ביבר הזכוכית: הבדלים בין גרסאות בדף

אין תקציר עריכה
אין תקציר עריכה
אין תקציר עריכה
 
שורה 5: שורה 5:
ניתן לומר עליה שהיא דמות מורכבת כי בחיי היומיום היא מתמודדת בהצלחה במלחמתה במערכות החיים ובבדידות המזהרת ומצד שני היא שוגה באשליות.
ניתן לומר עליה שהיא דמות מורכבת כי בחיי היומיום היא מתמודדת בהצלחה במלחמתה במערכות החיים ובבדידות המזהרת ומצד שני היא שוגה באשליות.
בסוף המחזה ניתן ללמוד על הגבורה שלה בכך שלמרות שנכשלה והובסה היא מנחמת את לורה. ברגע זה, הקהל מבין שהיא זקוקה למידה גדולה יותר של רחמים ואהדה מאשר לורה השקטה והמכונסת בעצמה.
בסוף המחזה ניתן ללמוד על הגבורה שלה בכך שלמרות שנכשלה והובסה היא מנחמת את לורה. ברגע זה, הקהל מבין שהיא זקוקה למידה גדולה יותר של רחמים ואהדה מאשר לורה השקטה והמכונסת בעצמה.


'''דמותו של תום'''
'''דמותו של תום'''


תום הינו משורר צעיר ועדין נפש שאינו מאושר בעבודתו במחסן הנעליים. הוא אינו מרוצה מהחיים בבית והוא חש שכופים עליו התחייבות נוראה לפרנס את בני משפחתו שכלל אינם דומים לו. הוא חש אהבה עמוקה לאימו ולאחותו אך אינו חש אחראי לחיים שהן יצרו לעצמן. הוא דורש שתינתן לו הזכות לחיות את החיים עפ"י דרכו והשקפותיו ולקראת סוף המחזה אכן הוא מבצע את רצונו ועוזב את ביתו.בית  
תום הינו משורר צעיר ועדין נפש שאינו מאושר בעבודתו במחסן הנעליים. הוא אינו מרוצה מהחיים בבית והוא חש שכופים עליו התחייבות נוראה לפרנס את בני משפחתו שכלל אינם דומים לו. הוא חש אהבה עמוקה לאימו ולאחותו אך אינו חש אחראי לחיים שהן יצרו לעצמן. הוא דורש שתינתן לו הזכות לחיות את החיים עפ"י דרכו והשקפותיו ולקראת סוף המחזה אכן הוא מבצע את רצונו ועוזב את ביתו.בית  


'''דמותה של לורה'''
'''דמותה של לורה'''
שורה 14: שורה 16:
לורה היא הדמות המרכזית ביותר במחזה . המחזה נסב סביבה ותלוי בדמותה.
לורה היא הדמות המרכזית ביותר במחזה . המחזה נסב סביבה ותלוי בדמותה.
ללורה יש מום ברגלה בעקבת אסון והיא חייבת לענוד על רגלה מכשיר. מכשיר זה גורם לה להתרחק מכל ילדי כיתתה. לורה נזכרת ברעש הנורא שהמכשיר השמיע בשעה שהיה צועדת במסדרונות בית הספר ולכן החליטאה לעזוב את בית הספר.אמנדה עומדת על כך שלורה תכין את עצמה לקראת העתיד הצופן בחובו חיים קשים. היא דורשת ממנה להרשם לבית בספר למסחר ודרישתה העקשנית מסתיימת בבריחה נוספת של לורה מהעולם הסובב אותה. לורה בורחת אל הדמיון והזכרונות. היא מעסיקה את עצמה באהבתה ליצורים זעירים עשויים מזכוכית שהם עדינים ושבירים כמותה, היא מקשיבה לתקליטים מיושנים. לורה מצטיירת כאחת הזקוקה להיות נאהבת ומובנת וכאשר אדם מן החוץ מבין אותה היא מגיבה בחיוב ומתאכזבת מאוד כשהוא עוזב והיא נאלצת לטעום את טעם המציאות הקשה.  
ללורה יש מום ברגלה בעקבת אסון והיא חייבת לענוד על רגלה מכשיר. מכשיר זה גורם לה להתרחק מכל ילדי כיתתה. לורה נזכרת ברעש הנורא שהמכשיר השמיע בשעה שהיה צועדת במסדרונות בית הספר ולכן החליטאה לעזוב את בית הספר.אמנדה עומדת על כך שלורה תכין את עצמה לקראת העתיד הצופן בחובו חיים קשים. היא דורשת ממנה להרשם לבית בספר למסחר ודרישתה העקשנית מסתיימת בבריחה נוספת של לורה מהעולם הסובב אותה. לורה בורחת אל הדמיון והזכרונות. היא מעסיקה את עצמה באהבתה ליצורים זעירים עשויים מזכוכית שהם עדינים ושבירים כמותה, היא מקשיבה לתקליטים מיושנים. לורה מצטיירת כאחת הזקוקה להיות נאהבת ומובנת וכאשר אדם מן החוץ מבין אותה היא מגיבה בחיוב ומתאכזבת מאוד כשהוא עוזב והיא נאלצת לטעום את טעם המציאות הקשה.  


