גיא אוני / שולמית לפיד: הבדלים בין גרסאות בדף

אין תקציר עריכה
שורה 57: שורה 57:
===יחיאל===
===יחיאל===
יחיאל הוא אדם רזה,גבוה קומה ורחב כתפיים,פניו שזופים וידיו של ידי עובד,הוא מתואר בצבעים קודרים(לאחר התעלפות פאניה-הוא מתואר כצל) כשהיא מביטה בו –ניראות עינוי ושערותיו שחורות כפחם.
יחיאל הוא אדם רזה,גבוה קומה ורחב כתפיים,פניו שזופים וידיו של ידי עובד,הוא מתואר בצבעים קודרים(לאחר התעלפות פאניה-הוא מתואר כצל) כשהיא מביטה בו –ניראות עינוי ושערותיו שחורות כפחם.
(פאניה חושבת לעצמה שהוא אינו שומה מהערבים הן בלבושו והן בכיסוי הראש.גם באכסניה בחדר האוכל היא מביטה בו בפנים חיוורים ואיללו פניו של יחיאל מצטיירות כצל של כעס)
 
נישואייהם של יחיאל ופאניה מצטיירים כאיחוד של אור וחושך.יחיאל האדם הפשוט עם המסתורים שלו,השתקנות והחיוך המלגלג,הוא אינו מנהיג,הוא מציית בנאמנות מוחלטת לכל סמכות,הוא מוכן להקריב את חייו למען הרעיון והמהפכ.
(פאניה חושבת לעצמה שהוא אינו שונה מהערבים הן בלבושו והן בכיסוי הראש.גם באכסניה בחדר האוכל היא מביטה בו בפנים חיוורים ואיללו פניו של יחיאל מצטיירות כצל של כעס).
 
נישואייהם של יחיאל ופאניה מצטיירים כאיחוד של אור וחושך.יחיאל האדם הפשוט עם המסתורים שלו,השתקנות והחיוך המלגלג,הוא אינו מנהיג,הוא מציית בנאמנות מוחלטת לכל סמכות,הוא מוכן להקריב את חייו למען הרעיון והמהפכה.<BR>
פאניה והילדים מהווים עמורו עמל,הוא מוכן למות למען אדמתו או למען מעשה הירואי(גבורה)אשר יסב לו אושר.פאניה מצידה טובעת ממנו ליטול אחראיות על הילדים ואפילו אם זה כרוך בנכונות לעזוב את האדמה למען המשפחה,כל זה מביא ללבטים,משום שיחיאל כל הזמן שהיה לבד,לא דאג לאישה,לבריאות לשמחת החיים ולשמירה על ילדות הילדים,הוא היה מוכן לחלוק עמם גם את הרעב והמוות.
פאניה והילדים מהווים עמורו עמל,הוא מוכן למות למען אדמתו או למען מעשה הירואי(גבורה)אשר יסב לו אושר.פאניה מצידה טובעת ממנו ליטול אחראיות על הילדים ואפילו אם זה כרוך בנכונות לעזוב את האדמה למען המשפחה,כל זה מביא ללבטים,משום שיחיאל כל הזמן שהיה לבד,לא דאג לאישה,לבריאות לשמחת החיים ולשמירה על ילדות הילדים,הוא היה מוכן לחלוק עמם גם את הרעב והמוות.
יחיאל זכה ב"אוצר"(כך טוענת דודתו בלה רוקח) אותה פאניה-אישה שורדת,חזקה,יפה,דומיננטית,עצמאית,החלטית,מקורית,ובעלת כוח ורצון לחיים.
 
'''יחיאל זכה ב"אוצר"(כך טוענת דודתו בלה רוקח) אותה פאניה-'''אישה שורדת,חזקה,יפה,דומיננטית,עצמאית,החלטית,מקורית,ובעלת כוח ורצון לחיים.
 
