אני שומע משהו נופל / נתן זך: הבדלים בין גרסאות בדף

אין תקציר עריכה
אין תקציר עריכה
אין תקציר עריכה
שורה 12: שורה 12:


זך אוהב מאוד ברבים משיריו להמיר סיטואציה שלמה או מסגרת הקשר כלשהי באוסף של פרטים "סתמיים" ופתוחים להבנות שונות, הוא אינו מספק כותרת שתצביע על טיב הסיטואציה וכן מחסיר פרטי מפתח של הסיטואציה, וכך מקשה על הקורא את הבנת הסיטואציה. בשיר נותרים פערים רבים שעל הקורא למלא. מילוי הפערים אצל זך קשה יותר מאשר אצל משוררים שקדמו לו, משום שהוא מספק פחות אלמנטים של התמונה המלאה, וגם אלה שהוא מספק – קשה לזהות בהם מיד את השלם שממנו נלקחו. בשיר שלפנינו הדבר בולט באופן מיוחד. השיר בנוי כקולאז' ( תמונה העשויה מעשה הדבקה של חלקים שונים ), העשוי משברי סיטואציות. קולאז' זה מעמיד עולם, הנדמה כאבסורדי, וקשה מאוד למצוא את הקשר בין שברי הסיטואציות, וכן קשה להבין, כאמור, את שברי הסיטואציות כשלעצמם.
זך אוהב מאוד ברבים משיריו להמיר סיטואציה שלמה או מסגרת הקשר כלשהי באוסף של פרטים "סתמיים" ופתוחים להבנות שונות, הוא אינו מספק כותרת שתצביע על טיב הסיטואציה וכן מחסיר פרטי מפתח של הסיטואציה, וכך מקשה על הקורא את הבנת הסיטואציה. בשיר נותרים פערים רבים שעל הקורא למלא. מילוי הפערים אצל זך קשה יותר מאשר אצל משוררים שקדמו לו, משום שהוא מספק פחות אלמנטים של התמונה המלאה, וגם אלה שהוא מספק – קשה לזהות בהם מיד את השלם שממנו נלקחו. בשיר שלפנינו הדבר בולט באופן מיוחד. השיר בנוי כקולאז' ( תמונה העשויה מעשה הדבקה של חלקים שונים ), העשוי משברי סיטואציות. קולאז' זה מעמיד עולם, הנדמה כאבסורדי, וקשה מאוד למצוא את הקשר בין שברי הסיטואציות, וכן קשה להבין, כאמור, את שברי הסיטואציות כשלעצמם.
אנחנו ננסה, בכל זאת, על ידי צירוף של מכלול האלמנטים להבין הן את הסיטואציה והן את יחסו של הכותב אליה.
אנחנו ננסה, בכל זאת, על ידי צירוף של מכלול האלמנטים להבין הן את הסיטואציה והן את יחסו של הכותב אליה.


'''כיצד בכל זאת ניתן לפענח איזו סיטואציה קוהרנטית (לכידה, מקושרת, הגיונית) מתוך שברי הסיטואציה האלה?'''
'''כיצד בכל זאת ניתן לפענח איזו סיטואציה קוהרנטית (לכידה, מקושרת, הגיונית) מתוך שברי הסיטואציה האלה?'''