'''הסמלים'''
'''הסמלים'''
שורה 24: שורה 27:
לאמנדה הוא מסמל הגשמה של רומנטיות, רגש זמנים של מחזרים וזוהר של חיים יפים.
לאמנדה הוא מסמל הגשמה של רומנטיות, רגש זמנים של מחזרים וזוהר של חיים יפים.
לורה נזכרת בו באמצעות התקליטים הישנים.
לורה נזכרת בו באמצעות התקליטים הישנים.


'''ביבר הזכוכית'''
'''ביבר הזכוכית'''
שורה 29: שורה 33:
טיפוח האביזרים העדינים והשבירים עשוי לבטא את חלומה האבוד של לורה על מציאות יפה ומעודנת בעולם הקר והאכזרי שמסביבה.
טיפוח האביזרים העדינים והשבירים עשוי לבטא את חלומה האבוד של לורה על מציאות יפה ומעודנת בעולם הקר והאכזרי שמסביבה.
עולם הביבר הוא עולם שונה מעולם ביה"ס למסחר שבו לורה נדרשת להוכיח את עצמה כל הזמן ולהתחרות עם אחרים על מהירות ההדפסה, ובו מחשיבים אדם לפי הישגיו לא לפי תוכנות אופיו.
עולם הביבר הוא עולם שונה מעולם ביה"ס למסחר שבו לורה נדרשת להוכיח את עצמה כל הזמן ולהתחרות עם אחרים על מהירות ההדפסה, ובו מחשיבים אדם לפי הישגיו לא לפי תוכנות אופיו.
עולם הביבר שונה גם מעולם הגימנסיה שבו מחלקים פרסים לנואם הטוב ביותר ושופטים אדם עפ"י מראהו החיצוני.  
עולם הביבר שונה גם מעולם הגימנסיה שבו מחלקים פרסים לנואם הטוב ביותר ושופטים אדם עפ"י מראהו החיצוני.  
בעולם אותו היא מטפחת גם ראם יכול להסתדר עם סוסים השונים ממנו, זהו עולם עדין, מתחשב ומלא אור. האור מוקרן על כל סביבתו ובזה  הוא מאפיין את לורה המקרינה סביבה אור בתכונותיה ורגישותה ביחסה לאימה , ברגישותה למצב אחיה, בסלחנותה לג'ים ועוד).
בעולם אותו היא מטפחת גם ראם יכול להסתדר עם סוסים השונים ממנו, זהו עולם עדין, מתחשב ומלא אור. האור מוקרן על כל סביבתו ובזה  הוא מאפיין את לורה המקרינה סביבה אור בתכונותיה ורגישותה ביחסה לאימה , ברגישותה למצב אחיה, בסלחנותה לג'ים ועוד).
בעולם אותו היא מטפחת אין סיכוי להיכשל ואין גם פחד להתנסות בו. אליו היא יכולה בלרוח לאחר מפגשיה המאכזבים עם המציאות. אפשר לחיות בו את הדברים מהצד ללא מעורבות  וכך לורה חיה את חייה . היא עומדת על שפת העולם ותופסת מה שביכולה לתפוס מיופיו מבלי ליטול בו חלק. היא הולכת למוזיאונים, לגן חיות וכו' ועולם כזה הוא עולם ללא סיכונים.
