתוך המדינה.
קבלת אזרחות במדינת לאום אתנית אינה משייכת מיידית את האזרח לאותו הלאום - ועליו לאמץ את היסודות האתניים של אותו הלאום.
*לאומיות פוליטית,אזרחית-לאומיות המבוססת על יסודות שהם פרי בחירה כגון:ערכים ואידיאולוגיות.
הזהות מבוססת על הווה משותף,משטר ומדינה. קבלת בני כל מוצא אתני על בסיס נאמנות למדינה.
הלאום כקהילה פוליטית,ההצטרפות אליו ע''י התאזרחות (להפוך להיות אזרח) ומוערבות ציבורית.
קבלת אזרחות במדינת לאום פוליטית משייכת מיידית את האזרח לאותו הלאום.
דוגמה לשאלה בנוסח בחינת בגרות - (עם קטע קריאה ושאלות אחריו)
קרא את הקטע הבא וענה על השאלות אחריו
''צבעי איטליה הצעירה הם:לבן,אדום,וירוק. בדגלה של איטליה תהיינה חרוטות מצד אחד המילים::חירות,שוויון,ואנושות
ומצד שני אחדות ועצמאות''
(מדברי מאציני)
א.הסבר מהו סוג הלאומיות המופיע בקטע? /איזה דפוס לאומיות מופיע בקטע?
ב.ציין שלושה הבדלים בין דפוסי הלאומיות העיקריים (לאומיות אתנית ולאומיות פוליטית-אזרחית).


---
---
43

עריכות