על מנת לערוך סיכומים נדרש לפתוח חשבון.

בראשית פרקים א-ד: הבדלים בין גרסאות בדף

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
פירוש שני של האור
(פירוש שני של האור)
 
(7 גרסאות ביניים של 3 משתמשים אינן מוצגות)
שורה 1: שורה 1:
{{דרוש תיקון עריכה}}
---------------
==סיכום פרק א'- ==
==סיכום פרק א'- ==


שורה 5: שורה 8:
'''הפסוק הראשון בא ללמדנו שני דברים בסיסים ביותר באמונה המונותיאיסטית הישראלית:'''
'''הפסוק הראשון בא ללמדנו שני דברים בסיסים ביותר באמונה המונותיאיסטית הישראלית:'''


א.אלוהים הוא אדון העולם, שכן הוא ברא אותו.
# אלוהים הוא אדון העולם, שכן הוא ברא אותו.
ב.העולם יש לו התחלה בזמן ואינו קדמון כמו אלוהים- הישות הנצחית היחידה ביקום היא אלוהים.  
# העולם יש לו התחלה בזמן ואינו קדמון כמו אלוהים- הישות הנצחית היחידה ביקום היא אלוהים.  


'''הפסוק הראשון מעלה כמה קשיים:'''
'''הפסוק הראשון מעלה כמה קשיים:'''
שורה 26: שורה 29:


'''מסקנה לכל הימים:'''
'''מסקנה לכל הימים:'''
1.כל הפעולות בסיפור מיוחסות לאל אחד- תפיסה מונותיאיסטית.
# כל הפעולות בסיפור מיוחסות לאל אחד- תפיסה מונותיאיסטית.<BR>"ויאמר אלוהים" הביטוי הזה פותח כל אחד מימי הבריאה. לפי חז"ל מכונה האל "מי שאמר והעולם נעשה בדברו", כלומר העולם נברא במאמר האל. השימוש בפועל " ויאמר" בא להרחיק הגשמה של האל ולהדגיש את ריבונותו. לדעת חז"ל , לאמירה  האלוהית קודמת מחשבה ותוכנית.
"ויאמר אלוהים" הביטוי הזה פותח כל אחד מימי הבריאה. לפי חז"ל מכונה האל "מי שאמר והעולם נעשה בדברו", כלומר העולם נברא במאמר האל. השימוש בפועל " ויאמר" בא להרחיק הגשמה של האל ולהדגיש את ריבונותו. לדעת חז"ל , לאמירה  האלוהית קודמת מחשבה ותוכנית.
# " ויקרא אלוהים" בעצם קריאת שם יש הכרזה מטעם האל הבורא, הכרזה על שלטונו ובעלותו על הדבר שקרא לו בשם. קריאת השם מופיעה רק בשלושת הימים הראשונים :אור, חושך, שמים, ארץ וימים. מכאן שלטונו של האל על החושך, הארץ והים, שהם יסודות שהיו קיימים לפני הבריאה האלוהית.
2." ויקרא אלוהים" בעצם קריאת שם יש הכרזה מטעם האל הבורא, הכרזה על שלטונו ובעלותו על הדבר שקרא לו בשם. קריאת השם מופיעה רק בשלושת הימים הראשונים :אור, חושך, שמים, ארץ וימים. מכאן שלטונו של האל על החושך, הארץ והים, שהם יסודות שהיו קיימים לפני הבריאה האלוהית.
# "ויהי ערב ויהי בוקר..." יש כאן ציון יחידת זמן של יממה המתחילה עם בריאת האור והיא בוקר, ויהי ערב- חלפה מידת זמן של יום, אחר כך ויהי בוקר- חלפה מידת זמן של לילה. [במקרא ובמסורת היהודית השבת החגים והמועדים מתחילים עם ערב.
3."ויהי ערב ויהי בוקר..." יש כאן ציון יחידת זמן של יממה המתחילה עם בריאת האור והיא בוקר, ויהי ערב- חלפה מידת זמן של יום, אחר כך ויהי בוקר- חלפה מידת זמן של לילה. [במקרא ובמסורת היהודית השבת החגים והמועדים מתחילים עם ערב.
# "וירא אלוהים כי טוב"- ביטוי זה שחוזר אחרי כל בריאה[למעט יום שני] מציין שהעולם במקורו טוב.
4."וירא אלוהים כי טוב"- ביטוי זה שחוזר אחרי כל בריאה[למעט יום שני] מציין שהעולם במקורו טוב.
# במבנה פרשת הבריאה יש התאמה בין צורה ותוכן. המבנה המסודר מבטא את הרעיון כי הבריאה היא שלמות הרמונית.
5.במבנה פרשת הבריאה יש התאמה בין צורה ותוכן. המבנה המסודר מבטא את הרעיון כי הבריאה היא שלמות הרמונית.
ההרמוניה בבריאה באה לידי ביטוי בקשר שבין הבריאה של שלושת הימים הראשונים לבין הבריאה בשלושת הימים האחרונים.
ההרמוניה בבריאה באה לידי ביטוי בקשר שבין הבריאה של שלושת הימים הראשונים לבין הבריאה בשלושת הימים האחרונים.