אפשר ללקט מתוך השיר הזה כמה אירועים שהקשר ביניהם יכול להיראות לא כל כך מסובך: משהו קרה ( משהוא נפל ). האם מנסה להרגיע ( זה שום דבר ). בני המשפחה נדהמים. הרופא מנסה להסביר ( או אולי להתנצל ) : אדם הוא רק אדם. הנער מסרב להאמין למראה עיניו, הוא חש פגוע ושואל את עצמו – מדוע קרה הדבר? ונער זה, אף כי אמו מנסה להעלים זאת ממנו – לעולם לא יהיה לו מנחם.
אפשר ללקט מתוך השיר הזה כמה אירועים שהקשר ביניהם יכול להיראות לא כל כך מסובך: משהו קרה ( משהוא נפל ). האם מנסה להרגיע ( זה שום דבר ). בני המשפחה נדהמים. הרופא מנסה להסביר ( או אולי להתנצל ) : אדם הוא רק אדם. הנער מסרב להאמין למראה עיניו, הוא חש פגוע ושואל את עצמו – מדוע קרה הדבר? ונער זה, אף כי אמו מנסה להעלים זאת ממנו – לעולם לא יהיה לו מנחם.
אנו ננסה לחבר בעזרת דמיוננו את האלמנטים האלה לכדי סיטואציה מסוימת, כלומר ננסה למלא את הפערים:
אנו ננסה לחבר בעזרת דמיוננו את האלמנטים האלה לכדי סיטואציה מסוימת, כלומר ננסה למלא את הפערים:
קרה משהו קשה, עצוב – לנער וליתר בני המשפחה. משהו שמשאיר את בני המשפחה נדהמים, ואילו עבור הנער זהו אירוע כל כך טראומטי – עד שלעולם לא יהיה לו מנחם. ייתכן שמדובר במוות של מישהו קרוב, מוות שקרה במפתיע – אולי ממחלה, אולי מתאונה, אולי בצבא , ייתכן שמדובר במות אביו. הנער חש "באוויר" שקרה משהו – הרוח אומר – משהו נופל – זה מזכיר נפילה בקרב, וכן זה מזכיר את הצירוף "נפל דבר", כלומר קרה משהו חשוב, בעל משמעות. בתחילה האם מנסה להעלים ממנו את האסון ולומר לו ששום דבר לא קרה, אבל עד מהרה מתברר שאי אפשר להסתיר ממנו את האמת, והוא מגיב בתדהמה וגם בכעס ובחוסר אונים: למה זה קרה? האם זה צודק שככה קרה דווקא לי? למה זה מגיע לי? הנער אינו מבין מה הצדקה יש לגזר דין אכזרי כזה של הגורל.  
קרה משהו קשה, עצוב – לנער וליתר בני המשפחה. משהו שמשאיר את בני המשפחה נדהמים, ואילו עבור הנער זהו אירוע כל כך טראומטי – עד שלעולם לא יהיה לו מנחם. ייתכן שמדובר במוות של מישהו קרוב, מוות שקרה במפתיע – אולי ממחלה, אולי מתאונה, אולי בצבא , ייתכן שמדובר במות אביו. הנער חש "באוויר" שקרה משהו – הרוח אומר – משהו נופל – זה מזכיר נפילה בקרב, וכן זה מזכיר את הצירוף "נפל דבר", כלומר קרה משהו חשוב, בעל משמעות. בתחילה האם מנסה להעלים ממנו את האסון ולומר לו ששום דבר לא קרה, אבל עד מהרה מתברר שאי אפשר להסתיר ממנו את האמת, והוא מגיב בתדהמה וגם בכעס ובחוסר אונים: למה זה קרה? האם זה צודק שככה קרה דווקא לי? למה זה מגיע לי? הנער אינו מבין מה הצדקה יש לגזר דין אכזרי כזה של הגורל.  
כל אחד מן המשתתפים מנסה באיזה אופן שהוא לנחם, להרגיע. אבל כל מה שיש
כל אחד מן המשתתפים מנסה באיזה אופן שהוא לנחם, להרגיע. אבל כל מה שיש
בפיהם לומר אלה דברים בנאליים, קלישאות שאינן אומרות בעצם דבר.
בפיהם לומר אלה דברים בנאליים, קלישאות שאינן אומרות בעצם דבר.
*ננסה להסביר את עמדתו של כל משתתף:
 
