פנים אחרות / ש"י עגנון: הבדלים בין גרסאות בדף

אין תקציר עריכה
אין תקציר עריכה
 
אין תקציר עריכה
שורה 1: שורה 1:
{{דרוש תיקון עריכה}}
{{דרוש תיקון עריכה}}
מוטיבים בסיפור
'''מוטיבים בסיפור'''<BR>
א. ראייה- עיניים
ב. בית
ג. אש
ד. נפילה


מהלך הסיפור
א. ראייה- עיניים<BR>
א. היציאה מבית המשפט
ב. בית<BR>
ב. ההליכה לפונדק בשעת הדמדומים
ג. אש<BR>
ג. האכילה בפונדק
ד. נפילה<BR>
ד. ההליכה אל הנחל
ה. החזרה לפונדק מהנחל
ו. היציאה של הרטמן אל התלולית


חלק ראשון
פירושי מילים
א. "שעה טובה": אמירה אירונית של הגברים על דבר גירושה של טוני מבעלה
ב. סוככה: שמשיה כנגד השמש
ג. "ידיים לאות: סינקדוכה- טוני היא זאת שעייפה מצרות החיים
ד. לבקן: חסר צבע
ה. הרטמן: (מאנגלית) איש קשה
ו. "קולה של טוני הרעיד את לבו של הרטמן": מטאפורה לכך שהוא עדיין אוהב אותה
ז. פעייה: בכי
ח. "עדיין לא יצא בשלום": רמז מטרים לכך שהנישואים של הרטמן וטוני לא הסתיימו
ט. פרקמטיא: סחורה
י. מיכאל: שם של מלאך- עומד בניגוד להרטמן
יא. עישון: מתקשר לחוסר סיפוק, חוסר אושר
יב. "עונג של טוני ממקום אחר": הרמז לבגידה של טוני בהרטמן (לפי דעתו של הרטמן)


פסקה ראשונה
'''מהלך הסיפור'''<BR>
זהו סיפור ריאליסטי שנכתב על רקע המאה התשע עשרה ועיקרו- קונפליקט בין בני זוג:
א. גבר ואישה
ב. אלוהים והמאמין
הסיפור מתחיל דרך תיאור סינקדוכי (הפרט מייצג את הכלל) של עיני טוני, כלומר העיניים שלה מייצגות את כל האישיות שלה ואת כולה. העיניים לחות ורטובות מבכי, דבר המעיד על תוגה,
עצב ומלנכוליה בחייה של טוני. היא יוצאת מבית המשפט עם גט בידה, ובחוץ מחכים לה שני
גברים שמעוניינים בה מיד עם גירושה מבעלה. הם אורבים לה ומעוניינים ליהנות איתה הנאות מפוקפקות שקשורות לתאוות יצרים ומיניות. שני הגברים הם דמויות קומיות וגרוטסקיות,
הם בעלי תאווה מינית ואינם מבינים לכאבה של טוני בדבר גירושה מבעלה. הם טיפוסים
קלי דעת שדואגים להנאתם השטחית והאגואיסטית. קיים ניגוד חריף בין שמחת הגברים
לעצבותה של טוני.


א. היציאה מבית המשפט<BR>
ב. ההליכה לפונדק בשעת הדמדומים<BR>
ג. האכילה בפונדק<BR>
ד. ההליכה אל הנחל<BR>
ה. החזרה לפונדק מהנחל<BR>
ו. היציאה של הרטמן אל התלולית<BR>






'''חלק ראשון'''<BR>


פירושי מילים<BR>
א. "שעה טובה": אמירה אירונית של הגברים על דבר גירושה של טוני מבעלה<BR>
ב. סוככה: שמשיה כנגד השמש<BR>
ג. "ידיים לאות: סינקדוכה- טוני היא זאת שעייפה מצרות החיים<BR>
ד. לבקן: חסר צבע<BR>
ה. הרטמן: (מאנגלית) איש קשה<BR>
ו. "קולה של טוני הרעיד את לבו של הרטמן": מטאפורה לכך שהוא עדיין אוהב אותה<BR>
ז. פעייה: בכי<BR>
ח. "עדיין לא יצא בשלום": רמז מטרים לכך שהנישואים של הרטמן וטוני לא הסתיימו<BR>
ט. פרקמטיא: סחורה<BR>
י. מיכאל: שם של מלאך- עומד בניגוד להרטמן<BR>
יא. עישון: מתקשר לחוסר סיפוק, חוסר אושר<BR>
יב. "עונג של טוני ממקום אחר": הרמז לבגידה של טוני בהרטמן (לפי דעתו של הרטמן)<BR>
'''פסקה ראשונה'''<BR>
זהו סיפור ריאליסטי שנכתב על רקע המאה התשע עשרה ועיקרו- קונפליקט בין בני זוג:<BR>
א. גבר ואישה<BR>
ב. אלוהים והמאמין<BR>
הסיפור מתחיל דרך תיאור סינקדוכי (הפרט מייצג את הכלל) של עיני טוני, כלומר העינייםשלה מייצגות את כל האישיות שלה ואת כולה. העיניים לחות ורטובות מבכי, דבר המעיד על עצב ומלנכוליה בחייה של טוני. היא יוצאת מבית המשפט עם גט בידה, ובחוץ מחכים לה שני גברים שמעוניינים בה מיד עם גירושה מבעלה. הם אורבים לה ומעוניינים ליהנות איתה הנאות מפוקפקות שקשורות לתאוות יצרים ומיניות. שני הגברים הם דמויות קומיות וגרוטסקיות (מגוחכות, נלעגות) , הם בעלי תאווה מינית ואינם מבינים לכאבה של טוני בדבר גירושה מבעלה. הם טיפוסים קלי דעת שדואגים להנאתם השטחית והאגואיסטית. קיים ניגוד חריף בין שמחת הגברים לעצבותה של טוני.
'''פסקה שנייה'''<BR>


