חירות ושוויון בעת החדשה: הבדלים בין גרסאות בדף

אין תקציר עריכה
שורה 59: שורה 59:


תפיסת החירות של רובספייר היא פירוש שונה למושג חירות.לדעתו, חירות פירושה שחרור מהשלטון הישן – המלוכה ובעלי האדמות – גם אם יש צורך להשתמש בכוח. הוא היה חלק מתנועת היעקובינים שסברו כי על המדינה מוטלת החובה להשליט בכוח שוויון חברתי וכלכלי, אפילו על ידי פגיעה בחירות האישית. הם גם סברו כי יש להשליט את עקרונות המהפכה בכל מחיר.  
תפיסת החירות של רובספייר היא פירוש שונה למושג חירות.לדעתו, חירות פירושה שחרור מהשלטון הישן – המלוכה ובעלי האדמות – גם אם יש צורך להשתמש בכוח. הוא היה חלק מתנועת היעקובינים שסברו כי על המדינה מוטלת החובה להשליט בכוח שוויון חברתי וכלכלי, אפילו על ידי פגיעה בחירות האישית. הם גם סברו כי יש להשליט את עקרונות המהפכה בכל מחיר.  
 
*המטרה של המהפכה היא שלטונו של הצדק הנצחי המבוסס על עקרונות החופש והשוויון.
המטרה של המהפכה היא שלטונו של הצדק הנצחי המבוסס על עקרונות החופש והשוויון.
*החירות היא קדושה והיא מתאפשרת רק תחת הפיקוח והשליטה של המדינה, שתפקידה להלחם באויביה החיצונים והפנימיים.
 
*ההיסטוריונים קוראים לפרוש של רובספייר לחירות "העריצות של החירות".
החירות היא קדושה והיא מתאפשרת רק תחת הפיקוח והשליטה של המדינה, שתפקידה להלחם באויביה החיצונים והפנימיים.
*המהות של החירות היא רפובליקה אחת שאינה מתחלקת – השלם קודם לחלקים שמרכיבים אותו, וכאשר החירות תושג לא יהיו בעם פילוגים ומחלוקות.
 
*רובספייר מקדש את ערך השוויון כיעד מהפכני מול ערך החירות, המופיע כערך מרכזי בהצהרת זכויות האדם והאזרח.
ההיסטוריונים קוראים לפרוש של רובספייר לחירות "העריצות של החירות".
*השוויון הוא לא שוויון זכויות/הזדמנויות אלא שוויון חברתי. החירות היא לא חופש מכפייה משום שהאדם בן החורין משועבד ליצרים שפלים ואנוכיים, ולא נשמע לאמת אחת  - למערכת ערכים אובייקטיבית שקובעים אותה המנהיגים היודעים מהו הרצון הכללי.
 
המהות של החירות היא רפובליקה אחת שאינה מתחלקת – השלם קודם לחלקים שמרכיבים אותו, וכאשר החירות תושג לא יהיו בעם פילוגים ומחלוקות.
 
רובספייר מקדש את ערך השוויון כיעד מהפכני מול ערך החירות, המופיע כערך מרכזי בהצהרת זכויות האדם והאזרח.
 
השוויון הוא לא שוויון זכויות/הזדמנויות אלא שוויון חברתי. החירות היא לא חופש מכפייה משום שהאדם בן החורין משועבד ליצרים שפלים ואנוכיים, ולא נשמע לאמת אחת  - למערכת ערכים אובייקטיבית שקובעים אותה המנהיגים היודעים מהו הרצון הכללי.




'''ארבעת הדרכים השונות להגשמת החירות עפ"י רובספייר (שאלה 5)'''
'''ארבעת הדרכים השונות להגשמת החירות עפ"י רובספייר (שאלה 5)'''


1)יש להקים ממשלה מהפכנית שתעסוק בייסוד הרפובליקה, כמו שמשטר חוקתי עוסק בשמירה על הרפובליקה.
#יש להקים ממשלה מהפכנית שתעסוק בייסוד הרפובליקה, כמו שמשטר חוקתי עוסק בשמירה על הרפובליקה.
 
#הממשלה הזו צריכה להלחם על החירות כנגד אויביה. היא צריכה להציל את חירות הכלל מפני התקפות מצידם של המפלגות השונות.
2)הממשלה הזו צריכה להלחם על החירות כנגד אויביה. היא צריכה להציל את חירות הכלל מפני התקפות מצידם של המפלגות השונות.
#חובתו של משטר מהפכני זה להגן על כלל האזרחים שומרי השלום, ולהמית את אויביי החירות הכללית.
 
#יש לצייד את הממשלה המהפכנית בכוחות ומנגנון לפעילות מהירה ללא מגבלות של דינים והלכות.
3)חובתו של משטר מהפכני זה להגן על כלל האזרחים שומרי השלום, ולהמית את אויביי החירות הכללית.
#צריך לתת לממשלה שנלחמת את כל כוחות האומה ללא הפרדה בין הרשות המחוקקת לרשות המבצעת, כי ליכוד הרפובליקה הוא הצו העליון של המהפכה.
 