יום ראשון- אור יום רביעי- מאורות
* יום ראשון - אור
יום שני- רקיע יום חמישי-בעלי חיים בים וביבשה
* יום שני - רקיע
יום שלישי- יבשה ימים וצמחייה יום שישי –חיות הארץ והאדם
* יום שלישי - יבשה ימים וצמחייה
* יום רביעי - מאורות
* יום חמישי - בעלי חיים בים וביבשה
* יום שישי – חיות הארץ והאדם


6.החזרות הן סממן סגנוני המאפיין את סיפור הבריאה, מדובר בחזרות של נוסחאות: "ויאמר אלוהים" "ויהי ערב ויהי בוקר" "וירא אלוהים כי טוב" "ויהי כן".
6.החזרות הן סממן סגנוני המאפיין את סיפור הבריאה, מדובר בחזרות של נוסחאות: "ויאמר אלוהים" "ויהי ערב ויהי בוקר" "וירא אלוהים כי טוב" "ויהי כן".
שורה 50: שורה 55:
יש לשים לב שבריאת האור , וכך כל הדברים האחרים , נעשית באמירה ולא בעשייה ממש. לדעת חז"ל זוהי אמירה שקדמו לה מחשבה, רצון ותכנון. השימוש בפועל "ויאמר" כוונתו להרחיק הגשמה מה' ולהבליט את גדולתו ואת ריבונותו.  
יש לשים לב שבריאת האור , וכך כל הדברים האחרים , נעשית באמירה ולא בעשייה ממש. לדעת חז"ל זוהי אמירה שקדמו לה מחשבה, רצון ותכנון. השימוש בפועל "ויאמר" כוונתו להרחיק הגשמה מה' ולהבליט את גדולתו ואת ריבונותו.  
פתיחת הבריאה באור היא ויכוח עם התפיסה האלילית של המיתוסים במזרח הקדום, שלפיהם המאורות- השמש, ירח וכוכבים נחשבו כאלוהות. התורה באה לשלול מן המאורות את כוחם ולטעון, כי אלוהים ברא את האור ומקור האור אינו בשמש ובירח.
פתיחת הבריאה באור היא ויכוח עם התפיסה האלילית של המיתוסים במזרח הקדום, שלפיהם המאורות- השמש, ירח וכוכבים נחשבו כאלוהות. התורה באה לשלול מן המאורות את כוחם ולטעון, כי אלוהים ברא את האור ומקור האור אינו בשמש ובירח.
פירוש שני אומר כי ביום הראשון ה' ברא את המאורות וביום הרביעי מיקם אותם בשמיים.


'''פס 6 -8 בריאת הרקיע- יום שני'''
'''פס 6 -8 בריאת הרקיע- יום שני'''
שורה 87: שורה 93:
לפי רש"י ה' עשה שתי פעולות שונות. "ויהי מאורות"- מיום ראשון נבראו וברביעי ציווה עליהם להיתלות ברקיע". כלומר, ביום הראשון הוא ברא את המאורות, ואילו ביום הרביעי הוא מיקם אותם במקומם.
לפי רש"י ה' עשה שתי פעולות שונות. "ויהי מאורות"- מיום ראשון נבראו וברביעי ציווה עליהם להיתלות ברקיע". כלומר, ביום הראשון הוא ברא את המאורות, ואילו ביום הרביעי הוא מיקם אותם במקומם.


