על מנת לערוך סיכומים נדרש לפתוח חשבון.

התפסן בשדה השיפון / סלינג'ר: הבדלים בין גרסאות בדף

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
מ
תיקון שגיאות כתיב
(דף חדש: התפסן בשדה השיפון הינו רומן מודרני שהעלילה בו אינה רציפה ואינה מתפתחת באופן כרונולוגי. העלילה נמסרת מ...)
 
מ (תיקון שגיאות כתיב)
 
(9 גרסאות ביניים של 4 משתמשים אינן מוצגות)
שורה 1: שורה 1:
התפסן בשדה השיפון הינו רומן מודרני שהעלילה בו אינה רציפה ואינה מתפתחת באופן כרונולוגי. העלילה נמסרת מפיו של הגיבור ולכן היא סובייקטיבית. הרומן בנוי בדרך של אסוסיאציות, מונולוגים פנימיים, ופלשבאקים. מצד שני, דרך דבריו של הולדן אנו נכנסים לעולם הפנימי שלו באופן החי ביותר.
התפסן בשדה השיפון הוא רומן מודרני שהעלילה בו אינה רציפה ואינה מתפתחת באופן כרונולוגי. העלילה נמסרת מפיו של הגיבור ולכן היא סובייקטיבית. הרומן בנוי בדרך של אסוסיאציות, מונולוגים פנימיים, ופלשבאקים. מצד שני, דרך דבריו של הולדן אנו נכנסים לעולם הפנימי שלו באופן החי ביותר.
הסיפור מתייחס ל3 ימים מחיו של הולדן קולפילד: החל מיום שבת אחר הצהריים ועד יום שני. הסיפור מתואר בדיעבד, כשנה לאחר האירועים. הולדן בן ה-17, לאחר אשפוז פסיכיאטרי מספר על הולדן בן ה-16. דמותו של הולדן, שעוברת תהליך של התבגרות, שלומדת להכיר את עצמה, את הסביבה הקרובה, ובכלל את החברה האנושית.
הסיפור מתייחס ל3 ימים מחיו של הולדן קולפילד: החל מיום שבת אחר הצהריים ועד יום שני. הסיפור מתואר בדיעבד, כשנה לאחר האירועים. הולדן בן ה-17, לאחר אשפוז פסיכיאטרי מספר על הולדן בן ה-16. דמותו של הולדן עוברת תהליך של התבגרות, לומדת להכיר את עצמה, את הסביבה הקרובה, ובכלל את החברה האנושית.
 
==עלילה==
הולדן קולפילד בן 17 השנים, מספר בגוף ראשון על מה שקרה לו לאחר שסולק מפנימיית פנסי היוקרתית טרם חג המולד בשל כשלונותיו בלימודים, והחליט לעזוב את פנסי מספר ימים קודם למועד העזיבה המתוכנן, במוצאי שבת, ולנסוע לניו יורק. במהלך יום וחצי של נדודים בניו יורק (ממוצאי שבת ועד יום שני בבוקר) הוא עובר ממקום למקום, פוגש אנשים שונים, ומנסה למצוא מישהו שיבין אותו. הוא נפגש עם תיירות, נהגי מוניות, ידידים וידידות ותיקים, ידידים-של-ידידים, זונה והסרסור שלה, אחותו הקטנה ומורה ותיק. בכל הפגישות (ושיחות הטלפון) האלו הוא מנסה למצוא אוזן קשבת ובני שיח. אחדים מהאנשים כלל לא מבינים אותו, אחרים מנסים להבין אך נכשלים, וכמה מהם מבינים אותו היטב אבל מתנגדים לדרכו ולמעשיו.


