מלכים ב' - פרק ה' - ריפוי נעמן: הבדלים בין גרסאות בדף

אין תקציר עריכה
אין תקציר עריכה
אין תקציר עריכה
 
(גרסת ביניים אחת של משתמש אחר אחד אינה מוצגת)
שורה 7: שורה 7:




'''החלק ה-III בפרק פסוקים 8 - 14''' מתאר את ריפוי נעמן מהצרעת. פסוק 8 מעמיד את אלישע כדמות ניגודית למלך ישראל ע"H איפויון עקיף-ניגודי. בעוד שמלך ישראל נתקף בבהלה, קורע את בגדיו ומפחד ממלחמה, הרי אלישע שליו ומלא בטחון. בין נעמן לאלישע יש מאבק גאווה. נעמן נמנע מלהכנס לביתו של אלישע, הוא מצפה שאלישע יצא אליו. אולם, אלישע גומל לו, הוא לא נפגש עמו, אלא שולח שליח שמביא לו את הוראות הריפוי. נעמן כועס מאוד על אלישע ולכעסו יש שלוש סיפות:
'''החלק ה-III בפרק פסוקים 8 - 14''' מתאר את ריפוי נעמן מהצרעת. פסוק 8 מעמיד את אלישע כדמות ניגודית למלך ישראל ע"י איפיון עקיף-ניגודי. בעוד שמלך ישראל נתקף בבהלה, קורע את בגדיו ומפחד ממלחמה, הרי אלישע שליו ומלא ביטחון. בין נעמן לאלישע יש מאבק גאווה. נעמן נמנע מלהיכנס לביתו של אלישע, הוא מצפה שאלישע יצא אליו. אולם, אלישע גומל לו, הוא לא נפגש עמו, אלא שולח שליח שמביא לו את הוראות הריפוי. נעמן כועס מאוד על אלישע ולכעסו יש שלוש סיפות:
# הוא ציפה שבהיותו שר צבא מכובד אלישע יקבל את פניו ויראה את פצעיו.
# הוא ציפה שבהיותו שר צבא מכובד אלישע יקבל את פניו ויראה את פצעיו.
# הוא ציפה שאלישע ירפא אותו, אולם אלישע רצה להוכיח לו ריפי בכוח האמונה הישראלית ברצון ה' ובדרך הטבע.
# הוא ציפה שאלישע ירפא אותו, אולם אלישע רצה להוכיח לו ריפי בכוח האמונה הישראלית ברצון ה' ובדרך הטבע.
# נעמן חלק על אלישע בעניין מקום הטבילה. לטענתו אם טבילה במי נהר תרפא ואתו, הרי שנהרות ארצו, אמנה ופרפר, טובים יותר ממי הירדן.
# נעמן חלק על אלישע בעניין מקום הטבילה. לטענתו אם טבילה במי נהר תרפא ואתו, הרי שנהרות ארצו, אמנה ופרפר, טובים יותר ממי הירדן.


מי נהר הירדן נחשבים קדושים ובעלי סגולות מרפא מכיווןמרפא מכיוון שהם נמצאים בארצו הקדושה של ה'. גם המספר 7 הוא מספר טיפולוגי שמסמל ברכה. צירוף זה אמור לסמל את כוחו של ה' לרפא.
מי נהר הירדן נחשבים קדושים ובעלי סגולות מרפא מכיוון שהם נמצאים בארצו הקדושה של ה'. גם המספר 7 הוא מספר טיפולוגי שמסמל ברכה. צירוף זה אמור לסמל את כוחו של ה' לרפא.




שורה 21: שורה 21:




'''חלק ה- V בפרק (פסוקים 20 - 27)''' עוסק בגחזי משרתו של אלישע שמקבל מנעמן מתנות במרמה. הגחזי התעורר יצר החמדנות ולאחר שאלישע סרב לקבל מתנות תמורת הריפוי, רודף גחזי אחרי נעמן ובשם אדונו הוא מבקש מתנות. התנהגותו של נעמן אליו מוכיחה את הכבוד הרב שהוא (נעמן) רוחש לאלישע: הוא מפיל עצמו מעל מרכבתו ונותן לנער יותר מבקשותיו. בשובו של גחזי  הו מנסה להסתיר מאלישע את מעשיו אך אלישע הוא נביא ורואה נסתרות והוא יודע את מעשיו של גחזי ומקלל אותו שצרעת נעמן תדבוק בו. ואכן גחזי יוצא מצורע כשלג. העונש של גחזי הוא עונש ניסי, נס לרע, העונש הוא בשיטת גמול לדורות - מידה כנגד מיה (הוא (אלישע) מקלל גם את בניו של גחזי).
'''חלק ה- V בפרק (פסוקים 20 - 27)''' עוסק בגחזי משרתו של אלישע שמקבל מנעמן מתנות במרמה. בגחזי התעורר יצר החמדנות ולאחר שאלישע סרב לקבל מתנות תמורת הריפוי, רודף גחזי אחרי נעמן ובשם אדונו הוא מבקש מתנות. התנהגותו של נעמן אליו מוכיחה את הכבוד הרב שהוא (נעמן) רוחש לאלישע: הוא מפיל עצמו מעל מרכבתו ונותן לנער יותר מבקשותיו. בשובו של גחזי  הו מנסה להסתיר מאלישע את מעשיו אך אלישע הוא נביא ורואה נסתרות והוא יודע את מעשיו של גחזי ומקלל אותו שצרעת נעמן תדבוק בו. ואכן גחזי יוצא מצורע כשלג. העונש של גחזי הוא עונש ניסי, נס לרע, העונש הוא בשיטת גמול לדורות - מידה כנגד מידה (הוא (אלישע) מקלל גם את בניו של גחזי).
עריכה אחת