יחיאל הוא אדם שמעורר הערצה,כעס ורחמים וזה בגלל שהוא מוכן להתגרות ב"אלים" (דוגמאות-3 שנות בצורת קשות שהבריחו את כולם חוץ ממנו,ביטול עצמיות בפני הוד היופי של הקרקע.החלום על חברה חדשה ועל אנשים שהתפרנסו בכוחות עצמם).יחיאל בעברו היה תלמיד ישיבה אשר מרד בעולם הישן והמיר את דתו בדת האדמה.יחיאל משלם על כך בחייו ומוכן לשלם את המחיר הגבוה ביותר(המוות).
יחיאל הוא אדם שמעורר הערצה,כעס ורחמים וזה בגלל שהוא מוכן להתגרות ב"אלים" (דוגמאות-3 שנות בצורת קשות שהבריחו את כולם חוץ ממנו,ביטול עצמיות בפני הוד היופי של הקרקע.החלום על חברה חדשה ועל אנשים שהתפרנסו בכוחות עצמם).יחיאל בעברו היה תלמיד ישיבה אשר מרד בעולם הישן והמיר את דתו בדת האדמה.יחיאל משלם על כך בחייו ומוכן לשלם את המחיר הגבוה ביותר(המוות).
(גם בתקופות קשות ביותר מתנגד יחיאל לפעילות המסחרית של פאניה שבזכותה מתפרנסת המשפחה והוא מעדיף שהוא יגוועו כולם ברעב,וזאת העדפתו בשל המשיכה לאישה המסורתית-הרעיון שאישה מעורבת בנושא של פרנסה לא מתאים לו.).הפעם היחידה שרצה משהו בחייו זה כשראה את פאניה והחליט שזו תהיה שלו.הוא מצטייר לאור יחס של כבוד,חמלה,אך גם דחייה,במהלך הסיפור חל פיחות בדמותו של ולאחר שההדורים מסתדרים,בין בני הזוג דמותו הולכת ומתחזקת.
(גם בתקופות קשות ביותר מתנגד יחיאל לפעילות המסחרית של פאניה שבזכותה מתפרנסת המשפחה והוא מעדיף שהוא יגוועו כולם ברעב,וזאת העדפתו בשל המשיכה לאישה המסורתית-הרעיון שאישה מעורבת בנושא של פרנסה לא מתאים לו.).הפעם היחידה שרצה משהו בחייו זה כשראה את פאניה והחליט שזו תהיה שלו.הוא מצטייר לאור יחס של כבוד,חמלה,אך גם דחייה,במהלך הסיפור חל פיחות בדמותו של ולאחר שההדורים מסתדרים,בין בני הזוג דמותו הולכת ומתחזקת.
יחיאל מתעב מותרות וכשמציעה פאניה ליחיאל לבנות בית חדש בכספם נתפס הרעיון בעיני יחיאל כשחיתות וגם כשרוכשת פאניה סוס ועגלה,הוא משתולל וטוען שהמותרות הללו שוברים את כוחם של המתיישבים.פנייתו לרבקה הוא בעצם הבעה של געגועים לשנים קשות.יחיאל לא נועד לחיות בעולם המתקדם והוא מעדיף את החלוציות וההקרבה. הוא יוצא נגד עם ישראל הנהנה מכספי החלוקה ולומד תורה,בלי לעבוד לפרנסה.יחיאל מאמין בתואר אישי ובחיים של חריצות,גאווה,וכבוד.יישוב הארץ והעבודה העצמית הם לצורכי פרנסה בלבד,יחיאל דוחה כל עזרה ונשאר נוקשה באמונה ובדרך חייו.


בן דודו של יחיאל הוא אליעזר רוקח שיחיאל רוכש לו כבוד רב.אליעזר רוקח הופך להיות עם הזמן עסקן ציבורי שמטרותיו ציבורית וחברתיות ובמקביל הוא הופך להיות שקרן כרוני שהוא מפאר את פוריות הארץ,ביטחונה ואת יופיה המיוחד של א"י מבלי להסביר את הקשיים האמיתיים.
יחיאל מתעב מותרות וכשמציעה פאניה ליחיאל לבנות בית חדש בכספם נתפס הרעיון בעיני יחיאל כשחיתות וגם כשרוכשת פאניה סוס ועגלה,הוא משתולל וטוען שהמותרות הללו שוברים את כוחם של המתיישבים.פנייתו לרבקה הוא בעצם הבעה של געגועים לשנים קשות.
 
יחיאל לא נועד לחיות בעולם המתקדם והוא מעדיף את החלוציות וההקרבה. הוא יוצא נגד עם ישראל הנהנה מכספי החלוקה ולומד תורה,בלי לעבוד לפרנסה.יחיאל מאמין בתואר אישי ובחיים של חריצות,גאווה,וכבוד.יישוב הארץ והעבודה העצמית הם לצורכי פרנסה בלבד,יחיאל דוחה כל עזרה ונשאר נוקשה באמונה ובדרך חייו.
 
