על מנת לערוך סיכומים נדרש לפתוח חשבון.

התפסן בשדה השיפון / סלינג'ר: הבדלים בין גרסאות בדף

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
מ
תיקון שגיאות כתיב
(←‏הפגישה עם ספנסר: תיקון שגיאות כתיב)
מ (תיקון שגיאות כתיב)
 
(4 גרסאות ביניים של 3 משתמשים אינן מוצגות)
שורה 1: שורה 1:
התפסן בשדה השיפון הינו רומן מודרני שהעלילה בו אינה רציפה ואינה מתפתחת באופן כרונולוגי. העלילה נמסרת מפיו של הגיבור ולכן היא סובייקטיבית. הרומן בנוי בדרך של אסוסיאציות, מונולוגים פנימיים, ופלשבאקים. מצד שני, דרך דבריו של הולדן אנו נכנסים לעולם הפנימי שלו באופן החי ביותר.
התפסן בשדה השיפון הוא רומן מודרני שהעלילה בו אינה רציפה ואינה מתפתחת באופן כרונולוגי. העלילה נמסרת מפיו של הגיבור ולכן היא סובייקטיבית. הרומן בנוי בדרך של אסוסיאציות, מונולוגים פנימיים, ופלשבאקים. מצד שני, דרך דבריו של הולדן אנו נכנסים לעולם הפנימי שלו באופן החי ביותר.
הסיפור מתייחס ל3 ימים מחיו של הולדן קולפילד: החל מיום שבת אחר הצהריים ועד יום שני. הסיפור מתואר בדיעבד, כשנה לאחר האירועים. הולדן בן ה-17, לאחר אשפוז פסיכיאטרי מספר על הולדן בן ה-16. דמותו של הולדן עוברת תהליך של התבגרות, לומדת להכיר את עצמה, את הסביבה הקרובה, ובכלל את החברה האנושית.
הסיפור מתייחס ל3 ימים מחיו של הולדן קולפילד: החל מיום שבת אחר הצהריים ועד יום שני. הסיפור מתואר בדיעבד, כשנה לאחר האירועים. הולדן בן ה-17, לאחר אשפוז פסיכיאטרי מספר על הולדן בן ה-16. דמותו של הולדן עוברת תהליך של התבגרות, לומדת להכיר את עצמה, את הסביבה הקרובה, ובכלל את החברה האנושית.


שורה 17: שורה 17:


====הפגישה עם ספנסר====
====הפגישה עם ספנסר====
לאחר עזיבתו של הולדן מבית הספר הוא נוסע לבקר את ספנסר, המורה שלו להיסטוריה. הוא מצטייר כמורה מהדור הישן שמאוהב במקצוע שלו, מעניין מאוד את תלמידיו ומעניק להם יחס אישי. הוא מזהה את היחודיות של הולדן ואת הכשרונות שלו, ולכן הוא מזמין אותו אליו. ספנסר מנסה בשיחה הזאת להציל את הולדן מאובדן, אך הולדן, שנעלב ממנו בגלל שלאחר שנכשל במבחן בהיסטוריה הוא הקריא לו את המבחן והשפיל אותו, לא סולח לו על כך, ולכן ניכרת האכזבה מספנסר. תוך כדי השיחה, הולדן נזכר בעניין שיחזור על עצמו עוד הרבה ברומן - לאן עפים הברווזים כשהאגם בסנטרל פארק קפוא. במילים אחרות, הולדן יודע להבחין בין ספרות טובה ואיכותית לבין ספרות פופולארית וזולה. מצד שני, הולדן קורא הכל - גם את הספרות הטובה וגם את הזולה. שוב ניתן לראות את הסטירות באישיות של הולדן שמצד אחד שונא משהו ומצד שני עושה את אותו דבר. נשאלת השאלה האם הולדן שיוצא לאורך הרומן כנגד הזיוף, האם הוא מזויף בעצמו?
לאחר עזיבתו של הולדן מבית הספר הוא נוסע לבקר את ספנסר, המורה שלו להיסטוריה. הוא מצטייר כמורה מהדור הישן שמאוהב במקצוע שלו, מעניין מאוד את תלמידיו ומעניק להם יחס אישי. הוא מזהה את היחודיות של הולדן ואת הכשרונות שלו, ולכן הוא מזמין אותו אליו. ספנסר מנסה בשיחה הזאת להציל את הולדן מאובדן, אך הולדן, שנעלב ממנו בגלל שלאחר שנכשל במבחן בהיסטוריה הוא הקריא לו את המבחן והשפיל אותו, לא סולח לו על כך, ולכן ניכרת האכזבה מספנסר. תוך כדי השיחה, הולדן נזכר בעניין שיחזור על עצמו עוד הרבה ברומן - לאן עפים הברווזים כשהאגם בסנטרל פארק קפוא. במילים אחרות, הולדן יודע להבחין בין ספרות טובה ואיכותית לבין ספרות פופולארית וזולה. מצד שני, הולדן קורא הכל - גם את הספרות הטובה וגם את הזולה. שוב ניתן לראות את הסתירות באישיות של הולדן שמצד אחד שונא משהו ומצד שני עושה את אותו דבר. נשאלת השאלה האם הולדן שיוצא לאורך הרומן כנגד הזיוף, האם הוא מזויף בעצמו?