  פס' 20-23: בריאת העופות והדגים- יום חמישי  
'''פס' 20-23: בריאת העופות והדגים- יום חמישי '''
 
ביום זה ממלא אלוהים את המים ואת השמיים ביצורים חיים. הים מתמלא שרצים: דגים ויצורים אחרים האופיינים לים. כמו כן מילא אלוהים את השמים בעופות.. על פי פסוק 20 הפועל יעופף מקביל לפועל ישרצו. בשני הפעלים מדברים על תנועה של בעלי חיים: העוף יעופף, ואילו השרצים נעים במהירות במים.
ביום זה ממלא אלוהים את המים ואת השמיים ביצורים חיים. הים מתמלא שרצים: דגים ויצורים אחרים האופיינים לים. כמו כן מילא אלוהים את השמים בעופות.. על פי פסוק 20 הפועל יעופף מקביל לפועל ישרצו. בשני הפעלים מדברים על תנועה של בעלי חיים: העוף יעופף, ואילו השרצים נעים במהירות במים.
בפסוק 21 מזכיר הכתוב את התנינים הגדולים כחלק מבעלי החיים שנבראו במים.  
בפסוק 21 מזכיר הכתוב את התנינים הגדולים כחלק מבעלי החיים שנבראו במים.  
שורה 95: שורה 102:
המיתוסים בעמי המזרח כללו סיפורים על מעשי אלים וגבורתם, מלחמות בין אלים שהביאו ללידת אלים חדשים. המיתוסים מספרים על יצירות שיצרו האלים כמו בריאת העולם, בריאת האדם ובריאת תופעות טבע..
המיתוסים בעמי המזרח כללו סיפורים על מעשי אלים וגבורתם, מלחמות בין אלים שהביאו ללידת אלים חדשים. המיתוסים מספרים על יצירות שיצרו האלים כמו בריאת העולם, בריאת האדם ובריאת תופעות טבע..


המיתוס במקרא- חוקרי המקרא מניחים , שסיפורי המיתוס של המזרח הקדום היו ידועים בעם ישראל ושרידיהם מצויים במקרא. סימני התפיסה האלילית הוסרו מסיפורי המקרא מתוך התנגדות להם.
'''המיתוס במקרא-''' חוקרי המקרא מניחים , שסיפורי המיתוס של המזרח הקדום היו ידועים בעם ישראל ושרידיהם מצויים במקרא. סימני התפיסה האלילית הוסרו מסיפורי המקרא מתוך התנגדות להם.


בפסוקים 22-23 אלוהים מברך את בעלי החיים ברכה חומרית: התרבות. [ביום השישי כאשר יברא את האדם, גם אותו יברך אלוהים, אך ברכתו תהיה גם רוחנית ולא רק חומרית].
בפסוקים 22-23 אלוהים מברך את בעלי החיים ברכה חומרית: התרבות. [ביום השישי כאשר יברא את האדם, גם אותו יברך אלוהים, אך ברכתו תהיה גם רוחנית ולא רק חומרית].


פס' 24-31: בריאת בעלי החיים היבשתיים והאדם- יום שישי
'''פס' 24-31: בריאת בעלי החיים היבשתיים והאדם- יום שישי'''
ביום השישי מגיעה הבריאה לשיא. אלוהים בורא את נזר הבריאה. כהקדמה לבריאת האדם הוא בורא את חיות הארץ: נפש חיה למינה: בהמה ורמש [זוחלים] וחיתו ארץ.  כאשר הכתוב מתאר את בעלי החיים ביבשה הוא נוקט דרך תיאורית כלל ופרט .נפש חיה מחולקת לשלושה סוגים:
ביום השישי מגיעה הבריאה לשיא. אלוהים בורא את נזר הבריאה. כהקדמה לבריאת האדם הוא בורא את חיות הארץ: נפש חיה למינה: בהמה ורמש [זוחלים] וחיתו ארץ.  כאשר הכתוב מתאר את בעלי החיים ביבשה הוא נוקט דרך תיאורית כלל ופרט .
א. בהמה- בעלי חיים ההולכים על ארבע, והם מבויתים מטבעם, כגון שור  
'''נפש חיה מחולקת לשלושה סוגים:'''
              וחמור.
 
