על מנת לערוך סיכומים נדרש לפתוח חשבון.

היהודים בארצות האיסלאם: הבדלים בין גרסאות בדף

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
אין תקציר עריכה
אין תקציר עריכה
אין תקציר עריכה
 
(7 גרסאות ביניים של 2 משתמשים אינן מוצגות)
שורה 1: שורה 1:
*רמה:כיתה י'.
*רמה:כיתה י'.
===יהודי ארצות האסלאם===
===יהודי ארצות האסלאם===
===='''המדינות הקולוניאליות ששלטו בארצות האסלאם:'''====
'''צרפת:'''
צרפת שלטה באלג'יריה, שנכבשה ב-1830, בתוניסיה, שנכבשה ב-1881, ובמרוקו, שנכבשה ב-1912. צרפת גם קיבלה מנדט על סוריה ולבנון אחרי וועדת סאן-רמו.
'''בריטניה:'''
בריטניה שלטה במצרים, שנכבשה ב-1882, בעדן, שנכבשה ב-1839. בריטניה גם קיבלה מנדט על א"י ועיראק.
'''ההבדלים בין דרכי השליטה:'''
'''צרפת''' – צרפת נהגה לספח את הארצות שבהן שלטה, כמו אלג'יריה,  או שהקימה בהן משטרי חסות, כמו תוניסיה.<BR> גם בסוריה ולבנון, ארצות בהן היא קיבלה מנדט, היא נהגה במדיניות של פיקוח צמוד והתערבה בצורה ישירה בניהול המדינה.<BR> צרפת גם יישבה צרפתים במדינות שבהן שלטה. סגנון השליטה שהנהיגה בארצותיה נקרא "קולוניאליזם עמוק"; צרפת פעלה למען הנחלת התרבות הצרפתית והשפה הצרפתית.<BR> הצרפתים גם הקימו בתי ספר ומוסדות צרפתיים.
'''בריטניה''' – סגנון השליטה שבריטניה הנהיגה נקרא "קולוניאליזם נאור" – שלטון עקיף.<BR> בארצות בהן שלטה, היא נהגה להתבסס על שושלות מקומיות.<BR> היא סייעה לאוכלוסייה בניהול ולאפשר לה להתפתח תוך מתן הבטחה לעצמאות.<BR> בריטניה הכשירה את העמים לקראת ניהול עצמי ועצמאות. בניגוד לצרפת, נמנעה בריטניה ממעורבות ישירה בניהול הארצות.<BR> סגנון השליטה שלה נקרא "קולוניאליזם מרוחק". בריטניה רצתה לשמור על האינטרסים הצבאיים והכלכליים שלה.<BR> היא העניקה סמכויות לתושבים, דיברה על תנועות לאומיות וגם הבטיחה עצמאות.
'''איטליה'''-השלטון האיטלקי היה מונחה על התפיסה שלך מעורבות ישירה בניהול המדינה,סיפוח מלא והפיכתה לקולוניה איטלקית.<BR>
*המדיניות כלפי האוכלוסיה המקומית: פיקוח מחמיר על חיי המקומיים<BR>


      
      
שורה 44: שורה 25:
===='''כלכלה:'''====
===='''כלכלה:'''====


ליהודים היה כוח להשתלב למקצועות שחייבו השכלה מתאימה. היהודים רכשו השכלה גבוהה והשתלבו ברפואה, משפטים, אדריכלות, רוקחות, תעשייה, בנקאות, עיתונות, תיווך וגם כמתורגמנים בין השלטון הקולוניאלי לבין האוכלוסייה המקומית.
כתוצאה משינוי במעמדם יכלו כעת היהודים להשתלב במקצועות חדשים שלא היו נהוגים קודם לכן בקרבם. מקצועות אלה כללו עבודה בתחום הרפואה, עריכת דין, רוקחות, אדריכלות, בנקאות, עיתונות ועוד.
 