====אקלי====
====אקלי====
אקלי הוא שכנו של הולדן בפנסי. הוא מתואר כמפסידן; הוא מכוער, דוחה, לא חכם, לא רגיש, קנאי, מתוסכל, ודחוי מן החברה. הולדן מצד אחד שונא אותו משום שהוא דוחה אותו ואנו יודעים שלהולדן יש אובססיה לאסטטיקה. הולדן מרחם עליו כי הוא דומה לו.
אקלי הוא שכנו של הולדן בפנסי. הוא מתואר כמפסידן; הוא מכוער, דוחה, לא חכם, לא רגיש, קנאי, מתוסכל, ודחוי מן החברה. מצד אחד הולדן שונא אותו משום שהוא דוחה אותו ואנו יודעים שלהולדן יש אובססיה לאסטטיקה, ומצד שני הולדן מרחם עליו כי הוא דומה לו.


===פרק 2: סיום הפגישה עם ספנסר===
===פרק 2: סיום הפגישה עם ספנסר===
בפרק השני נמשכת הפגישה בין הולדן לספנסר. הולדן עוזב את ביתו של ספנסר בתירוץ כלשהו, הוא לא מעוניין להמשיך איתו את השיחה, על אף שספנסר הוא אחד המורים שהולדן כן מעריך. התכונה הבולטת ביותר של הולדן כפי שהיא באה לידי ביטוי בפרק זה היא אהבתו לאסטטיקה. תוך כדי השיחה בין הולדן לספנסר, הולדן חושב על השאלה שמעסיקה אותו רבות ברומן: "לאן עפים הברווזים כשהאגם קפוא?". הולדן יודע שאף אחד לא יכול לתת לו תשובה אמיתית לשאלתו וזו הסיבה שהוא ממשיך לשאול את השאלה ולחשוב עליה. הוא מחזק בעצמו את התחושה שאף אחד לא באמת מבין אותו.
בפרק השני נמשכת הפגישה בין הולדן לספנסר. הולדן עוזב את ביתו של ספנסר בתירוץ כלשהו, הוא לא מעוניין להמשיך איתו את השיחה, על אף שספנסר הוא אחד המורים שהולדן כן מעריך. התכונה הבולטת ביותר של הולדן כפי שהיא באה לידי ביטוי בפרק זה היא אהבתו לאסטטיקה. תוך כדי השיחה בין הולדן לספנסר, הולדן חושב על השאלה שמעסיקה אותו רבות ברומן: "לאן עפים הברווזים כשהאגם קפוא?". הולדן יודע שאף אחד לא יכול לתת לו תשובה אמיתית לשאלתו וזו הסיבה שהוא ממשיך לשאול את השאלה ולחשוב עליה. הוא מחזק בעצמו את התחושה שאף אחד לא באמת מבין אותו.


