על מנת לערוך סיכומים נדרש לפתוח חשבון.

הנשמה מחפשת כלים / ברוך כהנא: הבדלים בין גרסאות בדף

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
אין תקציר עריכה
אין תקציר עריכה
אין תקציר עריכה
 
(3 גרסאות ביניים של 2 משתמשים אינן מוצגות)
שורה 11: שורה 11:
אנה פרוייד פיתח תיאוריה שבגיל ההתבגרות מוצפים בדחפים מיניים עצומים שזה דבר המפר את איזון המתבגר ומפריע לו בחייו זה הכל עניין של יצר הרע על תפיסה זו יש ביקורת רבה אך לא הרבה מטילים ספק בזה מפני שידוע שהיצר הרע המיני רב עוצמה אך לא נכון להגיד שזה כל מה שרוצה מתבגר בחיים. אפשר להסתמך על מאהלר שקבעה שתינוק אינו מסוגל להבחין בינו לבין אימו בראשית חיו רק לאחר תהליך מורכב הוא לומד זאת שהוא פרט בפני עצמו ולומד להתרגל לזה כך גם בגיל ההתבגרות חוזר תהליך זה והמתבגר יודע שבקרוב הוא יצטרך לעמוד על רגליו מבחינה חברתית וערכית להחליט החלטות ולשלם מחיר על כך דבר שגורם לו לקונפליקט עם עצמו ומשפחתו ולא תמיד מגיב בחכמה בנוסף אריקסון טוען שמשבר הזהות נובע מכך שפתאום הנער שואל את עצמו האים אופיו ודרך חייו הזהה לדרך הוריו זה באמת הוא כלומר באמת מה שהוא מעוניין ומאמין בו בלב שלם. אריקסון טוען שבלי משבר זהות אין זהות אריקסון מדבר על גיל ההתבגרות כי משבר הזהות נפוץ מאוד בגיל זה וכך גם בדוגמא שהבאנו הנערה הרגישה שהיא רוצה ליצור זהות משל עצמה והאים מצב זה נוגע לכל הצעירים הדתיים
אנה פרוייד פיתח תיאוריה שבגיל ההתבגרות מוצפים בדחפים מיניים עצומים שזה דבר המפר את איזון המתבגר ומפריע לו בחייו זה הכל עניין של יצר הרע על תפיסה זו יש ביקורת רבה אך לא הרבה מטילים ספק בזה מפני שידוע שהיצר הרע המיני רב עוצמה אך לא נכון להגיד שזה כל מה שרוצה מתבגר בחיים. אפשר להסתמך על מאהלר שקבעה שתינוק אינו מסוגל להבחין בינו לבין אימו בראשית חיו רק לאחר תהליך מורכב הוא לומד זאת שהוא פרט בפני עצמו ולומד להתרגל לזה כך גם בגיל ההתבגרות חוזר תהליך זה והמתבגר יודע שבקרוב הוא יצטרך לעמוד על רגליו מבחינה חברתית וערכית להחליט החלטות ולשלם מחיר על כך דבר שגורם לו לקונפליקט עם עצמו ומשפחתו ולא תמיד מגיב בחכמה בנוסף אריקסון טוען שמשבר הזהות נובע מכך שפתאום הנער שואל את עצמו האים אופיו ודרך חייו הזהה לדרך הוריו זה באמת הוא כלומר באמת מה שהוא מעוניין ומאמין בו בלב שלם. אריקסון טוען שבלי משבר זהות אין זהות אריקסון מדבר על גיל ההתבגרות כי משבר הזהות נפוץ מאוד בגיל זה וכך גם בדוגמא שהבאנו הנערה הרגישה שהיא רוצה ליצור זהות משל עצמה והאים מצב זה נוגע לכל הצעירים הדתיים


4. '''חיפוש הזהות כתופעה "דורית"''' – החברה הדתית משקיע מאמצים רבים על מנת לשמור על הצעירים במסגרת דתית למרות הפיתויים להם הם נחשפים בספר נוער הכיפות הסרוגות נאמר שמחנכי הנערים ניסו לכפות עליהם זהות ללא ניסיון להבין אותה ולבחור בה באמת מה שהביא לכך שהם חיפשו בעצמם את הזהות
4. '''חיפוש הזהות כתופעה "'''דורית'''"''' – החברה הדתית משקיע מאמצים רבים על מנת לשמור על הצעירים במסגרת דתית למרות הפיתויים להם הם נחשפים בספר נוער הכיפות הסרוגות נאמר שמחנכי הנערים ניסו לכפות עליהם זהות ללא ניסיון להבין אותה ולבחור בה באמת מה שהביא לכך שהם חיפשו בעצמם את הזהות






'''ביקורת'''
'''ביקורת'''


בני ברוייאר מגדיר את בעיית הזהות ואומר שצריך לחפש את הזהות אך לא להיכנע לנטייה שלילית בכך יש בעיות רבות.
בני ברוייאר מגדיר את בעיית הזהות ואומר שצריך לחפש את הזהות אך לא להיכנע לנטייה שלילית בכך יש בעיות רבות.
שורה 28: שורה 29:


'''עיון מחודש במקורות'''
'''עיון מחודש במקורות'''


1. '''זהות ואינדיבידואליות''' -  הרב קוק מזהיר ואומר שלמרות החיפוש העצמי לאינדיבידואליות צריך להיזהר מאובדן "האניות". גם בקבלה מובא עניין הדמות כלומר שצריך לשלב מצד אחד צריך שיהיה אינדיבידואליות אך צריך גם שיהיה כלל וזה בעצם המודל החסידי לאינדיבידואליות אומנם זו תפיסה מקורית ביהדות אך אפשר למצוא כמוה גם בעולם הפסיכולוגיה. כמו למשל אצל יונג, שצריך אינדיבידואליות ולחפש את ייחודינו הפנימי אך אין זה נחשב אנוכיות ואילו אינדיבידואציה פירושה קיום טוב יותר של ייעודיו של האדם בחברה.
1. '''זהות ואינדיבידואליות''' -  הרב קוק מזהיר ואומר שלמרות החיפוש העצמי לאינדיבידואליות צריך להיזהר מאובדן "האניות". גם בקבלה מובא עניין הדמות כלומר שצריך לשלב מצד אחד צריך שיהיה אינדיבידואליות אך צריך גם שיהיה כלל וזה בעצם המודל החסידי לאינדיבידואליות אומנם זו תפיסה מקורית ביהדות אך אפשר למצוא כמוה גם בעולם הפסיכולוגיה. כמו למשל אצל יונג, שצריך אינדיבידואליות ולחפש את ייחודינו הפנימי אך אין זה נחשב אנוכיות ואילו אינדיבידואציה פירושה קיום טוב יותר של ייעודיו של האדם בחברה.
שורה 33: שורה 35:
2. '''סכנת טשטוש''' - בנוסחה זו ישנם יתרונות אך רבות הם החסרונות והם:
2. '''סכנת טשטוש''' - בנוסחה זו ישנם יתרונות אך רבות הם החסרונות והם:
- המודל הזה יפה מדי לכאורה מבטא מציאות שאי אפשר להשיגה, משהוא לשאיפה, אך לא ניתן להשיגו במציאות הקיימת שלנו ומלאת הקשיים.  
- המודל הזה יפה מדי לכאורה מבטא מציאות שאי אפשר להשיגה, משהוא לשאיפה, אך לא ניתן להשיגו במציאות הקיימת שלנו ומלאת הקשיים.  
- האדם מאבד את עצמו בתוך הכלל הוא נחשב כדבר חיי אך הלאומיות היא העיקר ועלינו לברר היכן בדיוק עובר הגבול לכן עלינו לבדוק כיצד לשאוף אל הכלל אך עם זאת לא להתבטל בפני רצון זה וליפול לתהום הטשטוש והמחיקה של האינדיבידואליות.
- האדם מאבד את עצמו בתוך הכלל הוא נחשב כדבר חיי אך הלאומיות היא העיקר ועלינו לברר היכן בדיוק עובר הגבול. לכן עלינו לבדוק כיצד לשאוף אל הכלל אך עם זאת לא להתבטל בפני רצון זה וליפול לתהום הטשטוש והמחיקה של האינדיבידואליות.
הרב קוק אומר כמו התפיסה החסידית שהאדם צריך לשאוף לכלל לאחר שעבר בתוך עצמו את המאבקים הפנימיים שלו על מנת להגיע אל עצמו.
הרב קוק אומר כמו התפיסה החסידית שהאדם צריך לשאוף לכלל לאחר שעבר בתוך עצמו את המאבקים הפנימיים שלו על מנת להגיע אל עצמו.


שורה 56: שורה 58:


הרב צבי יהודה קוק נותן זכות מוחלטת למתבגר להגיע לעצמאותו ויוצא נגד ההורים שמרשים לעצמם לשלוט בילדיהם. ומגיעים למצב שהם מדכים ומבלבלים את הילדים הרב מדבר בעיקר על הורים המונעים מילדיהם ללכת לישיבה או למוסד דתי כלשהו שהילד יכול לפתח את עצמו מבחינה רוחנית למרות זאת הרב מדגיש את חירותו המוחלטת של המתבגר.
הרב צבי יהודה קוק נותן זכות מוחלטת למתבגר להגיע לעצמאותו ויוצא נגד ההורים שמרשים לעצמם לשלוט בילדיהם. ומגיעים למצב שהם מדכים ומבלבלים את הילדים הרב מדבר בעיקר על הורים המונעים מילדיהם ללכת לישיבה או למוסד דתי כלשהו שהילד יכול לפתח את עצמו מבחינה רוחנית למרות זאת הרב מדגיש את חירותו המוחלטת של המתבגר.
[[קטגוריה:פסיכולוגיה]]
עריכה אחת

תפריט ניווט