ב.רמש- בעלי החיים המחוסרים רגליים או בעלי רגלים קצרות, בדרך כלל  
*בהמה- בעלי חיים ההולכים על ארבע, והם מבויתים מטבעם, כגון שור וחמור.
          בעלי חיים קטנים, הנראים כזוחלים על גרונם, כגון נחש ולטאה.
*רמש- בעלי החיים המחוסרים רגליים או בעלי רגלים קצרות, בדרך כלל בעלי חיים קטנים, הנראים כזוחלים על גרונם, כגון נחש ולטאה.
ג. חית הארץ- בעלי חיים ההולכים על ארבע, שאינם מבויתים כגון אריה
*חית הארץ- בעלי חיים ההולכים על ארבע, שאינם מבויתים כגון אריה ונמר.
                  ונמר.


לא נאמרה ברכת "פרו ורבו" על חיות היבשה , כפי שנאמר על חיות הים ובעלי הכנף משום שחיות היבשה נמצאות בקרבת האדם. ברכת פרו ורבו שיתברך בה האדם תחול עליהם ממילא, עקב קרבתם לאדם ומגעם עמו.
לא נאמרה ברכת "פרו ורבו" על חיות היבשה , כפי שנאמר על חיות הים ובעלי הכנף משום שחיות היבשה נמצאות בקרבת האדם. ברכת פרו ורבו שיתברך בה האדם תחול עליהם ממילא, עקב קרבתם לאדם ומגעם עמו.
      
      
בריאת האדם שונה מבריאת שאר היצורים מכמה בחינות, מה שמצביע על חשיבות האדם:
'''בריאת האדם שונה מבריאת שאר היצורים מכמה בחינות, מה שמצביע על חשיבות האדם:'''
    -  אלוהים בורא את האדם לאחר תכנון "נעשה אדם"
*אלוהים בורא את האדם לאחר תכנון "נעשה אדם"
- האדם נברא בצלמו ובדמותו של האל.
*האדם נברא בצלמו ובדמותו של האל.
- תפקיד האדם רם ונישא: "וירדו בדגת הים ובעוף השמים ובבהמה...". אלוהים נתן לאדם שיצר יכולת שלטון וששרה המחייבת חשיבה.למעשה, אלוהים נתן לאדם יכולת לשלוט.
*תפקיד האדם רם ונישא: "וירדו בדגת הים ובעוף השמים ובבהמה...". אלוהים נתן לאדם שיצר יכולת שלטון וששרה המחייבת חשיבה.למעשה, אלוהים נתן לאדם יכולת לשלוט.
- את החיות האלוהים מברך ביכולת ההתרבות, ואילו לאדם הברכה נאמרה באופן ישיר.
*את החיות האלוהים מברך ביכולת ההתרבות, ואילו לאדם הברכה נאמרה באופן ישיר.
- האדם נברא כזוג אחד "זכר ונקבה"[לא נאמר עליו "למינהו"].
* האדם נברא כזוג אחד "זכר ונקבה"[לא נאמר עליו "למינהו"].
- לזכר ולנקבה ניתנה אותה ברכה וניתן אותו תפקיד – שוויון בין זכר ונקבה.
* לזכר ולנקבה ניתנה אותה ברכה וניתן אותו תפקיד – שוויון בין זכר ונקבה.
- האדם הוא אחרון הנבראים.
* האדם הוא אחרון הנבראים.
- בריאת האדם מתוארת בסגנון פיוטי.
* בריאת האדם מתוארת בסגנון פיוטי.


בעיות פרשניות שונות מצויות בפרשת בריאת האדם:
'''בעיות פרשניות שונות מצויות בפרשת בריאת האדם:'''
1. מה פירוש הביטוי "נעשה אדם"? ומדוע הוא מופיע בלשון רבים?
1. מה פירוש הביטוי "נעשה אדם"? ומדוע הוא מופיע בלשון רבים?
לביטוי נעשה אדם ישנם כמה פירושים. חז"ל סברו כי האל מתייעץ במלאכים לפני שברא את האדם. אולם פירוש זה נתקל בקשיים, שכן הדבר 
סותר את התפיסה העקרונית של פרשת הביאה, שבה משתמע שאלוהים ברא את העולם לבדו. . כמו כן בשום מקום בפרשת הבריאה לא נזכרו כלל מלאכים או ישויות אלוהיות אחרות. לכן יש פרשנים המסבירים את הביטוי  "נעשה אדם" כלשון זירוז. אלוהים מזרז עצמו לברוא את האדם, לאחר שברא  את כל השאר, והוא מזרז את עצמו לברוא את הבריאה החשובה ביותר.


