כינורו של רוטשילד / צ'כוב אנטון פבלוביץ': הבדלים בין גרסאות בדף

אין תקציר עריכה
אין תקציר עריכה
 
אין תקציר עריכה
שורה 1: שורה 1:
'''סיפור קצר- "כינורו של רוטשילד"/ אנטון צ'כוב'''
'''סיפור קצר- "כינורו של רוטשילד"/ אנטון צ'כוב'''


'''הגדרת סיפור קצת-''' בד"כ מגובש סביב נקודה אחת, או אירוע אחד שאותם מבקש המספר להדגיש בסיפור.
'''הגדרת סיפור קצר-''' בד"כ מגובש סביב נקודה אחת או אירוע אחד שאותם מבקש המספר להדגיש בסיפור.
'''אקספוזיציה-''' נקודת היצג יש בה ציון זמן, מקום, עלילה אחת,מספר דמויות מצומצם ובעיה מרכזית.
'''אקספוזיציה-''' נקודת היצג יש בה ציון זמן, מקום, עלילה אחת, מספר דמויות מצומצם ובעיה מרכזית.


'''האקספוזיציה-''' ביצירה "כינורו של רוטשילד" מתארת את שיגרת חייו של יעקוב ברונזה בעיירה קטנה, את תנאי מגוריו, את אופיו ואת תגובותיו כלפי הסובב אותו. המספר מפרט את מעמדו הכלכלי כפי שהוא רואה מנקודת מבטו של ברונזה עצמו.
'''האקספוזיציה-''' האקספוזיציה ביצירה "כינורו של רוטשילד" מתארת את שיגרת חייו של יעקוב, המכונה "ברונזה", בעיירה קטנה, את תנאי מגוריו, את אופיו ואת תגובותיו כלפי הסובב אותו. המספר מפרט את מעמדו הכלכלי מנקודת מבטו של ברונזה עצמו.
הוא מספר על חיי העוני בבקתה הקטנה, על מלאכתו הבלתי שיגרתית בהתקנת ארונות מתים, וכן על עיסוקו הנוסף כמנגן בתזמורת העיירה. אנשים וחפצים עומדים בעיניו באותה דרגה.אישתו מארפה אינה יותר מאשר חפץ בעיניו, נוהג בה בתוקפנות ובחוסר תשומת לב ובאדישות.
מסופר על חיי העוני בבקתה הקטנה, על מלאכתו הבלתי שיגרתית בהתקנת ארונות מתים, וכן על עיסוקו הנוסף כמנגן בתזמורת העיירה. באקספוזיציה נראה כי אנשים וחפצים עומדים בעיניו באותה דרגה. בגלל תכונה זו, וחוסר החום האנושי שבו, הוא מכונה ברונזה. אישתו מארפה אינה יותר מאשר חפץ בעיניו, והוא נוהג בה בתוקפנות, בחוסר תשומת לב ובאדישות.
כל ההיתרחשויות שסביבו נמדדות רק על פי התועלת הכספית שניתן להפיק מהן. מתואר גם ההיבט החברתי שבחיי ברונזה קשריו עם היהודי רוטשילד שאף להם צד עסקי. יחסו כלפי רוטשילד שנאה ומסמל בעיניו את העליבות שבנגינה. כמוכן שנאה כלפי יהודים ללא סיבה וטעם.
כל ההיתרחשויות שסביבו נמדדות רק על פי התועלת הכספית שניתן להפיק מהן. מתואר גם ההיבט החברתי שבחיי ברונזה וקשריו עם היהודי רוטשילד, שאף להם צד עסקי. יחסו כלפי רוטשילד הוא יחס של שנאה, ונגינת רוטשילד מסמלת בעיניו את העליבות שבנגינה. כמוכן, נראה כי ברונזה רוכש שנאה כלפי יהודים ללא סיבה וטעם.
המספר מזכיר בסיומה שך האקספוזיציה היבט אנושי בדמותו של ברונזה- הנגינה השפעתה על תחושותיו ויכולתו להירגע מיסוריו באמצעותה.
המספר מזכיר בסיומה של האקספוזיציה היבט אנושי בדמותו של ברונזה- הנגינה בכינורו, והשפעתה על תחושותיו ויכולתו להירגע מיסוריו באמצעותה.