==אקספוזיציה==
==אקספוזיציה==
שורה 8: שורה 11:
==סיכומי פרקים==
==סיכומי פרקים==
===פרק 1 - משחק הרוגבי והפגישה עם ספנסר===
===פרק 1 - משחק הרוגבי והפגישה עם ספנסר===
משחק הרוגבי
====משחק הרוגבי====
מיד לאחר האקספוזיציה מופיעה הסצנה הראשונה ברומן. להולדן נאמר כי הוא נזרק מבצפר. באותו יום נערך משחק רוגבי בבצפר שעורר התרגשות אצל כולם. הולדן בוחר שלא להיות מבין המעודדים של הקבוצה. הוא עולה למעלה על הגבעה וצופה במשחק. הולדר בוחר לשים את עצמו מחוץ לקבוצה. הוא לא בעדה והוא מזלזל בה. מצד שני הוא מרגיש עליון (למעלה על הגבעה), לטענתו לא איכפת לו אם יעיפו אותו מבצפר. הולדן מעדיף את חברת הבנות מאשר חברת הבנים, שמתלהבים ממשחק הרוגבי האלים. עובדה זו מעידה שהוא רגיש יותר מהבנים האחרים בסביבתו.
מיד לאחר האקספוזיציה מופיעה הסצנה הראשונה ברומן. להולדן נאמר כי הוא נזרק מבית הספר. באותו יום נערך משחק רוגבי בבית הספר שעורר התרגשות אצל כולם. הולדן בוחר שלא להיות מבין המעודדים של הקבוצה. הוא עולה למעלה על הגבעה וצופה במשחק. הולדן בוחר לשים את עצמו מחוץ לקבוצה. הוא לא בעדה והוא מזלזל בה. מצד שני הוא מרגיש עליון (למעלה על הגבעה), לטענתו לא אכפת לו אם יעיפו אותו מבית הספר. הולדן מעדיף את חברת הבנות מאשר חברת הבנים, שמתלהבים ממשחק הרוגבי האלים. עובדה זו מעידה שהוא רגיש יותר מהבנים האחרים בסביבתו.
על הגבעה, נזכר הולדן בתחרות הסיף הוא ספורט אצילי המנוגד לרוגבי האלים. ניתן לראות בכך אפיון לאצילותו כאדם. אך גם בתחום זה, הולדן איכזב את קבוצתו כי שכח את הציוד ברכבת.
על הגבעה, נזכר הולדן בתחרות הסיף - סיף הוא ספורט אצילי המנוגד לרוגבי האלים. ניתן לראות בכך אפיון לאצילותו כאדם. אך גם בתחום זה, הולדן אכזב את קבוצתו כי שכח את הציוד ברכבת.
מצד אחד, הנשימה הפיזית שלו אינה צלולה כי הוא מעשן המון, מצד שני אין לו סבלנות ויציבות והוא לא מסוגל להתמיד בשום דבר.  
מצד אחד, הנשימה הפיזית שלו אינה צלולה כי הוא מעשן המון, מצד שני אין לו סבלנות ויציבות והוא לא מסוגל להתמיד בשום דבר.


הפגישה עם ספנסר
====הפגישה עם ספנסר====
לאחר עזיבתו של הולדן מבית הספר הוא נוסע לבקר את ספנסר, המורה שלו להיסטוריה. הוא מצטייר כמורה מהדור הישן שמאוהב במקצוע שלו ומעניין מאוד את תלמידיו ומעניק להם יחס אישי. הוא מזהה את היחודיות של הולדן ואת הכשרונות שלו, ולכן הוא מזמין אותו אליו ספנסר מנסה בשיחה הזאת להציל את הולדן מאובדן אך הולדן, שנעלב ממנו בגלל שלאחר שנכשל במבחן בהיסטוריה הוא הקריא לו את המבחן והשפיל אותו. הוא לא סולח לו על כך, ולכן ניכרת האכזבה מספנסר. תוך כדי השיחה, הולדן נזכר בעניין שיחזור על עצמו עוד הרבה ברומן, לאן עפים הברווזים כשהאגם בסנטרל פארק קפוא. במילים אחרות, הולדן יודע להבחין בין ספרות טובה ואיכותית לבין ספרות פופולארית וזולה. מצד שני, הולדן קורא הכל - גם את הספרות הטובה וגם את הזולה. שוב ניתן לראות את הסטירות באישיות של הולדן שמצד אחד שונא משהו ומצד שני עושה את אותו דבר. נשאלת השאלה האם הולדן שיוצא לאורך הרומן כנגד הזיוף, האם הוא מזויף בעצמו?
לאחר עזיבתו של הולדן מבית הספר הוא נוסע לבקר את ספנסר, המורה שלו להיסטוריה. הוא מצטייר כמורה מהדור הישן שמאוהב במקצוע שלו, מעניין מאוד את תלמידיו ומעניק להם יחס אישי. הוא מזהה את היחודיות של הולדן ואת הכשרונות שלו, ולכן הוא מזמין אותו אליו. ספנסר מנסה בשיחה הזאת להציל את הולדן מאובדן, אך הולדן, שנעלב ממנו בגלל שלאחר שנכשל במבחן בהיסטוריה הוא הקריא לו את המבחן והשפיל אותו, לא סולח לו על כך, ולכן ניכרת האכזבה מספנסר. תוך כדי השיחה, הולדן נזכר בעניין שיחזור על עצמו עוד הרבה ברומן - לאן עפים הברווזים כשהאגם בסנטרל פארק קפוא. במילים אחרות, הולדן יודע להבחין בין ספרות טובה ואיכותית לבין ספרות פופולארית וזולה. מצד שני, הולדן קורא הכל - גם את הספרות הטובה וגם את הזולה. שוב ניתן לראות את הסתירות באישיות של הולדן שמצד אחד שונא משהו ומצד שני עושה את אותו דבר. נשאלת השאלה האם הולדן שיוצא לאורך הרומן כנגד הזיוף, האם הוא מזויף בעצמו?


