גזרות אנטיוכוס ומרד החשמונאים: הבדלים בין גרסאות בדף

מ
תיקון השחתה ישנה. משום מה לא הצלחתי לשחזר כמו שצריך.
מ (שוחזר לעריכה אחרונה שבוצעה על ידי דורין :))
מ (תיקון השחתה ישנה. משום מה לא הצלחתי לשחזר כמו שצריך.)
 
שורה 36: שורה 36:


==הישגיו של יהודה המכבי==
==הישגיו של יהודה המכבי==
יהודה המכבי, בנו של מתתיהו החשמונאי מארגן המרד. הישגיו היו: <br>
יהודה המכבי, בנו של מתתיהו החשמונאי מארגן המרד, ירש אותו עם מותו והמשיך במרד שהוא פתח (מי לה' אליי).
1.
הישגיו היו:
1. טיהור בית המקדש וחידוש עבודת ה', כולל הקרבת קורבנות והחנוכה המחודשת של בית המקדש בכ"ה בכסלו (אירוע שנחגג עד ימינו כחג החנוכה)
2. ביטול הגזרות, הדחתו של הכהן הגדול מנלאוס והוצאתו להורג.
 
==הסיבות להצלחתו של יהודה המכבי==
1. '''אסטרטגיה צבאית'''- מלחמת גרילה ארוכה בצבא הסלווקי באמצעות טקטיקת פגע וברח (פגיעות מהירות והיעלמות מזירת התקיפה) באמצעות כוח קטן הפועל בזריזות וניידות יחד עם הכרת פני השטח בתור תושבים מקומיים יותר מאשר הצבא הסלווקי המגיע מסוריה גרם להתשת הסלווקים וניצחון בקרבות רבים.
2. '''תמיכת רובו של העם'''- רוב העם, מלבד המתיוונים, הביעו רגשות אהדה למרד. תושבי הכפרים העבירו ידיעות מודיעיניות, והיו בעלי קנאות דתית והתלהבות.
3. '''סיוע מעמים אחרים'''- יהודה הסתייע בעמי האזור, ביניהם שבט הנבטים מהמוצא הערבי החיים בשטחי אדום.
4. '''הברית עם האימפריה הרומית'''- יהודה המכבי חתם על ברית הגנה עם הרומיים, אימפריה שהייתה באותו זמן בעלייה, דבר שסייע לו להתמודד עם האימפריה הסלווקית.
5. '''חולשה פנימית בשלטון הסלווקי'''- השלטון הסלווקיחווה מאבקי כוח ושליטה ובעיות פנימיות.
 
==המשך לחימת החשמונאים לאחר ביטול הגזרות==
יהודה נהרג בכפר אלישע, ואחיו מחליפים אותו בהנהגת המרד. המרד ממשיך מהסיבות הבאות:
1. מתוך מטרה להרחיב את גבולות המדינה הריבונית החדשה.
2. לסילוק השלטון הסלווקי לחלוטין מהאזור ועקירתו (הריסת החקרא בידי שמעון בן מתתיהו)
3. לחימה קיצונית בנוכרים- הרס כפרים, גירוש נוכרים, שריפת מקדש השומרונים בהר גריזים וגיור בכפייה של נוכרים.
 
==תוצאות מרד החשמונאים==
1. '''ריבונות'''- יהודה משתחררת מהשלטון הסלווקי והופכת למדינה ריבונית תחת הנהגת בית חשמונאי. בירתה היא ירושלים המטוהרת.
2. '''הרחבת גבולות יהודה'''- חלקים גדולים מארץ ישראל נופלים לידי החשמונאים ומסופחים למדינה.
3. '''חיזוק מעמדם של מנהיגי בית חשמונאי'''- אנשי בית חשמונאי הפכו מנהיגי יהודה עד הכיבוש הרומי.
4. '''עצמאות מדינית וביסוס שושלת שלטונית'''- אוטונומיה מדינית בהנהגת בית חשמונאי ולא עוד היהודים כעדה או סיעה דתית אלא מעתה ואילך כמדינה.
admin
664

עריכות