*ננסה להסביר את עמדתו של כל משתתף:
השופט מאשים הן את הנאשם והן את האחר, וזו דרכו לומר שיש מידה רבה של שרירותיות בגורלו של האדם, ככה זה בחיים, אסונות קורים, וקשה למצוא צדק כשקורים אסונות. ואולי יש פה ניסיון לומר שכולם אשמים – גם זו מין אמירה קלישאית, כפי שמקובל בציבור לא פעם, כשקורא אסון שניתן היה אולי למנוע אותו, שנוהגים לומר "כולנו אשמים", גם אם זה לגמרי לא נכון או לא מדויק. ובעצם, כשאומרים שכולם אשמים – אין שום הטלת אשם או אחריות על אף אחד.
השופט מאשים הן את הנאשם והן את האחר, וזו דרכו לומר שיש מידה רבה של שרירותיות בגורלו של האדם, ככה זה בחיים, אסונות קורים, וקשה למצוא צדק כשקורים אסונות. ואולי יש פה ניסיון לומר שכולם אשמים – גם זו מין אמירה קלישאית, כפי שמקובל בציבור לא פעם, כשקורא אסון שניתן היה אולי למנוע אותו, שנוהגים לומר "כולנו אשמים", גם אם זה לגמרי לא נכון או לא מדויק. ובעצם, כשאומרים שכולם אשמים – אין שום הטלת אשם או אחריות על אף אחד.
הרופא מנסה לומר משהו על מוגבלותו של האדם ועל אוזלת ידו – האדם אינו יכול
הרופא מנסה לומר משהו על מוגבלותו של האדם ועל אוזלת ידו – האדם אינו יכול
שורה 33: שורה 34:


====על איזו תפיסה או התייחסות כלפי המציאות מעידה עמדה זאת? ====
====על איזו תפיסה או התייחסות כלפי המציאות מעידה עמדה זאת? ====
עמדה זו מעידה על התייחסות פסימית כלפי החיים וכלפי המציאות. אין צדק בעולם, דברים מתרחשים באופן שרירותי, בני אדם מוגבלים, חסרי אונים ביחס למה שקורה להם ואינם מסוגלים לשלוט באירועים, וכשקורה אסון שמשאיר אותנו מתוסכלים ומלאי שאלות – "למה?" – אין מי שישיב לנו עליהן, וגם אין מי שינחם אותנו, אין לנו נחמה.
עמדה זו מעידה על התייחסות פסימית כלפי החיים וכלפי המציאות. אין צדק בעולם, דברים מתרחשים באופן שרירותי, בני אדם מוגבלים, חסרי אונים ביחס למה שקורה להם ואינם מסוגלים לשלוט באירועים, וכשקורה אסון שמשאיר אותנו מתוסכלים ומלאי שאלות – "למה?" – אין מי שישיב לנו עליהן, וגם אין מי שינחם אותנו, אין לנו נחמה.
הערה: תמונת עולמו הלירי של נתן זך היא פסימית מעיקרה בחלק הארי של שירתו.
הערה: תמונת עולמו הלירי של נתן זך היא פסימית מעיקרה בחלק הארי של שירתו.


שורה 40: שורה 41:


====כיצד נוצרת האירוניה הזאת בפועל?====
====כיצד נוצרת האירוניה הזאת בפועל?====
האירוניה נוצרת באמצעות החדרת יסוד קומי לשיר. המתח הניגודי בין רצינות הנושא וההתייחסות הנרגשת אליו מצד אחד, ובין ההתייחסות הקומית – יוצרת אפקט אירוני. אפקט זה יוצר ניכור ( שהוא ההפך מהזדהות ).
האירוניה נוצרת באמצעות החדרת יסוד קומי לשיר. המתח הניגודי בין רצינות הנושא וההתייחסות הנרגשת אליו מצד אחד, ובין ההתייחסות הקומית – יוצרת אפקט אירוני. אפקט זה יוצר ניכור ( שהוא ההפך מהזדהות ).


===היכן בשיר מוצאים יסוד קומי?===
===היכן בשיר מוצאים יסוד קומי?===
1. השיר פותח בהזכרת הרוח – הוא זה שאומר את הדברים: "אני שומע משהו נופל, אמר הרוח", ומסיים בבית האחרון – "ורק הרוח ששמט את התפוח". . . יש פה אלוזיה ( ארמז )  
1. השיר פותח בהזכרת הרוח – הוא זה שאומר את הדברים: "אני שומע משהו נופל, אמר הרוח", ומסיים בבית האחרון – "ורק הרוח ששמט את התפוח". . . יש פה אלוזיה ( ארמז )  
                                                 <code>לשיר ילדים ידוע: רוח, רוח, רוח, רוח,
                                                 <code>לשיר ילדים ידוע: רוח, רוח, רוח, רוח,
                                                               בפרדס נפל תפוח.
                                                               בפרדס נפל תפוח.