'''העלילה-''' התחלקת לארבעה חלקים שבהם מתוארים בפירוט ארבעת הימים האחרונים של ברונזה. הימים האלה נעים מהצד הקשוח והמיסחרי.
'''העלילה-''' העלילה מתחלקת לארבעה חלקים שבהם מתוארים בפירוט ארבעת הימים האחרונים של ברונזה. הימים האלה נעים מהצד הקשוח והמסחרי אל הצד האנושי שמתגלה בו.
אל הצד האנושי שמתגלה בו.
מתרחשים שני מאורעות  מרכזיים וחשובים:
מתרחשים שני מאורעות  מרכזיים וחשובים:
1. מחלתה ומותה של אישתו מארפה.
1. מחלתה ומותה של אישתו מארפה.
2. פגישתיו המקריות עם היהודי רוטשילד.
2. פגישותיו המקריות עם היהודי רוטשילד.
היום הראשון 6 במאי- מארפה חולה. תגובותיו של יעקוב מבוכה ופחד. אריכת מאזן שנתי של רווח והפסד (במקום מאזן יומי רגיל) נגינה בכינור והיתבוננות במארפה.
היום הראשון 6 במאי- מארפה חולה. תגובת יעקוב היא תגובה של מבוכה ופחד. הוא מבצע אריכת מאזן שנתי של רווח והפסד (במקום מאזן יומי רגיל), מנגן בכינור ומתבונן במארפה.
היום השני 7 במאי- יעקוב נזכר  כיצד במשך השנים התייחס גרוע לאישתו מארפה ומבין לפתע מדועה מארפה שמחה למות . יעקוב ומארפה הולכים לבית חולים החופש מקסים ניקולאיץ אטום, תוקפני ולא רגיש. יעקוב זוכה ליחס לא יפה מהחובש, החובש בודק את מארפה.יעקוב ומארפה חוזרים הביתה. יעקוב ממשיך לנהל את חשבונותיו בלי להיתייחס למארפה ולמחלתה. ומחשב את הוצאות קבורתה בעודה בחיים ומתקין עבורה ארון מתים.
היום השני 7 במאי- יעקוב נזכר  כיצד במשך השנים התייחס באופן מחפיר לאישתו מארפה ומבין לפתע מדוע מארפה שמחה למות. יעקוב ומארפה הולכים לבית חולים, ושם פוגשים בחופש מקסים ניקולאיץ, אדם אטום, תוקפני ולא רגיש. החובש מתייחס בזלזול ליעקב, ובודק את מארפה. החובש נותן ליעקב מספר אבקות אבור מארפה, ושולח אותם לביתם. יעקוב ממשיך לנהל את חשבונותיו בלי להיתייחס למארפה ולמחלתה, מחשב את הוצאות קבורתה בעודה בחיים ומתקין עבורה ארון מתים.
היום השלישי 8 במאי- מותה של מארפה. עורכים לה לוויה. יעקוב נזכר ביחו  הרע למארפה.
היום השלישי 8 במאי- לפני שמארפה מתה, היא שואלת את יעקוב אם הוא זוכר את התינוקת שהייתה להם. יעקוב אינו זוכר, ומתייחס לדבריה כאל אשליות לקראת המוות. מותה של מארפה. עורכים לה לוויה. יעקוב נזכר שוב ביחסו הרע למארפה.
יעקוב פוגש את רוטשילד. יעקוב מגיע לנהר בהתחלה מתלהב ממנו אחר כך מתייחס אליו במובן רווחי.
יעקוב פוגש את רוטשילד. יעקוב מגיע לנהר. תחילה, יעקב מתלהב ממנו, ואחר כך מתייחס אליו במובן רווחי.
היום הרבעי 9 במאי- יעקוב הולך לבית החולים אינו מצטער שהגיע שעתו. רואה את כינורו ליבו נצבט. יעקוב ורוטשילד נפגשים.יעקוב מנגן מנגינה עצובה שמרגשת אותו ואת רוטשילד. יעקוב מבקש שיתנו את כינורו לרוטשילד. יעקוב נפטר ורוטשילד ממשיך לנגן את מנגינתו.
היום הרביעי 9 במאי- יעקוב הולך לבית החולים, ואינו מצטער שהגיע שעתו, אך כשהוא מבחין בכינורו ליבו נצבט. יעקוב ורוטשילד נפגשים שוב ויעקוב מנגן מנגינה עצובה שמרגשת אותו ואת רוטשילד. יעקוב מבקש לפני מותו שיתנו את כינורו לרוטשילד. יעקוב נפטר ורוטשילד ממשיך לנגן את מנגינתו העצובה.


