על מנת לערוך סיכומים נדרש לפתוח חשבון.

בארוק וקונצ'רטו: הבדלים בין גרסאות בדף

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
(דף חדש: ===בארוק אמצעי=== ז'אן בטיסט לולי (1632-1787) – אחד מאבותיה של המוזיקה התזמורתית והתזמורת המודרנית שהגיעה לש...)
 
 
(5 גרסאות ביניים של אותו משתמש אינן מוצגות)
שורה 1: שורה 1:
===בארוק אמצעי===
===בארוק אמצעי===
ז'אן בטיסט לולי (1632-1787) – אחד מאבותיה של המוזיקה התזמורתית והתזמורת המודרנית שהגיעה לשיאה בחצרו של לואי ה- 14. הז'אנר החדש שפיתח נקרא בלט קומדי.
ז'אן בטיסט לולי (1632-1787) – אחד מאבותיה של המוזיקה התזמורתית והתזמורת המודרנית שהגיעה לשיאה בחצרו של לואי ה- 14. הז'אנר החדש שפיתח נקרא בלט קומדי.
התזמורת הייתה גדולה מאוד וכללה כלי נשיפה מעץ, ממתכת ו 24 כלי קשת. לולי היה אחראי על המוזיקה בחצר המלוכה והיה לו חופש מוזיקלי מוחלט, וההישגים שהגיע אליהם בכתיבה לגוף התזמורתי השפיעו על כל אירופה.
התזמורת הייתה גדולה מאוד וכללה כלי נשיפה מעץ, ממתכת ו 24 כלי קשת. לולי היה אחראי על המוזיקה בחצר המלוכה והיה לו חופש מוזיקלי מוחלט, וההישגים שהגיע אליהם בכתיבה לגוף התזמורתי השפיעו על כל אירופה.


===בארוק מאוחר===
===בארוק מאוחר===
שורה 11: שורה 9:
יש מספר צורות עיקריות המחולקות ל- 3 סוגים:
יש מספר צורות עיקריות המחולקות ל- 3 סוגים:


חד פרקיות דו פרקיות רב פרקיות
 
פרלוד - (חיבור מוזיקלי קצר, המשמש בדרך כלל כמבוא ליצירה אחרת. התפתח מאימפרוביזציות) אלתורים) של נגני כלי מקלדת לפני ההופעה. פרלוד ופוגה סוויטה(הסבר בעמוד האחרון)
; חד פרקיות :
טוקטה - קטע של יצירה קלאסית לכלי מקלדת בדרך כלל, המדגישה את יכולותיו של הנגן. טוקטה ופוגה טריו סונטה
* 1. פרלוד - (חיבור מוזיקלי קצר, המשמש בדרך כלל כמבוא ליצירה אחרת. התפתח מאימפרוביזציות) אלתורים) של * 2. נגני כלי מקלדת לפני ההופעה.  
פוגה קונצ'רטו
* 3. טוקטה - קטע של יצירה קלאסית לכלי מקלדת בדרך כלל, המדגישה את יכולותיו של הנגן.
שקון
* 4. פוגה
פסקליה
* 5. שקון
* 6. פסקליה
 
; דו פרקיות :
* 1. פרלוד ופוגה
* 2. טוקטה ופוגה
 
 
; רב פרקיות :
* 1. סוויטה(הסבר בעמוד האחרון)
* 2. טריו סונטה
* 3. קונצ'רטו


עם הזמן התפתח נוהג לחבר שתי יצירות חד פרקיות ביחד בעלות אופי מנוגד אולם באותה טונאליות.
עם הזמן התפתח נוהג לחבר שתי יצירות חד פרקיות ביחד בעלות אופי מנוגד אולם באותה טונאליות.
שורה 22: שורה 31:


הטריו סונטה מכילה 2 כלים מלודיים: צ'לו וצ'מבלו. יש הבחנה בין שתי סוגי סונטות:
הטריו סונטה מכילה 2 כלים מלודיים: צ'לו וצ'מבלו. יש הבחנה בין שתי סוגי סונטות:
1. "סונטה דה קאמרה"- יותר קלילה באופי שלה, והיא נועדה לביצוע בחצרות האצולה.
* 1. "סונטה דה קאמרה"- יותר קלילה באופי שלה, והיא נועדה לביצוע בחצרות האצולה.
2. "סונטה דה קייזה"- בעלת אופי רציני ומתוחכם יותר ובדרך כלל בוצעה בכנסיה.
* 2. "סונטה דה קייזה"- בעלת אופי רציני ומתוחכם יותר ובדרך כלל בוצעה בכנסיה.


