עיקרי המשפט במשפט הפועלי: הבדלים בין גרסאות בדף

אין תקציר עריכה
אין תקציר עריכה
אין תקציר עריכה
שורה 57: שורה 57:




==משלימי הפועל==
==משלימי פועל==
===<U>מוּשא</U>===
השלמה שהפועל צריך אחריו על מנת שיהיה מובן ושלם מבחינת משמעותו.
השלמה שהפועל צריך אחריו על מנת שיהיה מובן ושלם מבחינת משמעותו.


שורה 69: שורה 68:
:-'''לחבר שלי''' יש רישיון נהיגה.
:-'''לחבר שלי''' יש רישיון נהיגה.


===<U>תיאוּר</U>===
או השלמת רשוּת המוסיפה מידע למשפט כוּלו לגבי זמן הפעוּלה, מקום התרחשוּתה, אופן ביצועה, הסיבה לקיומה וכן הלאה.
השלמת רשוּת המוסיפה מידע למשפט כוּלו לגבי זמן הפעוּלה, מקום התרחשוּתה, אופן ביצועה, הסיבה לקיומה וכן הלאה.


השלמה זו אינה חיוּנית להבנת משמעוּתו של הפועל במשפט.
השלמה זו אינה חיוּנית להבנת משמעוּתו של הפועל במשפט.
שורה 81: שורה 79:
:- '''בחדר זה''' אין מזגן.
:- '''בחדר זה''' אין מזגן.


===אבחנה בין מוּשא לתיאוּר===
אם הפועל הנתוּן במשפט מצריך אחריו השלמה כלשהי, לפנינוּ מוּשא, ואם הפועל הנתוּן במשפט אינו מצריך אחריו השלמה, לפנינוּ תאור
'''דוגמאות:'''
:- התייעצתי '''עם חברתי'''.  -> מושא
:- צפיתי בסרט ''עם חברתי''.  -> תיאור
:- התינוק הביט '''במיטתו'''. -> מושא
:- התינוק בכה ''במיטתו''.    -> תיאור
:- שרתי ''על הבמה''.        -> תיאור
:- הכנתי '''על הבמה'''.      -> מושא
* '''עצה''' - אם מתלבטים לגבי השאלה האם ההשלמה היא מושא או תיאור רצוי לבדוק אם היא עונה על אחד התיאורים ורק אם לא - לבדוק אם היא מוצרכת (מושא) או אינה מוצרכת (תיאור).
===<U>סוגי התיאורים</U>===
:"זאת מסוממת" - '''ז'''מן '''א'''ופן '''ת'''כלית '''מ'''קום '''ס'''יבה '''ו'''יתור '''מ'''צב '''מ'''ידה '''ת'''נאי.
לחלק מן התיאורים יש '''מיליות מאפיינות''':
:-'''תיאור סיבה''' - בגלל, בשל, עקב, מפאת, מחמת, בגין, בזכות הודות לְ(למשמעות חיובית),<BIG> בְּעֶטְיוֹ שֶל </BIG> (למשמשעות שלילית).
:-'''תיאור תכלית''' - כדי, לשם, בשביל, על מנת, עבור, למען, לכבוד, לקראת, לצורך.
:-'''תיאור ויתור''' - למרות, חרף, על-אף.
:-'''תיאור תנאי'''- במקרה של... בלי X, ללא X.
'''הערות''':
:1. '''תיאור מקום'''
::ישנם פעלים הנקראים פעלים לוקאטיביים, כלומר פעלים הקשורים בהימצאות במקום מסויים או בתנועה ממקום/למקום. ההשלמה אחרי פעלים אלה היא אמנם השלמה מוצרכת, ולמרות זאת היא תנותח כתיאור מקום.
::דודי גר '''בתל אביב'''. חבריי נסעו '''לאילת'''. אני חוזר '''הביתה'''.
::-לעיתים יצויין תיאור המקום מקום מופשט, ולא מוחשי.
:: כולם הגיעו '''למסיבה'''. הילדים שבו '''מן הטיול לגליל'''. הגעתי '''לפגישה''' באיחור.
:2. '''תיאור אופן'''
::לרוב מאופיין בסיומת Xוּת: התלמיד פניה אלי ''באדיבות''. הנהג נסע ''במהירות''.
::'''תת-קבוצות של תיאור אופן:'''
:::'''תיאור מידה''' - מוצרי היסוד התייקרו '''בעשרות אחוזים'''.
:::'''תיאור מכשיר''' - התורנית מחקה את הלוח '''במטלית'''.
:::'''תיאור השוואה''' - נהניתי מהטיול בחו"ל '''יותר מחברי'''.
:::'''תיאור היחיד/המלווה''' - אחי נסע למזרח הרקו '''עם חברו'''.
:::'''תיאור תדירות''' - '''לעיתים רחוקות''' מוזמים הורי למסיבה.
:*ניתן לנתח את כל תת-הקבוצות הנ"ל '''כתיאור אופן'''.
:3. '''תיאור מצב''' - תיאור מצב הינו התיאור היחיד שמתייחס לאחד מן השמות במשפט (בדר"כ לנושא או למושא) ומתאר את מצבו בעת ביצוע הפעולה.
::'''מאפייני תיאור המצב:'''
:::א. מתאים לשם העצם במין ובמספר ולעולם איננו מיודע.
:::ב. מופיע בדר"כ בצורת בינוני או שם - תואר, וניתן להטייה.
:::ג. ניתן להוסיף לפניו 'כשהוא', 'כשהיא', 'כשהם', 'כשהן'.
::'''דוגמאות:'''
:::- הצופים יצאו מהמופע '''מאוכזבים'''.
:::- הילד חזר מן הטיול '''שמח'''.
:::- ראיתי את אימי '''בוכה'''.
====<U>אבחנה בין תיאור מצב לתיאור אופן</U>====
{| border="1" cellpadding="10" align="center"
| '''תיאור מצב''' || '''תיאור אופן'''
|-
| - המורה נכנסה לכיתה ''זועמת''.<BR>- התלמידות יושבות בכיתה ''שקטות''.<BR>- הבטתי בו ''נדהמת''.|| - המורה נכנסה לכיתה '''בזעם'''. <BR> - התלמידות יושבות בגיתה '''בשקט'''.<BR>- הבטתי בו '''בתדהמה'''.
|}
====<U>דוגמאות לכל התיאורים</U>====
1. הילדים שיחקו '''בחצר'''. -> תיאור מקום
2. הספרייה תהיה סגורה '''מחר'''. -> תיאור זמן
3. '''עקב הפקקים בכבישים''' אחרתי לביה"ס. -> תיאור סיבה
4. ערכתי מסיבה '''לכבוד אחי'''. -> תיאור תכלית
5. ביצענו את המשימה '''כהלכה'''. -> תיאור אופן
6. הנער חזר לביתו '''עָיֵף'''. -> תיאור מצב
7. '''חרף השביתה''' התקיימו הלימודים כסדרם. -> תיאור וויתור.
8. '''בלי מים''' לא תוכל החקאות בארצנו להתפתח. -> תיאור תנאי




[[Category:לשון והבעה עברית]]
[[Category:לשון והבעה עברית]]
140

עריכות