    לביטוי נעשה אדם ישנם כמה פירושים. חז"ל סברו כי האל מתייעץ 
2. מה משמעות הביטוי "בצלמנו כדמותינו"? האם האדם נברא בצלמו ובדמותו של האל?
    במלאכים לפני שברא את האדם. אולם פירוש זה נתקל בקשיים, שכן הדבר 
  סותר את התפיסה העקרונית של פרשת הביאה, שבה משתמע שאלוהים ברא 
  את העולם לבדו. . כמו כן בשום מקום בפרשת הבריאה לא נזכרו כלל 
  מלאכים או ישויות אלוהיות אחרות. לכן יש פרשנים המסבירים את הביטוי 
  "נעשה אדם" כלשון זירוז. אלוהים מזרז עצמו לברוא את האדם, לאחר שברא 
  את כל השאר, והוא מזרז את עצמו לברוא את הבריאה החשובה ביותר.
 
2. מה משמעות הביטוי "בצלמנו כדמותינו"? האם האדם נברא בצלמו ובדמותו
    של האל?


יש המפרשים כי באמת צרוף זה מבטא אמונה מקראית עתיקה שהאל הוא מוחשי, וכי לאל יש דמות ופנים המשתקפות בדמותו של האדם. [כמו בספרות המצרית והבבלית במזרח הקדמון, שהמלך משקף בצורתו החיצונית את אלוהיו.
יש המפרשים כי באמת צרוף זה מבטא אמונה מקראית עתיקה שהאל הוא מוחשי, וכי לאל יש דמות ופנים המשתקפות בדמותו של האדם. [כמו בספרות המצרית והבבלית במזרח הקדמון, שהמלך משקף בצורתו החיצונית את אלוהיו.
שורה 140: שורה 139:


מאחר שהאדם נעלה מכל בריאה הוא זוכה לברכת ה' [פס' 28]:
מאחר שהאדם נעלה מכל בריאה הוא זוכה לברכת ה' [פס' 28]:
- ברכת פרו ורבו
*ברכת פרו ורבו
- ומלאו את הארץ וכבשה- להתפזר בארץ ולמלא אותה ולכבוש את שממתה
* ומלאו את הארץ וכבשה- להתפזר בארץ ולמלא אותה ולכבוש את שממתה
- ורדו בדגת הים...על הארץ- שליטה [רדייה] על כל בעלי החיים בעולם.
* ורדו בדגת הים...על הארץ- שליטה [רדייה] על כל בעלי החיים בעולם.
הברכה מורכבת משני אלמנטים:
 
א.  ברכה חומרית – גופנית: "פרו ורבו", כמו שנאמר לבעלי החיים ביום      
'''הברכה מורכבת משני אלמנטים:'''
    החמישי.
 
א.  ברכה חומרית – גופנית: "פרו ורבו", כמו שנאמר לבעלי החיים ביום החמישי.
ב. ברכה רוחנית- שכלית: "ורדו בדגת הים..." השלטון מחייב שימוש רב בשכל, אותו שכל שקיבל האדם מן האל בשעה שברא אותו.  
ב. ברכה רוחנית- שכלית: "ורדו בדגת הים..." השלטון מחייב שימוש רב בשכל, אותו שכל שקיבל האדם מן האל בשעה שברא אותו.  


למרות השליטה על כל בעלי החיים בעולם, אין לאדם עדיין היתר לאכול את בשרם של בעלי החיים האחרים. העיקרון הוא שלכל בעל חיים יש זכות קיום, ואין לשלל ממנו זכותו זו. מתקיימים יחסים של שלום בין האדם לבעלי החיים. המצב ההרמוני של ראשית הבריאה משמש את הנביא ישעיהו בשאיפתו לשלום באחרית הימים: ישעיהו פרק יא' 6-9:" וגר זאב עם כבש..."  בתיאור זה של הנביא בעלי החיים יחזרו להיות צמחונים.  
למרות השליטה על כל בעלי החיים בעולם, אין לאדם עדיין היתר לאכול את בשרם של בעלי החיים האחרים. העיקרון הוא שלכל בעל חיים יש זכות קיום, ואין לשלל ממנו זכותו זו. מתקיימים יחסים של שלום בין האדם לבעלי החיים. המצב ההרמוני של ראשית הבריאה משמש את הנביא ישעיהו בשאיפתו לשלום באחרית הימים: ישעיהו פרק יא' 6-9:" וגר זאב עם כבש..."  בתיאור זה של הנביא בעלי החיים יחזרו להיות צמחונים.  


