יפה נוף / יהודה הלוי: הבדלים בין גרסאות בדף

מ (יפה נוף משוש תבל/ ר' יהודה הלוי)
 
שורה 72: שורה 72:
הדובר מזכיר את שני המאורעות לא רק כדי להבליט את חשיבותם ומרכזיותם בהיסטוריה של העם אלא כדי לרמוז  על השקפת עולמו: האומה היהודית  אינה יכולה להתקיים ללא קיומו  של בית המקדש.
הדובר מזכיר את שני המאורעות לא רק כדי להבליט את חשיבותם ומרכזיותם בהיסטוריה של העם אלא כדי לרמוז  על השקפת עולמו: האומה היהודית  אינה יכולה להתקיים ללא קיומו  של בית המקדש.
כך כותב ריה"ל בספרו "הכוזרי":
כך כותב ריה"ל בספרו "הכוזרי":
"ואנחנו, כשימצא פגע את לבנו, אשר הוא בית מקדשנו- אבדנו, וכאשר ירפא נרפא אנחנו. בין שנהיה רב את המועט, ועל איזה ניין שיהיה, כי מנהיגנו מלכנו והמושל בנו המחזיק אותנו בעניין הזה שאנחנו בו מהפזור והגלות - אל חי" (הכוזרי, מאמר שני, סעיף ל"ב).
"ואנחנו, כשימצא פגע את לבנו, אשר הוא בית מקדשנו- אבדנו, וכאשר ירפא נרפא אנחנו.  
בין שנהיה רב את המועט, ועל איזה ניין שיהיה,  
כי מנהיגנו מלכנו והמושל בנו המחזיק אותנו בעניין הזה שאנחנו בו מהפזור והגלות - אל חי"  
(הכוזרי, מאמר שני, סעיף ל"ב).


הזכרת הגלות והחורבן המקדש מדגישים את חומרת מצבו של הדובר ואת חומרת מצבם של העם והארץ, מה שמגביר את רצונו להיגאל, אך הגאולה לא תיתכן רק בדרך של נס.
הזכרת הגלות והחורבן המקדש מדגישים את חומרת מצבו של הדובר ואת חומרת מצבם של העם והארץ, מה שמגביר את רצונו להיגאל, אך הגאולה לא תיתכן רק בדרך של נס.
וכך אומהרהר הדובר שיתכן ומי שהעלה את ישראל ממצרים על כנפי נשרים, יעלה אותו מפאתי מערב: "ומי יתנני על כנפי נשרים" ובשמות י"ט 4: "אתם ראיתם, אשר עשיתי למצרים, ואשא אתכם על כנפי נשרים ואביא אתכם אלי".
וכך מהרהר הדובר שיתכן ומי שהעלה את ישראל ממצרים על כנפי נשרים, יעלה אותו מפאתי מערב: "ומי יתנני על כנפי נשרים" ובשמות י"ט 4: "אתם ראיתם, אשר עשיתי למצרים, ואשא אתכם על כנפי נשרים ואביא אתכם אלי".
המשורר רוצה להגיע על כנפי נשרים לירושלים לרוות בדמעותיו את עפרה, להפריח בהן את שוממותה, כי הוא יודע, שהיא עזובה ושוממה, מקום "נחש", שרף ועקרב".
המשורר רוצה להגיע על כנפי נשרים לירושלים לרוות בדמעותיו את עפרה, להפריח בהן את שוממותה, כי הוא יודע, שהיא עזובה ושוממה, מקום "נחש", שרף ועקרב".
שיבוץ הלקוח מספר דברים ח', 15 "המוכך במדבר הגדול והנורא: נחש, שרף ועקרב וצמאון אשר אין מים.."
שיבוץ הלקוח מספר דברים ח', 15 "המוכך במדבר הגדול והנורא: נחש, שרף ועקרב וצמאון אשר אין מים.."
הדובר לא התכוון רק להבליט את מצבה של ירושלים ושל ארץ ישראל, אלא להדגיש, שגם אם הארץ עזובה ושוממה,  וגם אם היא "מדבר גדול, אשר אין בו מים", וגם אם היא חסרה שלטון יהודי, יש לדרוש בשלומה, להתעניין בה ולדאוג לה. יתרה מזו, צריכים לעלות אליה, כדי להתרפק על אבניה ולחונן אותן, כי הן שרידי עברן המפואר של ירושלים והאומה.
הדובר לא התכוון רק להבליט את מצבה של ירושלים ושל ארץ ישראל, אלא להדגיש, שגם אם הארץ עזובה ושוממה,  וגם אם היא "מדבר גדול, אשר אין בו מים", וגם אם היא חסרה שלטון יהודי, יש לדרוש בשלומה, להתעניין בה ולדאוג לה. יתרה מזו, צריכים לעלות אליה, כדי להתרפק על אבניה ולחונן אותן, כי הן שרידי עברן המפואר של ירושלים והאומה.
לא די בהתרפקות ערטילאית, יש צורך לגעת ממש באבנים ולהשתמש בהן בבנייתה מחדש של הארץ השוממה- בחינת מיזוג העבר עם ההווה והעתיד.
לא די בהתרפקות ערטילאית, יש צורך לגעת ממש באבנים ולהשתמש בהן בבנייתה מחדש של הארץ השוממה- בחינת מיזוג העבר עם ההווה והעתיד.


== '''אמצעים אמנותיים:''' ==
== '''אמצעים אמנותיים:''' ==
15

עריכות