אקלי
====אקלי====
אקלי הוא שכנו של הולדן בפנסי. הוא מתואר כמפסידן; הוא מכוער, דוחה, לא חכם, לא רגיש, קנאי, מתוסכל, ודחוי מן החברה. הולדן מצד אחד שונא אותו משום שהוא דוחה אותו ואנו יודעים שלהולדן יש אובססיה לאסטטיקה. הולדן מרחם עליו כי הוא דומה לו.
אקלי הוא שכנו של הולדן בפנסי. הוא מתואר כמפסידן; הוא מכוער, דוחה, לא חכם, לא רגיש, קנאי, מתוסכל, ודחוי מן החברה. מצד אחד הולדן שונא אותו משום שהוא דוחה אותו ואנו יודעים שלהולדן יש אובססיה לאסטטיקה, ומצד שני הולדן מרחם עליו כי הוא דומה לו.


===פרק 2===
===פרק 2: סיום הפגישה עם ספנסר===
בפרק השני נמשכת הפגישה בין הולדן לספנסר. הולדן עוזב את ביתו של ספנסר בתירוץ כלשהו, הוא לא מעוניין להמשיך איתו את השיחה, על אף שספנסר הוא אחד המורים שהולדן כן מעריך. התכונה הבולטת ביותר של הולדן כפי שהיא באה לידי ביטוי בפרק זה היא אהבתו לאסטטיקה. תוך כדי השיחה בין הולדן לספנסר, הולדן חושב על השאלה שמעסיקה אותו רבות ברומן: "לאן עפים הברווזים כשהאגם קפוא?". הולדן יודע שאף אחד לא יכול לתת לו תשובה אמיתית לשאלתו וזו הסיבה שהוא ממשיך לשאול את השאלה ולחשוב עליה. הוא מחזק בעצמו את התחושה שאף אחד לא באמת מבין אותו.
בפרק השני נמשכת הפגישה בין הולדן לספנסר. הולדן עוזב את ביתו של ספנסר בתירוץ כלשהו, הוא לא מעוניין להמשיך איתו את השיחה, על אף שספנסר הוא אחד המורים שהולדן כן מעריך. התכונה הבולטת ביותר של הולדן כפי שהיא באה לידי ביטוי בפרק זה היא אהבתו לאסטטיקה. תוך כדי השיחה בין הולדן לספנסר, הולדן חושב על השאלה שמעסיקה אותו רבות ברומן: "לאן עפים הברווזים כשהאגם קפוא?". הולדן יודע שאף אחד לא יכול לתת לו תשובה אמיתית לשאלתו וזו הסיבה שהוא ממשיך לשאול את השאלה ולחשוב עליה. הוא מחזק בעצמו את התחושה שאף אחד לא באמת מבין אותו.