פסקה שנייה
- בעלה לשעבר של טוני המכונה הרטמן יוצא אף הוא מבית המשפט ופונה אל האפלה (סמל לאי- וודאות, תחושת חוסר אונים וכדומה). הוא נראה עצוב ומודאג מכך שאשתו לשעבר מסתובבת
- בעלה לשעבר של טוני המכונה הרטמן יוצא אף הוא מבית המשפט ופונה אל האפלה (סמל לאי- וודאות, תחושת חוסר אונים וכדומה). הוא נראה עצוב ומודאג מכך שאשתו לשעבר מסתובבת
בחברת הגברים הללו, ניתן לראות שהיא עדיין חשובה לו וכי הוא אוהב אותה, אך מתקשה
בחברת הגברים הללו, ניתן לראות שהיא עדיין חשובה לו וכי הוא אוהב אותה, אך מתקשה
שורה 97: שורה 97:
כיוון שבבית הוא היה רגיל לחשוב על העסקים שלו.
כיוון שבבית הוא היה רגיל לחשוב על העסקים שלו.


חלק שני
 
פירושי מילים
 
א. מקשאות: שדות של אבטיחים, מלונים, קישואים
'''חלק שני'''<BR>
ב. דודאים: צמחי מרפא (ורעל בו זמנית) שמפיצים ריח
 
ג. בתולה: נערה צעירה
'''פירושי מילים'''<BR>
ד. "נפשו רווחה עליו": הוקל לו
 
א. מקשאות: שדות של אבטיחים, מלונים, קישואים<BR>
ב. דודאים: צמחי מרפא (ורעל בו זמנית) שמפיצים ריח<BR>
ג. בתולה: נערה צעירה<BR>
ד. "נפשו רווחה עליו": הוקל לו<BR>


- הדרך הפיזית שהרטמן וטוני עוברים מסמלת את הדרך הנפשית שלהם, מרחב הזמן
- הדרך הפיזית שהרטמן וטוני עוברים מסמלת את הדרך הנפשית שלהם, מרחב הזמן
שורה 120: שורה 124:
הייתה בטוחה שזו גחלילית בקצה הדרך.
הייתה בטוחה שזו גחלילית בקצה הדרך.


חלק שלישי
'''חלק שלישי'''<BR>
פירושי מילים
א. קינבה: חתכה
ב. "רגליים עייפות": מטונימיה לעייפות של טוני
 
 
 


'''פירושי מילים'''<BR>


א. קינבה: חתכה<BR>
ב. "רגליים עייפות": מטונימיה לעייפות של טוני<BR>


- בפרק זה מסופר על שהייתם של הרטמן וטוני בפונדק. לפי התנ"ך, גבר ואישה שהתגרשו,
- בפרק זה מסופר על שהייתם של הרטמן וטוני בפונדק. לפי התנ"ך, גבר ואישה שהתגרשו,
שורה 153: שורה 154:
ואילו הרטמן מתאר את הנחל בצורה ארוטית, רמז לכך שהוא חושק בטוני.
ואילו הרטמן מתאר את הנחל בצורה ארוטית, רמז לכך שהוא חושק בטוני.


חלומו של מיכאל הרטמן
 
'''חלומו של מיכאל הרטמן'''<BR>
 
- החלום שמסופר לטוני על ידי הרטמן, הוא חידוש במערכת היחסים שלהם וביטוי לקרבה.
- החלום שמסופר לטוני על ידי הרטמן, הוא חידוש במערכת היחסים שלהם וביטוי לקרבה.
הרטמן פותח את לבו לפני טוני, הוא אינו רוצה לאבד את תשומת הלב שלה, כך שהוא חש
הרטמן פותח את לבו לפני טוני, הוא אינו רוצה לאבד את תשומת הלב שלה, כך שהוא חש
שורה 168: שורה 171:
כי הגירושין שלו מטוני הם טעות חמורה בחייו.
כי הגירושין שלו מטוני הם טעות חמורה בחייו.


חלק רביעי
 
פירושי מילים
 
א. "לקח לו לב": אזר אומץ
'''חלק רביעי'''<BR>
ב. "פקח את לבו": מטאפורה לשינוי מהותו ותפיסת עולמו של הרטמן
 
'''פירושי מילים'''<BR>
 
א. "לקח לו לב": אזר אומץ<BR>
ב. "פקח את לבו": מטאפורה לשינוי מהותו ותפיסת עולמו של הרטמן<BR>


- זהו חלק ההתרה של העלילה. הרטמן וטוני חוזרים אל הפונדק מהטיול שלהם אל הנחל,
- זהו חלק ההתרה של העלילה. הרטמן וטוני חוזרים אל הפונדק מהטיול שלהם אל הנחל,