בעל זבוב / וויליאם גולדינג: הבדלים בין גרסאות בדף

שורה 55: שורה 55:


   
   
הפחד מפני הלא ידוע סובב סביב הפחד מהמפלצת. מצד אחד הנערים אינם מוכנים להכיר בקיומה של מפלצת ומצד שני הם מלאי חרדה. ההכרה שאין מפלצת אמיתית אלא יש רק את כוחו המשחית של הפחד, היא אחת ממשמעויות העמוקות של הספר הזה. הפחד הוא המניע המרכזי להתדרדרות!
הפחד מפני הלא ידוע סובב סביב הפחד מהמפלצת. מצד אחד הנערים אינם מוכנים להכיר בקיומה של מפלצת ומצד שני הם מלאי חרדה. ההכרה שאין מפלצת אמיתית אלא יש רק את כוחו המשחית של הפחד, היא אחת מהמשמעויות העמוקות של הספר הזה. הפחד הוא המניע המרכזי להתדרדרות!


לולא הזאטוטים, לא הייתה באה המפלצת המטפיסית לעולם, והאסון שבעצם היווצרותה "יש מאין" במוחותיהם של הילדים, הן הקטנים והן הגדולים יותר, אולי היה נמנע. המפלצת נולדה מהחשכה, מהפחדים שהיא מעוררת, מהפחדים מהלא ידוע והלא מובן. באי קטן ברור שהילדים הגדולים לא יאמינו בקיומה של מפלצת אלא שעל ראייה שפויה זו שמר רק סיימון, היות שהפחד האנושי כידוע, הוא מדבק, ובייחוד בקבוצה גדולה זו של ילדים.
לולא הזאטוטים, לא הייתה באה המפלצת המטפיסית לעולם, והאסון שבעצם היווצרותה "יש מאין" במוחותיהם של הילדים, הן הקטנים והן הגדולים יותר, אולי היה נמנע. המפלצת נולדה מהחשכה, מהפחדים שהיא מעוררת, מהפחדים מהלא ידוע והלא מובן. באי קטן ברור שהילדים הגדולים לא יאמינו בקיומה של מפלצת אלא שעל ראייה שפויה זו שמר רק סיימון, היות שהפחד האנושי כידוע, הוא מדבק, ובייחוד בקבוצה גדולה זו של ילדים.
שורה 67: שורה 67:
קיימת אירוניה מסוימת כאשר סיימון אשר לא האמין ב"מפלצת" ושהיה השפוי מבין הילדים, מדומה ל"מפלצת" ובסופו של דבר הוא נהרג כאשר הוא מנסה להסביר את הווי המפלצת. כאשר הוא מנסה להזהיר אותם מפני המפלצת הפנימית, אין הם מבינים אותו, היות שמפלצת לגביהם הנה משהו פיסי חיצוני בלבד, ולא מטאפורי ספרותי, אך בעצם ממשי אף הוא – יצר הרע. לכן כמו בחיים האמיתיים, הלא מובן מדומה ל"חריג" שבסופו נפשו נהרגת כמו שסיימון המדומה ל"מפלצת" נהרג.
קיימת אירוניה מסוימת כאשר סיימון אשר לא האמין ב"מפלצת" ושהיה השפוי מבין הילדים, מדומה ל"מפלצת" ובסופו של דבר הוא נהרג כאשר הוא מנסה להסביר את הווי המפלצת. כאשר הוא מנסה להזהיר אותם מפני המפלצת הפנימית, אין הם מבינים אותו, היות שמפלצת לגביהם הנה משהו פיסי חיצוני בלבד, ולא מטאפורי ספרותי, אך בעצם ממשי אף הוא – יצר הרע. לכן כמו בחיים האמיתיים, הלא מובן מדומה ל"חריג" שבסופו נפשו נהרגת כמו שסיימון המדומה ל"מפלצת" נהרג.


גולדינג מאמין, שצריך להביט ליצר הרע שבנו בעיניים פקוחות, אך מרבית הגיבורים בספריו נפגעים, כאשר הם מנסים לעשות זאת כמו שסיימון גילה את האמת לגבי המפלצת. גולדינג למעשה, מצביע על כך שקשה לעולם ולמין האנושי שבו לקבל את האמת האמיתית והאכזרית על אודות אופיו האמיתי והשדים החבויים בו. גיבוריו של גולדינג, שזוכים ל"הארה" או "התגלות", נפגעים ואינם מצליחים להעביר את המסר שלהם. דגמים מוסריים הינם חלק בלתי נפרד מכתיבתו של גולדינג. גדולתו בכך שבמקום להפוך למטיף דוגמטי, הצליח להבליע מסר חינוכי חשוב ביותר דרך יצירות אוטונומיות העומדות בפני עצמן.
גולדינג מאמין, שצריך להביט ליצר הרע שבנו בעיניים פקוחות, אך מרבית הגיבורים בספריו נפגעים, כאשר הם מנסים לעשות זאת כמו שסיימון גילה את האמת לגבי המפלצת. גולדינג למעשה, מצביע על כך שקשה לעולם ולמין האנושי שבו לקבל את האמת האמיתית והאכזרית על אודות אופיו האמיתי והשדים החבויים בו. גיבוריו של גולדינג, שזוכים ל"הארה" או "התגלות", נפגעים ואינם מצליחים להעביר את המסר שלהם. דגמים מוסריים הינם חלק בלתי נפרד מכתיבתו של גולדינג. גדולתו בכך שבמקום להפוך למטיף דוגמטי, הצליח להבליט מסר חינוכי חשוב ביותר דרך יצירות אוטונומיות העומדות בפני עצמן.


=== מוטיב האש===
=== מוטיב האש===
28

עריכות