על מנת לערוך סיכומים נדרש לפתוח חשבון.

הקשר בין עמדות להתנהגות: הבדלים בין גרסאות בדף

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
אין תקציר עריכה
אין תקציר עריכה
 
אין תקציר עריכה
 
(2 גרסאות ביניים של משתמש אחר אחד אינן מוצגות)
שורה 24: שורה 24:
'''הגדרת המושג:''' דעה קדומה היא עמדה כלפי חברים בקבוצה מסוימת.<BR> זהו בעצם מיון - קטגוריזציה של אנשים על סמך דמיון בין חברי הקבוצה ושוני בין הקבוצות השונות, כלומר התעלמות ממאפיינים אינדיבידואלים והדגשת הדמיון בין חברי הקבוצה, ולעומת זאת הדגשת השוני בין הקבוצות. להבדיל מסטריאוטיפ המכיל רק את המרכיב הקוגניטיבי של העמדה, הדעה הקדומה מכילה בעצם את כל המרכיבים: את המרכיב הרגשי (רגשות שליליים או אחרים שיש לפרט כלפי חברי הקבוצה המסוימת), את המרכיב הקוגניטיבי (אמונות וציפיות שיש לבעל הדעה הקדומה שיש לפרט כלפי חברי הקבוצה המסוימת), ואת המרכיב ההתנהגותי.<BR>
'''הגדרת המושג:''' דעה קדומה היא עמדה כלפי חברים בקבוצה מסוימת.<BR> זהו בעצם מיון - קטגוריזציה של אנשים על סמך דמיון בין חברי הקבוצה ושוני בין הקבוצות השונות, כלומר התעלמות ממאפיינים אינדיבידואלים והדגשת הדמיון בין חברי הקבוצה, ולעומת זאת הדגשת השוני בין הקבוצות. להבדיל מסטריאוטיפ המכיל רק את המרכיב הקוגניטיבי של העמדה, הדעה הקדומה מכילה בעצם את כל המרכיבים: את המרכיב הרגשי (רגשות שליליים או אחרים שיש לפרט כלפי חברי הקבוצה המסוימת), את המרכיב הקוגניטיבי (אמונות וציפיות שיש לבעל הדעה הקדומה שיש לפרט כלפי חברי הקבוצה המסוימת), ואת המרכיב ההתנהגותי.<BR>
'''הגורמים להיווצרות דעות קדומות:'''  
'''הגורמים להיווצרות דעות קדומות:'''  
בין הגורמים לדעה קדומה מונים את קונפליקט, צרכים, גורמים פסיכולוגיים (אישיות סמכותית), למידה חברתית.<BR>
בין הגורמים לדעה קדומה מונים את קונפליקט, צרכים, גורמים פסיכולוגיים (אישיות סמכותית), למידה חברתית.<BR>


===קונפליקט בין קבוצות: ===
===קונפליקט בין קבוצות: ===
שורה 32: שורה 32:




I. '''משך המחקר קצר מאוד'' במציאות קונפליקטים עוברים מדור לדור כך שקשה להסיק ממנו למציאות.<BR>  
I. '''משך המחקר קצר מאוד''' במציאות קונפליקטים עוברים מדור לדור כך שקשה להסיק ממנו למציאות.<BR>  
II. '''הנסיבות היו מלאכותיות''' , כל המהלכים הופעלו ע"י הנסיינים ולא התרחשו מאליהם.<BR>
II. '''הנסיבות היו מלאכותיות''' , כל המהלכים הופעלו ע"י הנסיינים ולא התרחשו מאליהם.<BR>
III. '''הרקע החברתי של הילדים היה דומה''', במציאות המצב שונה ולכן לא בטוח שמטרות על יסייעו לשיכוך מתחים בין קבוצות מרקע שונה.<BR>  
III. '''הרקע החברתי של הילדים היה דומה''', במציאות המצב שונה ולכן לא בטוח שמטרות על יסייעו לשיכוך מתחים בין קבוצות מרקע שונה.<BR>  
שורה 50: שורה 50:
הדעה הקדומה כמו עמדות אחרות נרכשת ע"י חיקוי והזדהות בעיקר בגיל הרך, לפי גישת הלמידה החברתית נרכשות הדעות הקדומות כאשר ילד נחשף להן אצל דמויות המשמעותיות עבורו.<BR>  
הדעה הקדומה כמו עמדות אחרות נרכשת ע"י חיקוי והזדהות בעיקר בגיל הרך, לפי גישת הלמידה החברתית נרכשות הדעות הקדומות כאשר ילד נחשף להן אצל דמויות המשמעותיות עבורו.<BR>  
קלרק וקלרק ערכו שני מחקרים אחד ב 1947 ואחד ב 1970  במחקרים בדקו החוקרים דעות קדומות בקרב ילדים, במחקר הראשון העדיפו הילדים השחורים לשחק עם בובות לבנות אותן הן תיארו כטובות יותר, ומושכות יותר מן הבובות השחורות.<BR> במחקר השני נמצא שהילדים השחורים העדיפו דוקא בובות שחורות.<BR> בשנות ה 60 הושקע מאמץ רב בשינוי הדימוי העצמי של השחורים ובשינוי עמדות הלבנים כלפי השחוים תחת הססמה "שחור הוא יפה" והשינוי בעמדות הילדים בניסוי הוא חלק מתוצאות המאמץ.<BR> המקורות לרכישת הדעות הקדומות: בילדות בעיקר ההורים, אחר כך גם אחרים: אחים, חברים, מורים, זמרים, וכו'. הילדים או המתבגרים מזדהים אתם ומאמצים את דעותיהם.גם לתקשורת ההמונים חלק ביצירת דעות קדומות, כאשר מוצגים אנשים הנימנים על קבוצות מסויימות באופן מגוחך, או כבעלי סטטוס נמוך, וכך גם עיתונים, וספרי הלימוד (בארץ נשים ובני מיעוטים משקפים סטראוטיפים של נחיתות.).<BR>
קלרק וקלרק ערכו שני מחקרים אחד ב 1947 ואחד ב 1970  במחקרים בדקו החוקרים דעות קדומות בקרב ילדים, במחקר הראשון העדיפו הילדים השחורים לשחק עם בובות לבנות אותן הן תיארו כטובות יותר, ומושכות יותר מן הבובות השחורות.<BR> במחקר השני נמצא שהילדים השחורים העדיפו דוקא בובות שחורות.<BR> בשנות ה 60 הושקע מאמץ רב בשינוי הדימוי העצמי של השחורים ובשינוי עמדות הלבנים כלפי השחוים תחת הססמה "שחור הוא יפה" והשינוי בעמדות הילדים בניסוי הוא חלק מתוצאות המאמץ.<BR> המקורות לרכישת הדעות הקדומות: בילדות בעיקר ההורים, אחר כך גם אחרים: אחים, חברים, מורים, זמרים, וכו'. הילדים או המתבגרים מזדהים אתם ומאמצים את דעותיהם.גם לתקשורת ההמונים חלק ביצירת דעות קדומות, כאשר מוצגים אנשים הנימנים על קבוצות מסויימות באופן מגוחך, או כבעלי סטטוס נמוך, וכך גם עיתונים, וספרי הלימוד (בארץ נשים ובני מיעוטים משקפים סטראוטיפים של נחיתות.).<BR>
[[קטגוריה:פסיכולוגיה]]
admin
887

עריכות

תפריט ניווט