*מותה של התינוקת היה כל כך טראומתישיעקוב לא יכול לשאת את הכאב, ולכן הדחיק אותו, מכיוון שלא היה מסוגל להיתמודד איתו. צ'כוב רוצה להסביר לנו שגם מטראומה צריך להישתחרר להתעלות על עצמך. בוודאי שאדם לא יכול להתנהג אל אישתו ואל אנשים כאל חפצים. הטעות של יעקוב החמצת חייו והרס חיי אישתו מארפה.
*מותה של התינוקת שהזכירה מארפה לפני מותה היה כל כך טראומתי שיעקוב לא יכול לשאת את הכאב, ולכן הדחיק אותו, מכיוון שלא היה מסוגל להתמודד איתו. צ'כוב רוצה להסביר לנו שגם מטראומה צריך להישתחרר להתעלות על עצמך. בוודאי שאדם לא יכול להתנהג אל אישתו ואל אנשים כאל חפצים. הטעות של יעקוב הביאה להחמצת חייו והרס חיי אישתו מארפה.


'''מוטיב הנגינה-''' הכינור והנגינה מייצגים פן אחר באופיו ובהיתנהגותו של יעקוב המכונה: בונזה.יעקוב מתייחס לכינורו באהבה, את הכינור הוא מניח במיטה וכביכול מספר את יסוריו. צליל הכינור מקל על יסוריו. מארפה מתייחסת אל הכינור (אהבתו היחידה של בעלה) בכבוד ובהערצה. יעקוב המתייסר ממחלתו קם חמש פעמים בלילה לנגן בכינורו.יעקוב רואה בכינורו דמות אנושית עם מותו יישאר הכינור יתום.מנגינתו של יעקוב המועברת  לרוטשילד היא ירשותו הרוחנית של יעקוב, ירשה המשפיעה מרוחה על כך שומעיה.
'''מוטיב הנגינה-''' הכינור והנגינה מייצגים פן אחר באופיו ובהיתנהגותו של יעקוב.יעקוב מתייחס לכינורו באהבה, את הכינור הוא מניח במיטה וכביכול מספר את יסוריו. צליל הכינור מקל על יסוריו. מארפה מתייחסת אל הכינור (אהבתו היחידה של בעלה) בכבוד ובהערצה. יעקוב המתייסר ממחלתו קם חמש פעמים בלילה לנגן בכינורו.יעקוב רואה בכינורו דמות אנושית, ולפיכך עם מותו יישאר הכינור יתום. מנגינתו של יעקוב המועברת  לרוטשילד היא ירשותו הרוחנית של יעקוב, ירושה המשפיעה על שומעיה.