 




שורה 55: שורה 34:
'''דוגמא לדמות:'''
'''דוגמא לדמות:'''


אלבר ממי שהתפרסם על היותו סופר. הוא כתב ספרים רבים, בלשון הצרפתית, על החיים של היהודים בארצות האסלאם, ספרים אלו ריגשו אנשים רבים ובכך הוא התפרסם מאוד.
[[אלבר ממי]] שהתפרסם על היותו סופר. הוא כתב ספרים רבים, בלשון הצרפתית, על החיים של היהודים בארצות האסלאם, ספרים אלו ריגשו אנשים רבים ובכך הוא התפרסם מאוד.


===='''חוק ומשפט:'''====
===='''חוק ומשפט:'''====
שורה 67: שורה 46:
===='''חינוך:'''====
===='''חינוך:'''====


הצרפתים רצו להשריש את התרבות הצרפתית ואת השפה הצרפתית בארצותיהם. לכן הם הקימו בתיצרפתיים ליהודים. רשת בתיה"ס של היהודים-צרפתים נקרא "כל ישראל חברים" (כי"ח). שם היהודים למדו את כל המקצועות כולל שפות. היהודים למדו שם כי הם רצו להשתלב במציאות הפוליטית-כלכלית במדינה. בהמשך, ירדו גם מוסדות החינוך הדתיים-רבניים.
הצרפתים רצו להשריש את התרבות הצרפתית ואת השפה הצרפתית בארצותיהם ולכן הקימו בהן בתי-ספר צרפתיים שלימדו צרפתית והנחילו את התרבות הצרפתית לילדי הארץ הנשלטת.  
בנוסף, הפעיל ארגון כי"ח רשת של בתי ספר יהודים-צרפתיים. בתי הספר של כי"ח אפשרו ליהודים ללמוד את המקצועות המודרניים כולל צרפתית. היהודים למדו שם כי הם רצו להשתלב במציאות הפוליטית-כלכלית במדינה.  
בתי הספר הצרפתיים והיהודים-צרפתיים משכו אליהם תלמידים רבים על חשבון מוסדות החינוך הדתיים-רבניים.




שורה 79: שורה 60:
'''דוגמא לדמות:'''
'''דוגמא לדמות:'''


הרב גוויטע רצה לבצע שינויים בתוכנית הלימודים בבתיה"ס ולהתאים אותה למציאות החדשה, בגלל הפערים שהיו בין האוכלוסייה היהודית העשירה לבין האוכלוסייה היהודית-מסורתית. הוא ביקש מכי"ח לפתוח בי"ס משלהם במהדיה. הבעיה היא שגוויטע רצה להעניק רוח יהודית חדשה לקהילה היהודית ולא ללמד אותם את התרבות הצרפתית. היה עימות למר באסה שבסופו נסגר ביה"ס.
[[הרב גוויטע]] רצה לבצע שינויים בתוכנית הלימודים בבתיה"ס ולהתאים אותה למציאות החדשה, בגלל הפערים שהיו בין האוכלוסייה היהודית העשירה לבין האוכלוסייה היהודית-מסורתית. הוא ביקש מכי"ח לפתוח בי"ס משלהם במהדיה. הבעיה היא שגוויטע רצה להעניק רוח יהודית חדשה לקהילה היהודית ולא ללמד אותם את התרבות הצרפתית. היה עימות למר באסה שבסופו נסגר ביה"ס.


===='''מעמד הקהילה:'''====
===='''מעמד הקהילה:'''====
שורה 167: שורה 148:
====קישורים מומלצים====
====קישורים מומלצים====
[http://he.wikipedia.org/wiki/%D7%A7%D7%95%D7%9C%D7%95%D7%A0%D7%99%D7%90%D7%9C%D7%99%D7%96%D7%9D קולוניאליזם-מתוך וויקיפדיה]
[http://he.wikipedia.org/wiki/%D7%A7%D7%95%D7%9C%D7%95%D7%A0%D7%99%D7%90%D7%9C%D7%99%D7%96%D7%9D קולוניאליזם-מתוך וויקיפדיה]
[[category:היסטוריה א']]
admin
887

עריכות

תפריט ניווט