על מנת לערוך סיכומים נדרש לפתוח חשבון.

תהילה / ש"י עגנון: הבדלים בין גרסאות בדף

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
ע
(ע)
 
(5 גרסאות ביניים של 5 משתמשים אינן מוצגות)
שורה 30: שורה 30:
*'''בסיפור ישנו עירוב של שתי תפיסות עולם:'''
*'''בסיפור ישנו עירוב של שתי תפיסות עולם:'''


:* "חטא ועונש" - תפיסה דטרמיניסטית (מיוצגת בעיקר ע"י תהלה): האדם משועבד לגזירה קדומה, אותה אין בכוחו לשנות ("כל מעשיו של אדם קצובין לו משעת לידתו ועד למיתתו"), אך יחד עם זאת - הבחירה בידו לקבוע את מהות חייו ואופיים ("כמה מזמורים יאמר בכל יום"); "הכל צפוי והרשות נתונה". הסתירה מיושבת, הלכה למעשה, באמצעות האמונה באלוהים.
:* "חטא ועונש" - תפיסה דטרמיניסטית (מיוצגת בעיקר ע"י תהלה): האדם משועבד לגזירה קדומה, אותה אין בכוחו לשנות ("כל מעשיו של אדם קצובין לו משעת לידתו ועד למיתתו"), אך יחד עם זאת - הבחירה בידו לקבוע את מהות חייו ואופיים ("כמה מזמורים יאמר בכל יום"); "הכל צפוי והרשות נתונה". הסתירה מיושבת, הלכה למעשה, באמצעות האמונה בהקב"ה.


:*   תפיסה אירונית - תהלה נענשת על חטא אותו לא חטאה (אלא אביה), והיא נידונה לוותר על היקר לה מכל - על לא עוול בכפה. זוהי תפיסה אנטי-דתית מיסודה!
:*רעיון מרכזי - חשיבותה של ירושלים, יופייה של היהדות שיקוף כל אלה בדמותה של תהלה.


    ·    רעיון מרכזי נוסף - חשיבותה של ירושלים, יופייה של היהדות
:*עוד רעיון מרכזי: "אבות אכלו בוסר ושיני בנים תכהינה" משמעותו של פסוק זה, המוזכר בספר ירמיהו, פרק ל"א, פסוק כ"ח ובספר יחזקאל, פרק י"ח, פסוק ב', היא שבנים נושאים בעונש על העוונות של אבותיהם. זהו משפט מוסרי הדן באחריות של בנים כלפי חטאים שחטאו אבותיהם. רעיון זה בא לידי בטוי ביתר שאת ביצירה: תהילה חוטפת עונשים קשים מנשוא על חטאי אביה (קריעת שטרי הנישואין, ואי התנצלות בפני שרגא על ביטול זה).
        ושיקוף כל אלה בדמותה של תהלה.  


===סוג היצירה===
'''"תהלה" הוא סיפור קצר.'''


3.                סוג היצירה
מבנה של פגישות, מלאות רמזים, היוצרות מתח - המתפרק בשתי הפגישות האחרונות.
    ·    "תהלה הוא סיפור הקצר.


    ·    מבנה של פגישות, מלאות רמזים, היוצרות מתח - המתפרק בשתי
הקבלה למבנה של טרגדיה: חטא קדמון שקרה לפני עליית המסך.<BR>
        הפגישות האחרונות.
הצגה אקספוזיציונית Ü הסתבכות כתוצאה מן החטא.


    ·    הקבלה למבנה של טרגדיה: חטא קדמון שקרה לפני עליית המסך Ü
'''נקודת שיא:'''
        הצגה אקספוזיציונית Ü הסתבכות כתוצאה מן החטא Ü נקודת שיא Ü
:ירידה המסתיימת במוות.
        ירידה המסתיימת במוות.


    ·    אי-התאמות למבנה הטרגדיה:
אי-התאמות למבנה הטרגדיה:


   1.  תהלה מודעת לחטא.  
   1.  תהלה מודעת לחטא.  
שורה 221: שורה 219:
     ·    השם "תהלה" קרוב ל"תהילים" אותם היא קוראת באדיקות.
     ·    השם "תהלה" קרוב ל"תהילים" אותם היא קוראת באדיקות.


6.               נושאים ומוטיבים מרכזיים
    ·    השם "תהלה" מהווה משחקה מילים עם המילה "תָּהֳלָה" [קרי-תוֹהוֹלָה] שפרושה פגם— תהלה נושאת את הפגם              בהתנהגות אביה/ היא.
           
            נושאים ומוטיבים מרכזיים


         ירושלים של מעלה וירושלים של מטה
         ירושלים של מעלה וירושלים של מטה
2

עריכות

תפריט ניווט