לא נאמר  על בריאת האדם "כי טוב" כפי שנאמר על כל שאר הנבראים. ניתן להסביר זאת בשני דרכים:
'''לא נאמר  על בריאת האדם "כי טוב" כפי שנאמר על כל שאר הנבראים. ניתן להסביר זאת בשני דרכים:'''
1.לאדם יש יכולת שכלית להבין את מה שאלוהים אומר לו, הרי ניתנת לו   
1.לאדם יש יכולת שכלית להבין את מה שאלוהים אומר לו, הרי ניתנת לו   
  בחירה חופשית, וחייו יהיו על פי תוצאות בחירתו, כלומר הטוב והרע בידי  
בחירה חופשית, וחייו יהיו על פי תוצאות בחירתו, כלומר הטוב והרע בידי האדם.
  האדם.
 
2.אפשר שהאמירה "כי טוב" משתמעת מתוך הביטוי "טוב מאוד" [פס' 31] ,  
2.אפשר שהאמירה "כי טוב" משתמעת מתוך הביטוי "טוב מאוד" [פס' 31] ,  
  הבא כסיכום חגיגי על כל הבריאה, שנבראה ללא פגם וללא עיוות.
הבא כסיכום חגיגי על כל הבריאה, שנבראה ללא פגם וללא עיוות.


====פרק ב' פסוקים 1-3: בריאת השבת- יום שביעי====
====פרק ב' פסוקים 1-3: בריאת השבת- יום שביעי====
שורה 161: שורה 161:
  השביעי".
  השביעי".


שלוש פעמים בירך אלוהים בפרשת הבריאה:
'''שלוש פעמים בירך אלוהים בפרשת הבריאה:'''
א. ברכה לדגים ולעופות- הברכה מציינת שבאופן פיזי תהיה להם יכולת התרבות.
א. ברכה לדגים ולעופות- הברכה מציינת שבאופן פיזי תהיה להם יכולת התרבות.
ב. הברכה לאדם- הברכה מציינת גם את יכולת ההתרבות מבחינה פיזית וגם ברכה של יכולת רוחנית ביכולתו לשלוט בטבע.
ב. הברכה לאדם- הברכה מציינת גם את יכולת ההתרבות מבחינה פיזית וגם ברכה של יכולת רוחנית ביכולתו לשלוט בטבע.
שורה 167: שורה 167:


בשמירת השבת מחויב עם ישראל והיא משמשת כאות ברית בין אלוהים לעם ישראל. בתורה מוזכרים אותות ברית נוספים:
בשמירת השבת מחויב עם ישראל והיא משמשת כאות ברית בין אלוהים לעם ישראל. בתורה מוזכרים אותות ברית נוספים:
- הקשת בענן – אות ברית בין ה' לאנושות.
* הקשת בענן – אות ברית בין ה' לאנושות.
- ברית המילה- אות ברית אישית בין אדם מישראל לאלוהים.
* ברית המילה- אות ברית אישית בין אדם מישראל לאלוהים.
- השבת- אות ברית לאומית בין ה' לעם ישראל.
* השבת- אות ברית לאומית בין ה' לעם ישראל.


"ויכל אלוהים ביום השביעי..."  [פס' 2] מהפועל "ויכל" משתמע כי ה' גמר [ויכל] את מלאכת הבריאה ביום השביעי. לפנינו קושי: הרי את מלאכת הבריאה גמר ה' ביום השישי, ומדוע נאמר שה' גמר את מלאכת הבריאה ביום השביעי?
"ויכל אלוהים ביום השביעי..."  [פס' 2] מהפועל "ויכל" משתמע כי ה' גמר [ויכל] את מלאכת הבריאה ביום השביעי. לפנינו קושי: הרי את מלאכת הבריאה גמר ה' ביום השישי, ומדוע נאמר שה' גמר את מלאכת הבריאה ביום השביעי?
הפרוש ההגיוני ביותר אומר שיש לפרש את הפועל "ויכל" במשמעות להיות במצב שלאחר גמירה. ביום השביע אלוהים נמצא במצב שלאחר גמירתה של מלאכת הבריאה. יש חוקרים המתקנים את יום השביעי חיום שישי[תרגום השבעים].
הפרוש ההגיוני ביותר אומר שיש לפרש את הפועל "ויכל" במשמעות להיות במצב שלאחר גמירה. ביום השביע אלוהים נמצא במצב שלאחר גמירתה של מלאכת הבריאה. יש חוקרים המתקנים את יום השביעי חיום שישי[תרגום השבעים].


