קונצ'רטו: הבדלים בין גרסאות בדף

נוספו 6 בתים ,  7 ביולי 2005
שורה 28: שורה 28:




1.'''קונצ'רטו גרוסו(=גדול)-'''
1.'''קונצ'רטו גרוסו(=גדול) - '''
הסוג הבראשיתי של הקונצ'רטו, שהיה שכיח בסוף המאה ה17- ועד אמצע המאה ה18-.  מעצביה של צורה זו במוסיקה היו הכנרים-המלחינים האיטלקיים טורלי, קורלי, טארטיני ויוואלדי ואסכולותיהם.היה צורה פופולארית במשך כמאה שנה (1650-1750).  
הסוג הבראשיתי של הקונצ'רטו, שהיה שכיח בסוף המאה ה17- ועד אמצע המאה ה18-.  מעצביה של צורה זו במוסיקה היו הכנרים-המלחינים האיטלקיים טורלי, קורלי, טארטיני ויוואלדי ואסכולותיהם.היה צורה פופולארית במשך כמאה שנה (1650-1750).  
בשם "קונצ'רטו" נתכוונו לאפיין את הסגנון הזה, אשר לפיו מפיקים את האפקט היותר טוב בעזרת קבוצות קטנות של כלים, לעומת קבוצות גדולות.  קבוצה קטנה של כלי סולו (הנקראת סולי, קונצ'רטינו או קונצ'רטנטה או קונצ'רטטו) משמיעה קולה כנגד קבוצה גדולה של כלי-מיתרים או תזמורת המיתרים כולה. הקבוצה הגדולה שמה "ריפיינו" (=מלא) או "גרוסו".יש סבורים כי השם "גרוסו" ניתן לו משום שבתפקיד הסולו מופיעה קבוצה, ולא יחיד בלבד.  שני הגושים משמיעים שיח-נגינתם לסירוגין, או גם ביחד.  הן מהוות עם זה צוות ממוזג, ומכאן השם "קונצ'רטו" שפירושו - נגינה ביחד.
בשם "קונצ'רטו" נתכוונו לאפיין את הסגנון הזה, אשר לפיו מפיקים את האפקט היותר טוב בעזרת קבוצות קטנות של כלים, לעומת קבוצות גדולות.  קבוצה קטנה של כלי סולו (הנקראת סולי, קונצ'רטינו או קונצ'רטנטה או קונצ'רטטו) משמיעה קולה כנגד קבוצה גדולה של כלי-מיתרים או תזמורת המיתרים כולה. הקבוצה הגדולה שמה "ריפיינו" (=מלא) או "גרוסו".יש סבורים כי השם "גרוסו" ניתן לו משום שבתפקיד הסולו מופיעה קבוצה, ולא יחיד בלבד.  שני הגושים משמיעים שיח-נגינתם לסירוגין, או גם ביחד.  הן מהוות עם זה צוות ממוזג, ומכאן השם "קונצ'רטו" שפירושו - נגינה ביחד.
שורה 37: שורה 37:




2.*'''קונצ'רטו סולו-'''
2.*'''קונצ'רטו סולו - '''
במאה ה-18-
במאה ה-18-
ביצירות אלו היה הרעיון המרכזי של הדיאלוג דומה לזה של הקונצ'רטו גרוסו,אך מכיוון שהיה רק סולן אחד כאיזון לתזמורת,נטתה המוסיקה שנכתבה עבורו להיות יותר מסולסלת ובטוחה בעצמה מן המוסיקה של התזמורת.למשל:
ביצירות אלו היה הרעיון המרכזי של הדיאלוג דומה לזה של הקונצ'רטו גרוסו,אך מכיוון שהיה רק סולן אחד כאיזון לתזמורת,נטתה המוסיקה שנכתבה עבורו להיות יותר מסולסלת ובטוחה בעצמה מן המוסיקה של התזמורת.למשל:
שורה 49: שורה 49:
*הקונצ'רטו מספר 1 לפסנתר מאת צ'ייקובסקי.
*הקונצ'רטו מספר 1 לפסנתר מאת צ'ייקובסקי.


*'''קונצ'רטו ליותר מסולן אחד-'''
*'''קונצ'רטו ליותר מסולן אחד - '''
פרט לקונצ'רטות גרוסו וקונצ'רטו סולו,ישנם גם כמה קונצ'רטות מכובדים לשניים או יותר סולנים ותזמורת.למשל:
פרט לקונצ'רטות גרוסו וקונצ'רטו סולו,ישנם גם כמה קונצ'רטות מכובדים לשניים או יותר סולנים ותזמורת.למשל:
*הקונצ'רטו לשני צ'לי מאת ויוואלדי.
*הקונצ'רטו לשני צ'לי מאת ויוואלדי.
*הקונצ'רטו הכפול מאת ברהמס (לכינור,צ'לו ותזמורת).
*הקונצ'רטו הכפול מאת ברהמס (לכינור,צ'לו ותזמורת).
*הקונצ'רטו לשני כינורות מאת באך.
*הקונצ'רטו לשני כינורות מאת באך.
2,792

עריכות