===פרק 3 - שקרים של הולדן, קובע ציידים אדום, מחשבות על ספרות, אקלי===
===פרק 3 - שקרים של הולדן, כובע ציידים אדום, מחשבות על ספרות, אקלי===
בפרק אנו רואים שהולדן מאפיין את עצמו כשקרן. אצל הולדן השקרים הם צורך. דרך השקרים האלו הוא חיי חיים אחרים ובמקביל מגן על עצמו מפני חשיפה לסביבה. הולדן מצד אחד שונא שמשקרים לו - סטירות מסוג זה ניתן לראות בהרבה תחומים בחיו. בפרק זה אנו שומעים בפעם הראשונה על כובע הציידים של הולדן שקנה בניו-יורק בדולר אחד. צבעו של הכובע אדום חזק וצעקני. הולדן לובש אותו הפוך כדי להביע את הייחודיות שלו, את המרדנות, וההליכה נגד הזרם.  
בפרק אנו רואים שהולדן מאפיין את עצמו כשקרן. אצל הולדן השקרים הם צורך. דרך השקרים האלו הוא חיי חיים אחרים ובמקביל מגן על עצמו מפני חשיפה לסביבה. הולדן מצד אחד שונא שמשקרים לו - סתירות מסוג זה ניתן לראות בהרבה תחומים בחיו. בפרק זה אנו שומעים בפעם הראשונה על כובע הציידים של הולדן שקנה בניו-יורק בדולר אחד. צבעו של הכובע אדום חזק וצעקני. הולדן לובש אותו הפוך כדי להביע את הייחודיות שלו, את המרדנות, וההליכה נגד הזרם.  


===פרק 4: סטרדלטר, שנאה לקולנוע===
===פרק 4: סטרדלטר, שנאה לקולנוע===
שורה 79: שורה 82:


===פרק 14 - דת.===
===פרק 14 - דת.===
הולדן אומר שהוא מחבב את יש"ו עצמו אבל הוא לא יכול לסבות את השליחים שלו (נזירים, כמרים, וכו'). הסיבה לכך היא שהולדן לא מעריך את האנשים שעובדים עבור יש"ו בצורה איוורת.
הולדן אומר שהוא מחבב את ישו עצמו אבל הוא לא יכול לסבות את השליחים שלו (נזירים, כמרים, וכו'). הסיבה לכך היא שהולדן לא מעריך את האנשים שעובדים עבור ישו בצורה עיוורת.
יש"ו מייצג את האדם החריג, הדחוי מהחברה, המעונה. הוא גם התנגד לחומרנות וחי חיים סגפניים והולדן מתחבר לזה אך את רוח הנצרות הוא פחות אוהב כי אנשים משתמשים בה כשנוח להם ולצרכיהם האישיים. הולדן מעיד על עצמו שהוא אתאיסט, אבל הוא כן מאמין בישו ואף מתפלל אליו.  
ישו מייצג את האדם החריג, הדחוי מהחברה, המעונה. הוא גם התנגד לחומרנות וחי חיים סגפניים והולדן מתחבר לזה אך את רוח הנצרות הוא פחות אוהב כי אנשים משתמשים בה כשנוח להם ולצרכיהם האישיים. הולדן מעיד על עצמו שהוא אתאיסט, אבל הוא כן מאמין בישו ואף מתפלל אליו.
 


