בראשית פרק ד': הבדלים בין גרסאות בדף

נוספו 1,213 בתים ,  17 בדצמבר 2014
הוספת פרשנות לרצח קין את הבל
מ (שוחזר לעריכה אחרונה שבוצעה על ידי בן)
(הוספת פרשנות לרצח קין את הבל)
 
שורה 17: שורה 17:
*'''פסוק 7 -'''  "הלא אם תיטיב שאת ואם לא תיטיב.." בפסוק יש קושי תחבירי: האם לפנינו שני משפטי תנאי  מנוגדים, ואחרי כל משפט תנאי משפט התוצאה שלו (אם תעשה א' אז x  ואם לא תעשה א' אז y ) או שמא לפנינו שני תנאים מנוגדים ותוצאה אחת לשניהם (בין אם תעשה א' ובין אם לא תעשה – יהיה x).  
*'''פסוק 7 -'''  "הלא אם תיטיב שאת ואם לא תיטיב.." בפסוק יש קושי תחבירי: האם לפנינו שני משפטי תנאי  מנוגדים, ואחרי כל משפט תנאי משפט התוצאה שלו (אם תעשה א' אז x  ואם לא תעשה א' אז y ) או שמא לפנינו שני תנאים מנוגדים ותוצאה אחת לשניהם (בין אם תעשה א' ובין אם לא תעשה – יהיה x).  
על-פי רש"י "שאת" פירושו "יסלח לך" ו"לפתח חטאת רובץ" פירושו "לא יסלח לך, חטאך ייזכר לך עד יום מותך, עד לפתח קברך".<BR> על-פי הפירוש השני כוונת הפסוק היא: בין אם תיטיב להתנהג, ובין אם לא תיטיב – תמיד ירבץ יצר הרע לפתח ביתך, להסיט אותך מדרך הישר.<BR> אתה אמנם תגלה תשוקה כלפיו, אך תהיה מסוגל לשלוט בו. לפי הפירוש הראשון הפיתוי של יצר הרע מתגבר רק כאשר האדם הוא חלש אופי, או בעל מוסריות לקויה.<BR> רק כאשר האדם הוא שלם מבחינה מוסרית – אין יצר הרע שולט בו. חשוב לציין כי הפסוק מופיע לפני ביצוע הרצח, בשלב ההתמודדות עם הפיתוי.<BR> קין מקבל חופש בחירה, ונכשל! פסוק 9  - "אי הבל אחיך"? שאלה רטורית שבאה להעמיד את קין על חומרת חטאו, ולעורר את מצפונו.<BR> קין עונה כאילו זו שאלה אינפורמטיבית, ובכך הוא משתמט מן ההתמודדות עם מעשהו.
על-פי רש"י "שאת" פירושו "יסלח לך" ו"לפתח חטאת רובץ" פירושו "לא יסלח לך, חטאך ייזכר לך עד יום מותך, עד לפתח קברך".<BR> על-פי הפירוש השני כוונת הפסוק היא: בין אם תיטיב להתנהג, ובין אם לא תיטיב – תמיד ירבץ יצר הרע לפתח ביתך, להסיט אותך מדרך הישר.<BR> אתה אמנם תגלה תשוקה כלפיו, אך תהיה מסוגל לשלוט בו. לפי הפירוש הראשון הפיתוי של יצר הרע מתגבר רק כאשר האדם הוא חלש אופי, או בעל מוסריות לקויה.<BR> רק כאשר האדם הוא שלם מבחינה מוסרית – אין יצר הרע שולט בו. חשוב לציין כי הפסוק מופיע לפני ביצוע הרצח, בשלב ההתמודדות עם הפיתוי.<BR> קין מקבל חופש בחירה, ונכשל! פסוק 9  - "אי הבל אחיך"? שאלה רטורית שבאה להעמיד את קין על חומרת חטאו, ולעורר את מצפונו.<BR> קין עונה כאילו זו שאלה אינפורמטיבית, ובכך הוא משתמט מן ההתמודדות עם מעשהו.
 
<BR>על פי פרשנותו של מ״מ בובר הסיבה לרצח קין את הבל הייתה על רקע אהבת האל , מכיוון ש ה' דחה את קין,קין הרג את הבל מכיוון שהוא חשב שכך הוא יהפוך להיות המועדף על ה'. אני חושב שמ״מ הגיע לפרשנות זו מכיוון שהוא הסיק מהפרק שקין והבל אהבו מאוד את ה׳ וניסו לרצות אותו בכל דרך אפשרית . לדוגמא : ״ויהי מקץ ימים ויבא קין מפרי האדמה מנחה ליהוה ״ (פרק ד׳ פסוק ג׳ )
בפסוק זה קין שהיה עובד אדמה וגידל פירות וירקות לה׳ את הפירות והירקות הכי מובחרים צואנו ומחבלן וישע יהוה אל הבל את מנוחתו ״ (פרק ד׳׳ פסוק ה׳) בפסוק זה הבל שהיה רועה צאן מביא לה׳ ובסוף פסוק ה׳ , ה׳ גם בוחר לקחת את המתנה של הבל ודוחה את המתנה של קין ולכן אפשר להבין שהתעוררה קנאה בין האחים על אהבתו של ה׳ ולכן זה מה שגרם לקין להרוג את הבל.
   
   


עריכה אחת