ישעיה פרק ס"ב: הבדלים בין גרסאות בדף

אין תקציר עריכה
שורה 13: שורה 13:
* מצב ביטחוני, פס' 6-8.
* מצב ביטחוני, פס' 6-8.
* תחושה כללית שהאל נטש אותם, פס' 4, 12.
* תחושה כללית שהאל נטש אותם, פס' 4, 12.
הנביא ישעיהו מנסה בפרק להפריך תחושות אלה. הוא מעודד את העם להאמין שבעתיד יהיה טוב יותר.
 
פס' 1-5, ציון תחזור להיות מכובדת כבעבר.
הנביא ישעיהו מנסה בפרק להפריך תחושות אלה. הוא מעודד את העם להאמין שבעתיד יהיה טוב יותר.<BR>
פס' 1-5, ציון תחזור להיות מכובדת כבעבר.<BR>
מיהו הדובר בפס' 1 ומה הוא מבטיח? כמה אפשרויות:
מיהו הדובר בפס' 1 ומה הוא מבטיח? כמה אפשרויות:
1)מקובל לפרש שהדובר הוא ה'.
# מקובל לפרש שהדובר הוא ה'.<BR>אך יש מתנגדים האומרים שזה לא הגיוני כי בכל הפרק מדובר על ה' בגוף שלישי ולכן לא הגיוני שכאן ה' הוא הדובר. ( טעון שכנגד הוא שבפס' 8 ה' נשבע בגוף ראשון לכן אין סבה לפקפק שה' הוא הדובר).
אך יש מתנגדים האומרים שזה לא הגיוני כי בכל הפרק מדובר על ה' בגוף שלישי ולכן לא הגיוני שכאן ה' הוא הדובר. ( טעון שכנגד הוא שבפס' 8 ה' נשבע בגוף ראשון לכן אין סבה לפקפק שה' הוא הדובר).
# ראב"ע טוען שהדובר הוא ישראל שבגלות.
2)ראב"ע טוען שהדובר הוא ישראל שבגלות.
# יש אומרים שזה הנביא מדבר.
3) יש אומרים שזה הנביא מדבר.
 
"למען ציון לא אחשה, ולמען ירושלים לא אשקוט...." (תקבולת נרדפת), האל מבטיח כי לא יחשה לא ישקוט לא ישתוק לא ינוח למען ירושלים.
"למען ציון לא אחשה, ולמען ירושלים לא אשקוט...." (תקבולת נרדפת), האל מבטיח כי לא יחשה לא ישקוט לא ישתוק לא ינוח למען ירושלים.
בפס' 1 יש 2 דימויים מה תפקידם במסגרת נבואת הנחמה?
 
"עד יצא כנגה צדקה", "וישועתה כלפיד יבער". (תקבולת כיאסטית)
בפס' 1 יש 2 דימויים מה תפקידם במסגרת נבואת הנחמה?<BR>
"עד יצא כנגה צדקה"- הנביא מבטיח שצדקתה =גאולתה, של ציון תראה כנוגה= אור חזק ובוהק באפלה, וישועתה תראה כלפיד אש הבוער ומאיר בחשכה. (צדקה= ישועתה, הצדק שיעשה ה' עם העם).
"עד יצא כנגה צדקה", "וישועתה כלפיד יבער". (תקבולת כיאסטית)<BR>
הנביא מבטיח שלא ינוח ולא ישקוט ולא יפסיק להתפלל ולפעול למענה עד שצדקתה וכבודה יתגלו לעיני הגויים:" וראו גויים צדקך, מלכים כבודך". הגויים יראו את הצדקה שיעשה ה' עם העם, או יראו את הצדק שיעשה האל עם העם. מכל מקום עזרת ה' תעלה את כבוד העם בעיני הגויים ומלכיהם.
"עד יצא כנגה צדקה"- הנביא מבטיח שצדקתה =גאולתה, של ציון תראה כנוגה = אור חזק ובוהק באפלה, וישועתה תראה כלפיד אש הבוער ומאיר בחשכה. (צדקה= ישועתה, הצדק שיעשה ה' עם העם).<BR>
תפקידם של  דימויים אלה של האור- להמחיש ולהדגיש את נס הגאולה שיופיע על רקע חשכת מצוקתם של הגולים.
הנביא מבטיח שלא ינוח ולא ישקוט ולא יפסיק להתפלל ולפעול למענה עד שצדקתה וכבודה יתגלו לעיני הגויים:" וראו גויים צדקך, מלכים כבודך". הגויים יראו את הצדקה שיעשה ה' עם העם, או יראו את הצדק שיעשה האל עם העם. מכל מקום עזרת ה' תעלה את כבוד העם בעיני הגויים ומלכיהם.<BR>
"וקורא לך שם חדש, אשר פי ה' יקבנו"
תפקידם של  דימויים אלה של האור- להמחיש ולהדגיש את נס הגאולה שיופיע על רקע חשכת מצוקתם של הגולים.<BR>
 
"וקורא לך שם חדש, אשר פי ה' יקבנו"<BR>
יקבנו- ה' יקוב, יקרא, יבטא, יכנה, יפרש שם חדש לירושלים.
יקבנו- ה' יקוב, יקרא, יבטא, יכנה, יפרש שם חדש לירושלים.
בעבר כונתה ציון בכינויי גנאי שונים כמו "עזובה", "שממה". השמות ביטאו את מצבה של ירושלים בגלל שה' נטש אותה. השמות החדשים מבטאים גם גורל חדש. ה' מייעד לה גורל חדש. מעכשיו ה' חפץ בה ואוהב אותה כאישה נשואה לאיש= בעולה, אשר דואג לה ומעניק לה חסות.
בעבר כונתה ציון בכינויי גנאי שונים כמו "עזובה", "שממה". השמות ביטאו את מצבה של ירושלים בגלל שה' נטש אותה. השמות החדשים מבטאים גם גורל חדש. ה' מייעד לה גורל חדש. מעכשיו ה' חפץ בה ואוהב אותה כאישה נשואה לאיש= בעולה, אשר דואג לה ומעניק לה חסות.
2,792

עריכות