לסיכום מהי מטרת הבריאה של העולם?
'''לסיכום מהי מטרת הבריאה של העולם?'''
1. הסבורים , שתיאור הבריאה  מסתיים ביום השישי, חושבים שתיאור
        הבריאה בא לציין את מעמדו של האדם כנזר הבריאה.
    2. הסבורים, שתיאור הבריאה מסתיים בתום היום השביע, חושבים שתיאור
        הבריאה כולו מדגיש את חשיבותו ואת קדושתו של יום השבת, מכיוון
        שביום השביעי שתי פעולותיו האחרונות של האלוהים היו הברכה
        והקדושה.
3. להראות כי ה' הוא האל האחד והיחיד, הקודם לכול
4  להתנגד להשקפות אליליות ולדעות שרווחו בקרב עמי המזרח הקדמון, 
    שלפיהן אלים שונים בראו את העולם.


1. הסבורים , שתיאור הבריאה  מסתיים ביום השישי, חושבים שתיאור הבריאה בא לציין את מעמדו של האדם כנזר הבריאה.




2. הסבורים, שתיאור הבריאה מסתיים בתום היום השביע, חושבים שתיאור הבריאה כולו מדגיש את חשיבותו ואת קדושתו של יום השבת, מכיוון
שביום השביעי שתי פעולותיו האחרונות של האלוהים היו הברכה והקדושה.
3
.להראות כי ה' הוא האל האחד והיחיד, הקודם לכול.
4  להתנגד להשקפות אליליות ולדעות שרווחו בקרב עמי המזרח הקדמון,שלפיהן אלים שונים בראו את העולם.


===פרק ב'- סיפור הבריאה השני, ב' 4 ב-25.===
===פרק ב'- סיפור הבריאה השני, ב' 4 ב-25.===
שורה 192: שורה 190:
פרק זה מציג תיאור שני של העולם לפני הבריאה. תיאור זה שונה מהתיאור בפרק א'.
פרק זה מציג תיאור שני של העולם לפני הבריאה. תיאור זה שונה מהתיאור בפרק א'.


קרא פרק ב' והצג בטבלה שינויים בין שני התיאורים.
סיפור בריאה פרק א' סיפור בריאה פרק ב
1 מהו סדר הבריאה סדר לפי ימים, צמחים חיות אדם אין חלוקה לימים. קודם אדם צמחים וכל בע"ח
2 מה שם האל אלוהים ה' אלוהים
3 דמות האל האל מרוחק מהאדם, סומך עליו ונותן לו כח.
שימוש בשורש ברא. הכל מרחוק.
יש כאן הדגשה של המהות הטראנסצנדנטית של האל. האל קרוב יותר לאדם, אך לא סומך עליו ומגביל אותו. שימוש בשורש יצר (נטע, ויצמח,- זהו אל שיוצר מגע אישי עם הטבע והאדם)
4 מתי נברא האדם, ממה ומה תפקידו נוצר בצלם, באמירה, אחרון, תפקידו לשלוט על החיות ולכבוש את השממה. נוצר מעפר,ראשון, תפקידו לשמור על גן העדן ולעבדו.
5 בריאת האישה- מתי נוצרה ומה תפקידה זכר ונקבה ,יחד.לשלוט על החיות, ולכבוש את השממה. אדם נוצר ראשון ובסוף האישה נוצרה מצלעו. לשמור על גן העדן ולעבדו.
6 שימוש בפעלי בריאה ברא יצר
7 מהו המצב ההתחלתי בטרם בריאה חומרים גולמיים במצב של תוהו ובוהו תיאורי מצב שליליים, מה לא היה בעולם. רק אד יעלה מן הארץ. כלומר יש שמים וארץ.


מה משמעותם של השינויים האלה?
מה משמעותם של השינויים האלה?
עריכה אחת

תפריט ניווט