חוקה: הבדלים בין גרסאות בדף

הוסרו 1,271 בתים ,  16 במרץ 2009
חוקה
אין תקציר עריכה
(חוקה)
 
שורה 1: שורה 1:
'''עקרון הגבלת השלטון :'''


עקרון דמוקרטי חשוב שמדבר על הגבלת השלטון ועל כך שאסור לתת לו לעשות מה שהוא רוצה כדי למנוע עריצות ושרירותיות של רשויות השלטון .בנוסך ,יש בידי השלטון כח ועוצמה רבים ויש חשש שהוא ישתמש בהם לרעה לטובת עצמו וכך יפגע באזרחים .
-הקדמה-


'''מקורות הכח של השלטון :'''
*מהי חוקה?:החוקה לראשית כל נוצרת עם הקמתה של מדינה חדשה והיא כוללת בתוכה את העקרונות,הערכים,והנורמות הפולטיות שלפיה היא תפעל.כאשר בנוסף למפורט מעל היא תפרט את זכויות האדם והאזרח ואף את זכויות המיעוטים,כאשר תפקיד חשוב נוסף שלה הוא להגביל את כוח השלטון ולרסנו.


'''1 .שליטה על משאבים כלכליים -''' הממשלה שולטת על משאבים רבים במדינה ,כמו :קרקרעות ,אוצרות טבה ומפעלים שבאחריותה ובפיקוחה .לרשות המדינה עומד תקציב המדינה ותשלומי המיסים שמשלם הציבור למדינה והיא משתמשת בו לביצוע מדיניותה בתחומים שונים ומקציבה אותו להמון דברים .בנוסף ,במדינות הדמוקריות לממשלה יש חלק רציני בחיי הכלכלה והחברה ,למשל :חינוך ,רווחה ,דיוא וקליטת עלייה - מעורבות המגדילה את כוחה ועוצמתה של המדינה .
*עליונות החוקה:לחוקה יש מעמד מיוחד אשר בא לידי ביטוי בכמה מובנים:
1.החוקים המחוקקים בחוקה הינם בעלי מעמד משפיע יותר מאשר חוקים רגילים.2
2.קשה ברוב המקרים לשנות את החוקים בחוקה,הנוקשות בשינוי מתשנה ממדינה למדינה.
3.במרבית מהמדינות מתקיימת הבחנה בין רשות מכוננת הקשורה לחוקה לבין רשות מחוקקת(כמו פרלמנט) המחוקקת חוקים רגילים.כאשר לבסוף אנו מבחינים בין שני סוגי חוקות.


'''2 .שליטה על משאבים אנושיים -''' - לרשות המדינה עומד כח אדם במערכת הביורוקרטית של משרדי הממשלה וגם במנהל הציבורי שבו עוסקים מומחים :כלכלנים ,משפטנים ,מומחמים בתחום החינוך והבריאות וכו' .לאנשים אלה יש את הידע המקצועי הדרוש להתמודדות עם בעיות כלכליות ופוליטיות ומקצועיותם ומומחיותם מקנה להם כח מול רשויות השלטון האחרות ---> כך השליטה על משאבי אנוש מקנה לרשות המבצעת עוצמה נוספת .
*חוקה פורמלית לבין חוקה מטריאלית(א-פורמלית).


'''3 .שליטה על מקורות מידע -''' מצויים בידי הרשות המבצעת קורות מידע בתחומי פנים ,חוץ ובטחון והיא מהווה מקור מידע עבור גופים אחרים במדינה ,כמו הרשות המחוקקת ואמצעי התקשורת .בונסף ,כל גופי הביון כפופים למבינה והם מספקים לה מידע חשוב וכך השליטה על כל אלה מקנה לה עוצמה רבה .
א.חוקה פורמלית:מאפויינת בתור חוקה הכתובה במסמך אחד שיש לה מעמד עליון.
ב.חוקה א-פורמלית:חוקה פחות נוקשה וניתנת לשינוי בנסיבות נחוצות ומתפרסת על פני מספר מסמכים,כאשר תוכנה ראוי בהחלט לעלות על קנה אחד עם החוקה הפורמלית.


'''4 .שליטה על מנגנוני אכיפה -''' סמכויות האכיפה ,כמו המשטרה והצבא כפופות לשלטון ולסמכותו בלבד ,אין שום גוף אחר במדינה שיש לו סמכויות אכיפה ולכן מנגנונים אלה הם מקור עוצמה וכוח גדולים ויש להבטיח שהרשות המבצעת ומוסדות הבטחון ישתמשו בהם רק לטובת האזרחים ובטחון המדינה ולא בעריצות ובשרירותיות .
לסיכום:ההבדל העיקרי בין שני החוקות הוא הצורה הפיזית שלהן האחת מתפרסת על כמה מסמכים בעוד האחרת חייבת להיות כתובה על פני מסמך אחד,כאשר שניהן דוגלות בתוכן דומה וחשוב כמו זכויות האדם והאזרח ועוד.


*מהסיבות נה"ל יש חשש שהשלטון ייפגע בציבור ובעיקר בקבוצות מיעוט ,למשל :להביא להכרעת העם את השאלה אם לתת למיעוטים חינוך והרב יכול לקבוע שלא ,וכך ע"י עקרון הכרעת הרוב השלטון פוגע במיעוטים לטובת עצמו
*כיתות י-יא'
81

עריכות