בן דודו של יחיאל הוא אליעזר רוקח שיחיאל רוכש לו כבוד רב.
אליעזר רוקח הופך להיות עם הזמן עסקן ציבורי שמטרותיו ציבורית וחברתיות ובמקביל הוא הופך להיות שקרן כרוני שהוא מפאר את פוריות הארץ,ביטחונה ואת יופיה המיוחד של א"י מבלי להסביר את הקשיים האמיתיים.
יחיאל מפסיק בשלב מסויים לבטוח בדרכו של אליעזר רוקח ומאמין בעבודת כפיים אמיתית.
יחיאל מפסיק בשלב מסויים לבטוח בדרכו של אליעזר רוקח ומאמין בעבודת כפיים אמיתית.


יחיאל מתייחס לשכנים הערבים באופן הבא: הוא ראה בהם איזושהי שותפות גורל,הוא דאג להם לעבודה, כשהיו לו זרעים לירקות-חילק אותם בין שכניו ואלה מנגד אהדו\אהבו אותו,ויצאו להגנתו ולהגנת היישוב כולו כשהתנפלו עליו הפורעים ביישוב.
'''יחיאל מתייחס לשכנים הערבים באופן הבא: '''הוא ראה בהם איזושהי שותפות גורל,הוא דאג להם לעבודה, כשהיו לו זרעים לירקות-חילק אותם בין שכניו ואלה מנגד אהדו\אהבו אותו,ויצאו להגנתו ולהגנת היישוב כולו כשהתנפלו עליו הפורעים ביישוב.
 
אהבתו הראשונה של יחיאל הייתה כאמור מסירות לאדמה,רעיון המהפכה של אליעזר רוקח,
אהבתו הראשונה של יחיאל הייתה כאמור מסירות לאדמה,רעיון המהפכה של אליעזר רוקח,
אהבתו השנייה היא אישתו היפה כשהוא חש נחות ממנה הן בהשכלתו,אופקיו,תרבותו ויאישיותו(פעמים רבות הוא קינא באימבר ,המשורר הנודד),כבן המזרח(סוריה) לא הורגל לפנק את אישתו או את ילדיו,כשבמקביל הצליח אימבר כ-אדם זר תוך שעות ספורות,להצחיק לשעשע,ולבדר את ילדיו ואת אישתו בפיקניק על גבעת האגוזים.
אהבתו השנייה היא אישתו היפה כשהוא חש נחות ממנה הן בהשכלתו,אופקיו,תרבותו ויאישיותו(פעמים רבות הוא קינא באימבר ,המשורר הנודד),כבן המזרח(סוריה) לא הורגל לפנק את אישתו או את ילדיו,כשבמקביל הצליח אימבר כ-אדם זר תוך שעות ספורות,להצחיק לשעשע,ולבדר את ילדיו ואת אישתו בפיקניק על גבעת האגוזים.
יחיאל ידע כי מקומה של פאניה איננו בגיא אוני ,הוא לקח בחורה בורגנית ויפה והפך אות לאיכרה קשת יום כשידיה פרועות וגבה דואב(כואב).הוא אומנם לא הגביל את חופש התנועה שלה ואת עיסוקיה העצמאיים,הוא למעשה מחזר אחר אישתו במהלך תקופת נישואיו.הליברליות שלו נובעת מתוך מוסריות גבוהה כשלמעשה החופש שהוא מאפשר לה הוא בילתי מקובל באותה תקופה.פאניה לא יכלה לפתח קריירה ואישיות עצמאית וזאת משום החיס היוצא דופן של בעלה השתקן והבילתי מוסבר.השתיקה של יחיאל פוגעת לא מעט בחיי הנישואים.
יחיאל ידע כי מקומה של פאניה איננו בגיא אוני ,הוא לקח בחורה בורגנית ויפה והפך אות לאיכרה קשת יום כשידיה פרועות וגבה דואב(כואב).
 
הוא אומנם לא הגביל את חופש התנועה שלה ואת עיסוקיה העצמאיים,הוא למעשה מחזר אחר אישתו במהלך תקופת נישואיו.הליברליות שלו נובעת מתוך מוסריות גבוהה כשלמעשה החופש שהוא מאפשר לה הוא בילתי מקובל באותה תקופה.פאניה לא יכלה לפתח קריירה ואישיות עצמאית וזאת משום החיס היוצא דופן של בעלה השתקן והבילתי מוסבר.השתיקה של יחיאל פוגעת לא מעט בחיי הנישואים.