===פרק 15: שיחת הטלפון לסאלי והשיחה עם הנזירות.===
===פרק 15: שיחת הטלפון לסאלי והשיחה עם הנזירות.===
סאלי היא ידידה של הולדן מהעבר. היא שייכת לשכבה החברתית שלו, הבורגנית. היא משכילה אך מצד שני היא מזוייפת בעייני הולדן משום שהיא לא מתנהגת בטבעיות ומנסה לגרום להולדן להתחיל איתה. למעשה, הולדן לא סובל אותה. הולדן מתקשר אליה וקובע איתה פגישה ולוקח אותה לתיאטרון ואחרכך מזמין אותה להחלקה על הקרח בפרץ של רגשות הוא אפילו מציע לה לברוח איתו. כאשר הולדן וסאלי יוצאים מהתיאטרון, הוא כועס עליה משום שהתלהבה מההצגה והשחקנים. הוא רואה בה ובהצגה זיוף אחד גדול. הוא כועס עליה פעם נוספת כשהיא פוגשת מכר שלה ומנהלת איתו שיחה ו"שוחכת" את הולדן. סאלי מתוארת כבחורה יפה ולכן הולדן מסוגל לסלוח לה על כל השאר. יחד עם זאת היא מעצבנת אותו בגלל שהיא שטחית, שגרתית, משעממת, וכו'.  
סאלי היא ידידה של הולדן מהעבר. היא שייכת לשכבה החברתית שלו, הבורגנית. היא משכילה אך מצד שני היא מזוייפת בעייני הולדן משום שהיא לא מתנהגת בטבעיות ומנסה לגרום להולדן להתחיל איתה. למעשה, הולדן לא סובל אותה. הולדן מתקשר אליה וקובע איתה פגישה ולוקח אותה לתיאטרון ואחרכך מזמין אותה להחלקה על הקרח בפרץ של רגשות הוא אפילו מציע לה לברוח איתו. כאשר הולדן וסאלי יוצאים מהתיאטרון, הוא כועס עליה משום שהתלהבה מההצגה והשחקנים. הוא רואה בה ובהצגה זיוף אחד גדול. הוא כועס עליה פעם נוספת כשהיא פוגשת מכר שלה ומנהלת איתו שיחה ו"שוחכת" את הולדן. סאלי מתוארת כבחורה יפה ולכן הולדן מסוגל לסלוח לה על כל השאר. יחד עם זאת היא מעצבנת אותו בגלל שהיא שטחית, שגרתית, משעממת, וכו'.  