#יש להקים וועדה נאמנה שתפעל באופן דיקטטורי באמצעות סוכנים שהם ממנים כדי לרדוף את הבוגדים.
4)יש לצייד את הממשלה המהפכנית בכוחות ומנגנון לפעילות מהירה ללא מגבלות של דינים והלכות.
#לפי רעיונותיו, הטרור הוא הצדק היוצא מעקרון "verto" – שלטון המידות הטובות, וזאת כדי להכניע את האויבים מבפנים.
 
5)צריך לתת לממשלה שנלחמת את כל כוחות האומה ללא הפרדה בין הרשות המחוקקת לרשות המבצעת, כי ליכוד הרפובליקה הוא הצו העליון של המהפכה.
 
6)יש להקים וועדה נאמנה שתפעל באופן דיקטטורי באמצעות סוכנים שהם ממנים כדי לרדוף את הבוגדים.
 
7)לפי רעיונותיו, הטרור הוא הצדק היוצא מעקרון "verto" – שלטון המידות הטובות, וזאת כדי להכניע את האויבים מבפנים.




'''מאפיינים שונים להבטחת החירות עפ"י רובספייר (שאלה 6)'''
'''מאפיינים שונים להבטחת החירות עפ"י רובספייר (שאלה 6)'''
 
#לדבריו, למרות שהדמוקרטיה היא שלטון העם, ההיסטוריה מלמדת אותנו שלא קיים מצב שבו שהעם מתכנס ומקבל החלטות בנושאים שעל סדר היום. לטענתו, העמים ששרדו הם רק אלו ששלט בהם כוח ה – "verto". משמע: האזרח מבטל את רצונו הפרטי ומתעלם מטובתו האישית/האנוכית וזאת בפני "הרצון הכללי" של הציבור כולו. הרצון הכללי הוא שלטון המידות הטובות.
1.לדבריו, למרות שהדמוקרטיה היא שלטון העם, ההיסטוריה מלמדת אותנו שלא קיים מצב שבו שהעם מתכנס ומקבל החלטות בנושאים שעל סדר היום. לטענתו, העמים ששרדו הם רק אלו ששלט בהם כוח ה – "verto". משמע: האזרח מבטל את רצונו הפרטי ומתעלם מטובתו האישית/האנוכית וזאת בפני "הרצון הכללי" של הציבור כולו. הרצון הכללי הוא שלטון המידות הטובות.
#משטר זה צריך לבטל את כל המפלגות, משום שמפלגה היא פשע המחליש את הרצון הכללי, מחליש את החירות ואת מוסר הציבור – הרצון הכללי פירושו אחדות.
 
#אין להגביל את השלטון המהפכני. כלומר, ביטול הפרדת הרשויות משום שהשלטון המהפכני ידוע ב"אהבת המולדת".
2.משטר זה צריך לבטל את כל המפלגות, משום שמפלגה היא פשע המחליש את הרצון הכללי, מחליש את החירות ואת מוסר הציבור – הרצון הכללי פירושו אחדות.
#קידוש כל האמצעים על מנת להבטיח את שלטון החירות. אחדות המולדת היא צו עליון.
 
3.אין להגביל את השלטון המהפכני. כלומר, ביטול הפרדת הרשויות משום שהשלטון המהפכני ידוע ב"אהבת המולדת".
 
4.קידוש כל האמצעים על מנת להבטיח את שלטון החירות. אחדות המולדת היא צו עליון.




שורה 109: שורה 93:


תפיסת השוויון של באבף –  
תפיסת השוויון של באבף –  
 
#האדמה לא תהיה קניין פרטי ולא תהיה שייכת לאיש, והתוצרת תהיה שייכת לכולם.
1.האדמה לא תהיה קניין פרטי ולא תהיה שייכת לאיש, והתוצרת תהיה שייכת לכולם.
#ביטול האפליה בין עשירים לעניים, בין אדונים ומשרתים ובין שליטים ונתינים, משמע ביטול כל המעמדות.
 
#הלאמת כל התעשייה וביטול המסחר הפרטי. המדינה תהיה אחראית לכל הייצור, החלוקה והצריכה של האוכלוסייה. המדינה תקבע מכסות ייצור בכל ענף בכלכלה.
2.ביטול האפליה בין עשירים לעניים, בין אדונים ומשרתים ובין שליטים ונתינים, משמע ביטול כל המעמדות.
#הפועלים והתעשיות יתאגדו באגודות מקצועיות.
 
3.הלאמת כל התעשייה וביטול המסחר הפרטי. המדינה תהיה אחראית לכל הייצור, החלוקה והצריכה של האוכלוסייה. המדינה תקבע מכסות ייצור בכל ענף בכלכלה.
 
4.הפועלים והתעשיות יתאגדו באגודות מקצועיות.
2,792

עריכות