===פרק 3 - שקרים של הולדן, קובע ציידים אדום, מחשבות על ספרות, אקלי===
===פרק 3 - שקרים של הולדן, כובע ציידים אדום, מחשבות על ספרות, אקלי===
בפרק אנו רואים שהולדן מאפיין את עצמו כשקרן. אצל הולדן השקרים הם צורך. דרך השקרים האלו הוא חיי חיים אחרים ובמקביל מגן על עצמו מפני חשיפה לסביבה. הולדן מצד אחד שונא שמשקרים לו - סטירות מסוג זה ניתן לראות בהרבה תחומים בחיו. בפרק זה אנו שומעים בפעם הראשונה על כובע הציידים של הולדן שקנה בניו-יורק בדולר אחד. צבעו של הכובע אדום חזק וצעקני. הולדן לובש אותו הפוך כדי להביע את הייחודיות שלו, את המרדנות, וההליכה נגד הזרם.  
בפרק אנו רואים שהולדן מאפיין את עצמו כשקרן. אצל הולדן השקרים הם צורך. דרך השקרים האלו הוא חיי חיים אחרים ובמקביל מגן על עצמו מפני חשיפה לסביבה. הולדן מצד אחד שונא שמשקרים לו - סתירות מסוג זה ניתן לראות בהרבה תחומים בחיו. בפרק זה אנו שומעים בפעם הראשונה על כובע הציידים של הולדן שקנה בניו-יורק בדולר אחד. צבעו של הכובע אדום חזק וצעקני. הולדן לובש אותו הפוך כדי להביע את הייחודיות שלו, את המרדנות, וההליכה נגד הזרם.  


===פרק 4: סטרדלטר, שנאה לקולנוע===
===פרק 4: סטרדלטר, שנאה לקולנוע===
שורה 82: שורה 82:


===פרק 14 - דת.===
===פרק 14 - דת.===
הולדן אומר שהוא מחבב את יש"ו עצמו אבל הוא לא יכול לסבות את השליחים שלו (נזירים, כמרים, וכו'). הסיבה לכך היא שהולדן לא מעריך את האנשים שעובדים עבור יש"ו בצורה איוורת.
הולדן אומר שהוא מחבב את ישו עצמו אבל הוא לא יכול לסבות את השליחים שלו (נזירים, כמרים, וכו'). הסיבה לכך היא שהולדן לא מעריך את האנשים שעובדים עבור ישו בצורה עיוורת.
יש"ו מייצג את האדם החריג, הדחוי מהחברה, המעונה. הוא גם התנגד לחומרנות וחי חיים סגפניים והולדן מתחבר לזה אך את רוח הנצרות הוא פחות אוהב כי אנשים משתמשים בה כשנוח להם ולצרכיהם האישיים. הולדן מעיד על עצמו שהוא אתאיסט, אבל הוא כן מאמין בישו ואף מתפלל אליו.  
ישו מייצג את האדם החריג, הדחוי מהחברה, המעונה. הוא גם התנגד לחומרנות וחי חיים סגפניים והולדן מתחבר לזה אך את רוח הנצרות הוא פחות אוהב כי אנשים משתמשים בה כשנוח להם ולצרכיהם האישיים. הולדן מעיד על עצמו שהוא אתאיסט, אבל הוא כן מאמין בישו ואף מתפלל אליו.
 


===פרק 15: שיחת הטלפון לסאלי והשיחה עם הנזירות.===
===פרק 15: שיחת הטלפון לסאלי והשיחה עם הנזירות.===
2,792

עריכות

תפריט ניווט