בעולם אותו היא מטפחת אין סיכוי להיכשל ואין גם פחד להתנסות בו. אליו היא יכולה בלרוח לאחר מפגשיה המאכזבים עם המציאות. אפשר לחיות בו את הדברים מהצד ללא מעורבות  וכך לורה חיה את חייה . היא עומדת על שפת העולם ותופסת מה שביכולה לתפוס מיופיו מבלי ליטול בו חלק. היא הולכת למוזיאונים, לגן חיות וכו' ועולם כזה הוא עולם ללא סיכונים.
שורה 37: שורה 41:
ג'ים אינו מבין את משמעות האוסף "איזו מין זכוכית זו?" הוא מתייחס רק לסוג החומר כאילו בעולם המודרני אין מקום לטיפוח עדינות אנושית אך הוא עצמו מגלה רגישות ביחסו ללורה ושבירותו ורגישותו מתגלים כאשר שאיפתו היא "להאבק עם אנשים ולהשאר בלתי תלוי בכל דרגה חברתית כלשהי" ולשם כך הוא לומד את תורת הנאום. רגש הנחיתות שלו מסביר תגובות שלו בשיחתו עם לורה בתמונה ז'.
ג'ים אינו מבין את משמעות האוסף "איזו מין זכוכית זו?" הוא מתייחס רק לסוג החומר כאילו בעולם המודרני אין מקום לטיפוח עדינות אנושית אך הוא עצמו מגלה רגישות ביחסו ללורה ושבירותו ורגישותו מתגלים כאשר שאיפתו היא "להאבק עם אנשים ולהשאר בלתי תלוי בכל דרגה חברתית כלשהי" ולשם כך הוא לומד את תורת הנאום. רגש הנחיתות שלו מסביר תגובות שלו בשיחתו עם לורה בתמונה ז'.
כל הגיבורים במחזה מתגלים כשבירים.
כל הגיבורים במחזה מתגלים כשבירים.
'''סמלים מילוליים של חיות'''
 
 
'''סמלים מילוליים של חיות'''
סמלים של חיות במחזה משקפים את מערכת הקונפליקטים. לאמנדה עיני נץ (קובע תום). לורה מכונה ציפור ועכבר. היא מתבוננת בציפורים בגן החיות. תום מכונה חזיר וקוף. מטאפורות אלה חושפות את הקונפליקט בין טום לאימו השתלטנית, הטורפת כ"נץ את חזיריותו . לדעת האם בכוונתו לחקות כקוף את אביו ולנטוש את ההתחייבויות המשפחתיות. לורה בסמל הציפור והעכבר מאופיינת כדמות נפחדת, חסרת הגנה ושבירה, לכוד ומאוסה.
סמלים של חיות במחזה משקפים את מערכת הקונפליקטים. לאמנדה עיני נץ (קובע תום). לורה מכונה ציפור ועכבר. היא מתבוננת בציפורים בגן החיות. תום מכונה חזיר וקוף. מטאפורות אלה חושפות את הקונפליקט בין טום לאימו השתלטנית, הטורפת כ"נץ את חזיריותו . לדעת האם בכוונתו לחקות כקוף את אביו ולנטוש את ההתחייבויות המשפחתיות. לורה בסמל הציפור והעכבר מאופיינת כדמות נפחדת, חסרת הגנה ושבירה, לכוד ומאוסה.