'''אפיון דמותו של יעקוב(ברונזה)-'''
'''אפיון דמותו של יעקוב(ברונזה)-'''
תאור חיצוני- אדם חסון בן 70
תאור חיצוני- אדם חסון בן 70
מקצוע- מתקין ארונות מתים
מקצוע- מתקין ארונות מתים
כונויו- ברונזה נוקשה אטום. נאמר שחשב שאילו חיי בעיירה גדולה היה מרוויח יותר כסף ונקרא מר יעקוב.
כונויו- ברונזה..נאמר שחשב שאילו חיי בעיירה גדולה היה מרוויח יותר כסף והיה נקרא מר יעקוב.
תחביבו- מנגן על כינורו ומרוויח כסף על כך.
תחביבו- מנגן על כינורו ומרוויח כסף על כך.
מחשבותיו- חושב רק על כסף ותמיד מרגיש שמפסיד (לדוגמא" מותק איש משטרה בעיר בגדולה)
מחשבותיו- חושב רק על כסף ותמיד מרגיש שמפסיד (לדוגמא, הוא רואה בכך הפסד כספי כאשר איש משטרה מקומי נפטר במהלך ביקור בעיר אחרת).
בונה לאישתו ארון מתים בעודה בחיים וחושב תוך כדי שהוא לא ירוויח כסף על ארון זה.סופר ימי חג ושבתות כימים של הפסדים.עושה מאזן שנתי וחושב כי אילו היה משקיע את הכסף בבנק היה מקבל עליו ריבית.
הוא בונה לאישתו ארון מתים בעודה בחיים וחושב תוך כדי כך שהוא לא ירוויח כסף על ארון זה. יעקב מחשיב ימי חג ושבתות כימי הפסד. לקראת מות מארפה הוא עושה מאזן שנתי וחושב כי אילו היה משקיע את הכסף בבנק היה מקבל עליו ריבית.
התנהגותו- את התנהגותו של יעקוב יש לבחון משני הבטים: לני מות אישתו מצד אחד, ואחרי מותה.
התנהגותו- את התנהגותו של יעקוב יש לבחון משני הבטים: לפני מות אישתו, ואחרי מותה.
אחרי מות אישתו כואב על החובש שלא טיפל במארפה היטב וזילזל בהם. יוצא לטבע יושב על גדת הנהר ונזכר בביתו. עושה חשבון נפש ומבין שטעה ביחסו הקשה לאישתו ומבין שהוא גוסס ורוצה לכפר על מעשיו, לכן ניתן את כינורו לרוטשילד כניסיון לפייסו על חטאו כלפיו.
אחרי מות אישתו הוא כואב על יחס החובש כלפיהם, שלא טיפל במארפה היטב וזילזל בהם. הוא יוצא לטבע, יושב על גדת הנהר ונזכר בביתו. עושה חשבון נפש ומבין שטעה ביחסו הקשה לאישתו ומבין שהוא גוסס ורוצה לכפר על מעשיו. לכן הוא מחליט לתת את כינורו לרוטשילד כניסיון לפייסו על חטאו כלפיו.
רק על הנגינה יעקוב מתייחס באורח שונה אינו רואה בה רק מקור לרווח כספי.הנגינה משפיעה על תחושותיו העמוקות ביותר ומספקת לו מפלט והגנה רגשית , השינוי בשמותו לך בימיו האחרונים היומו האחרון מתרכך יחסו לרוטשילד ונוצרת בינהם ידידות רק ברגעיו האחרונים מגלה את החסד שבנתינה ואומר: "את הכינור תנו לרוטשילד"
רק אל הנגינה יעקוב מתייחס באורח שונה ואינו רואה בה רק מקור לרווח כספי. הנגינה משפיעה על תחושותיו העמוקות ביותר ומספקת לו מפלט והגנה רגשית. השינוי בהתנהגותו מתגבר ביום האחרון שלו, בו מתרכך יחסו לרוטשילד ונוצרת בינהם ידידות. רק ברגעיו האחרונים מגלה את החסד שבנתינה ואומר: "את הכינור תנו לרוטשילד".
עריכה אחת