נזירות
====הנזירות====
שתי הנזירות מייצגות בעייני הולדן את הפשטות והכנות. אין אצלן פער בין הדברים שאומרות לבין המעשים שלהן. ההתנזרות מוצגת כהפך מאורך החיים הבורגני השנוא על הולדן, ובשלב מסויים הוא שקל להצטרף למנזר. אחד הדברים שמושכים את הולדן הוא העובדה שהנזירים והנזירות מתעסקים ברוחניות.
שתי הנזירות מייצגות בעייני הולדן את הפשטות והכנות. אין אצלן פער בין הדברים שאומרות לבין המעשים שלהן. ההתנזרות מוצגת כהפך מאורך החיים הבורגני השנוא על הולדן, ובשלב מסויים הוא שקל להצטרף למנזר. אחד הדברים שמושכים את הולדן הוא העובדה שהנזירים והנזירות מתעסקים ברוחניות.
הולדן פוגש שתי נזירות שאחת מהן היא מורה לאנגלית. מתפתחת ביניהם שיחה על היצירה "רומאו ויוליה". הנזירה מדברת איתו בגילוי לב, בכנות, ולכן הולדן מעריך אותה. הדברים שהיא אומרת אינם משעממים ובנאלים, אלא היא מתיחסת לפרטים הקטנים של היצירה שגם הולדן מתחבר אליהם במיוחד. בסוף השיחה הולדן מרגיש שגם כאן הוא נכשל, משום שבסוף השיחה הוא נושף עשן על פניה.
הולדן פוגש שתי נזירות שאחת מהן היא מורה לאנגלית. מתפתחת ביניהם שיחה על היצירה "רומאו ויוליה". הנזירה מדברת איתו בגילוי לב, בכנות, ולכן הולדן מעריך אותה. הדברים שהיא אומרת אינם משעממים ובנאלים, אלא היא מתיחסת לפרטים הקטנים של היצירה שגם הולדן מתחבר אליהם במיוחד. בסוף השיחה הולדן מרגיש שגם כאן הוא נכשל, משום שבסוף השיחה הוא נושף עשן על פניה.
שורה 106: שורה 108:
==סיום הרומאן==
==סיום הרומאן==
על מנת להעביר את הזמן הולדן נכנס למוזיאון ונתקל ב2 ילדים. הילדים מזכירים לו את עצמו ואת אחיו אלי. הולדן מדריך אותם במוזיאון. ניתן לראות בנקודה הזאת שהולדן מתחבר לילדים, מרגיש צורך ללמד אותם, לעזור להם, וכו'. כשהולדן יוצא מהמוזיאון הוא נפגש עם פיבי. היא סוחבת את המזוודה שלה ומבקשת לברוח עם הולדן הגינגסטה. לרגע הולדן שמח שהיא רוצה לברוח איתו במקום להשתתף בהצגת בציפר, אבל אז הוא לוקח אותה לגן חיות במטרה לשכנע אותה לחזור הבייתה. גן החיות מסמל את הילדות הנצחית ואת האושר של הולדן. פיבי מבינה את מצוקתו. בפרק האחרון של הרומן הולדן "מחלים". ניתן לראות שהולדן נרגע והתמתן מעט, אך עדיין נשאר אדם ספונטני, אימפולסיבי. הולדן מרגיש שכל הדברים המשמעותיים בחיים עברו (כי הוא נכנס לעולם המבוגרים).
על מנת להעביר את הזמן הולדן נכנס למוזיאון ונתקל ב2 ילדים. הילדים מזכירים לו את עצמו ואת אחיו אלי. הולדן מדריך אותם במוזיאון. ניתן לראות בנקודה הזאת שהולדן מתחבר לילדים, מרגיש צורך ללמד אותם, לעזור להם, וכו'. כשהולדן יוצא מהמוזיאון הוא נפגש עם פיבי. היא סוחבת את המזוודה שלה ומבקשת לברוח עם הולדן הגינגסטה. לרגע הולדן שמח שהיא רוצה לברוח איתו במקום להשתתף בהצגת בציפר, אבל אז הוא לוקח אותה לגן חיות במטרה לשכנע אותה לחזור הבייתה. גן החיות מסמל את הילדות הנצחית ואת האושר של הולדן. פיבי מבינה את מצוקתו. בפרק האחרון של הרומן הולדן "מחלים". ניתן לראות שהולדן נרגע והתמתן מעט, אך עדיין נשאר אדם ספונטני, אימפולסיבי. הולדן מרגיש שכל הדברים המשמעותיים בחיים עברו (כי הוא נכנס לעולם המבוגרים).
==אופיו של קולפילד והתבגרותו ברומן==
קולפילד עובר במהלך הרומן תהליך של נפילה פיזית שמצביעה על נפילה נפשית. הנפילה היא באופן מטאפורי נפילה אל תוך עולם המבוגרים, דהיינו התבגרות. התהליך קשה לקולפילד, כיוון שהוא אוהב את הכנות, הפשטות והחמלה שהוא מזהה בעולם הילדות. המסע בניו יורק הוא גם מסע מציאותי, אך גם מסע מטאפורי, אל תוך הנפש, למסע זה שלושה שלבים:
* '''נידוי וגלות''' - הולדן מורחק מבית-הספר, הוא מרגיש בניו יורק כמו בג'ונגל, בלי משפחה (מלבד פיבי, אחותו) ובלי חברים קרובים. הוא חש בדידות, ואינו מצליח ליצור קשר משמעותי, ולו רגעי.
* '''מוות סמלי''' - ממשיאי הרומן היא הסצנה שבה הולדן נמצא במוזיאון האמריקאי לתולדות הטבע ומגיע לחדר המומיות. כשהוא נשאר לבדו הוא אומר: "זה ככה מצא חן בעיני, איכשהו.... היה שם כל-כך נעים ושלו..". הולדן מרגיש במידה רבה שהמוות הוא אמצעי מפלט שבאמצעותו הוא לא יצטרך להתבגר ולסבול. במוזיאון הוא נופל ומתעלף (נפילה בעלת משמעות סמלית): ברורות לו שתי האפשרויות שניצבות בפניו - מוות נפשי שיוביל למוות פיזי (התאבדות), או התמודדות עם בעיותיו וחזרה לחברה ולמשפחה גם אם הללו אינן מושלמות.
* '''לידה מחדש''' - לאחר קבלת ההחלטה הוא נעזר בבני משפחתו ובסיוע חיצוני, וככל הנראה מתאשפז בסנטוריום שהוא מקבל בו טיפול פסיכולוגי. ההתפתחות של קולפילד היא תהליך של שינוי והתבגרות, כשחג המולד (=הלידה) משמש רקע להתרחשויות. גם קולפילד עובר תהליך של התחדשות ולידה.
==קישורים חיצוניים==
* [http://he.wikipedia.org/wiki/התפסן_בשדה_השיפון התפסן בשדה השיפון בוויקיפדיה]
2,792

עריכות

תפריט ניווט