פירוש השם "סונטה" באה מהמילה לצלצל sourare =.
פירוש השם "סונטה" באה מהמילה לצלצל sourare =.
שורה 30: שורה 39:
*קנצונה - יצירה רב חטיבתית לכלי נגינה.
*קנצונה - יצירה רב חטיבתית לכלי נגינה.
**ג'ובני גבריאלי – מלחין איטלקי. מייצג את האסכולה הונציאנית. אחד המלחינים המשפיעים ביותר בין תקופת הרנסנס לבארוק המוקדם.
**ג'ובני גבריאלי – מלחין איטלקי. מייצג את האסכולה הונציאנית. אחד המלחינים המשפיעים ביותר בין תקופת הרנסנס לבארוק המוקדם.


== קונצ'רטו ==
== קונצ'רטו ==
שורה 37: שורה 45:
הצורה הזאת הייתה מרכזית עד סוף המאה ה- 19.  
הצורה הזאת הייתה מרכזית עד סוף המאה ה- 19.  
התפתחו שני סוגי קונצ'רטו:  
התפתחו שני סוגי קונצ'רטו:  
1. קונצ'רטו גרוסו – קונצ'רטו למספר סולנים מול קבוצה גדולה יותר. תפקיד הסולנים שווה לתפקיד התזמורת ושתי הקבוצות מנגנות לסירוגין.
* 1. קונצ'רטו גרוסו – קונצ'רטו למספר סולנים מול קבוצה גדולה יותר. תפקיד הסולנים שווה לתפקיד התזמורת ושתי הקבוצות מנגנות לסירוגין.
2. קונצ'רטו סולו – בקונצ'רטו סולו הסולן הוא הדומיננטי והתזמורת משמשת לו כתמיכה, ליווי וניגוד.
* 2. קונצ'רטו סולו – בקונצ'רטו סולו הסולן הוא הדומיננטי והתזמורת משמשת לו כתמיכה, ליווי וניגוד.


היוצר הראשון והחשוב ביותר שהניח את היסודות לקונצ'רטו גרוסו הוא ארקנג'לו קורלי (1653-1713).
היוצר הראשון והחשוב ביותר שהניח את היסודות לקונצ'רטו גרוסו הוא ארקנג'לו קורלי (1653-1713).
שורה 78: שורה 86:
== סוויטה ==
== סוויטה ==
צורה כלית שהתפתחה בבארוק. סדרה של פרקי ריקוד מנוגדים מבחינת אופי וטמפו ומצורפים יחד ליצירה אחת. הסוויטה התחילה בסוף המאה ה-16 והתגבשה בתקופת הבארוק. היא כתובה בדרך כלל לצ'מבלו אולם יש מספר יצירות הכתובות להרכב קאמרי קטן או לתזמורות – החשובות שבהן של באך. לסוויטה 4 ריקודי חובה: אלמנד, קוראנד, סרבנד, (ריקודים נוספים), וג'יג. ריקודים נוספים לדוגמא: מינואט, בדינרי, גבוט.
צורה כלית שהתפתחה בבארוק. סדרה של פרקי ריקוד מנוגדים מבחינת אופי וטמפו ומצורפים יחד ליצירה אחת. הסוויטה התחילה בסוף המאה ה-16 והתגבשה בתקופת הבארוק. היא כתובה בדרך כלל לצ'מבלו אולם יש מספר יצירות הכתובות להרכב קאמרי קטן או לתזמורות – החשובות שבהן של באך. לסוויטה 4 ריקודי חובה: אלמנד, קוראנד, סרבנד, (ריקודים נוספים), וג'יג. ריקודים נוספים לדוגמא: מינואט, בדינרי, גבוט.
===להורדת הקובץ===
[http://www.upf.co.il/file/209619.html סיכום: קונצ'רטו והבארוק]
31

עריכות

תפריט ניווט