על מנת לערוך סיכומים נדרש לפתוח חשבון.

תהליכי שינוי באירופה ובעולם היהודי עד מלחה"ע ה- 1/ "עידן של שינויים": הבדלים בין גרסאות בדף

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
מ
פרק ראשון - תהליכי שינוי באירופה ובעולם היהודי עד מלחה"ע ה- 1/ "עידן של שינויים" שונה ל תהליכי שינוי באירופה ובעולם היהודי עד מלחה"ע ה- 1/ "עידן של
מ (פרק ראשון - תהליכי שינוי באירופה ובעולם היהודי עד מלחה"ע ה- 1/ "עידן של שינויים" שונה ל תהליכי שינוי באירופה ובעולם היהודי עד מלחה"ע ה- 1/ "עידן של)
 
(43 גרסאות ביניים של 20 משתמשים אינן מוצגות)
שורה 7: שורה 7:
==='''1. מאפייני התקופה בשנים 1870 – 1920'''===
==='''1. מאפייני התקופה בשנים 1870 – 1920'''===


בשנים אלה בארצות אירופה ואמריקה, יש שינויים רבים בתחומי המדע הרפואה והטכנולוגיה, בפרק זמן קצר. המדע הפך לנחלתם של רבים, ואלפי סטודנטים ומורים עסקו בניסוים מדעיים בכל התחומים.
בשנים אלה בארצות אירופה ואמריקה, חלו שינויים רבים בתחומי המדע, הרפואה והטכנולוגיה, בפרק זמן קצר. המדע הפך לנחלתם של רבים, ואלפי סטודנטים ומורים עסקו בניסוים מדעיים בכל התחומים.
שינויים אלה שינו בצורה משמעותית, את חיי הפרט, המשפחה, החברה והמדינה, והביאו לשינוי ערכים ודרכי חשיבה.  
שינויים אלה שינו בצורה משמעותית, את חיי הפרט, המשפחה, החברה והמדינה, והביאו לשינוי ערכים ודרכי חשיבה.  
אנשים רבים הפכו לחילונים וזה גרם לכך שבני האדם עברו מתלות מוחלטת בכנסיה לתלות גוברת במסגרת המדינה.
אנשים רבים הפכו לחילונים וזה גרם לכך שבני האדם עברו מתלות מוחלטת בכנסיה לתלות גוברת במסגרת המדינה.
שורה 19: שורה 19:




2) '''בתחום הרפואה'''-  לואי פסטר גילה שהחיידקים גורמים למחלות וגילה את שיטת החיסונים.
2) '''בתחום הרפואה'''-  לואי פסטר גילה שהחיידקים גורמים למחלות ופיתח את שיטת החיסונים.
 
התגלו חיידקי השחפת והכולירע וכן נמצאה הדרך לחיטוי פצעים ולמניעת זיהום.
 
נמצאו דרכים לעצור ולמנוע מחלות מדבקות על ידי שמירה על היגיינה ופיתוח
תרופות לחיסולן.
'''השפעות התגלית על האוכלוסייה :'''
'''השפעות התגלית על האוכלוסייה :'''


שורה 28: שורה 29:
'''בתחום החינוך''' – החינוך יצא מידי הכנסייה ועבר לידי המדינה, תהליך שאפשר את המשך התפתחות המדעים והטכנולוגיה ויצר יותר משכילים.
'''בתחום החינוך''' – החינוך יצא מידי הכנסייה ועבר לידי המדינה, תהליך שאפשר את המשך התפתחות המדעים והטכנולוגיה ויצר יותר משכילים.


'''בתחום החברתי'''- תורת האבולוציה תרמה להתפתחות תורת הגזע שהביאה להתעוררות האנטישמיות במאה ה-19 .
'''בתחום החברתי'''- תורת האבולוציה תרמה להתפתחות תורת הגזע שהביאה להתעוררות האנטישמיות במאה ה-19.


'''בתחום הפוליטי''' – תורת הגזע הביא גם לתחושה של "עליונות האדם הלבן", שהייתה אחד הגורמים לאימפריאליזם.
'''בתחום הפוליטי''' – תורת הגזע הביא גם לתחושה של "עליונות האדם הלבן", שהייתה אחד הגורמים לאימפריאליזם.
שורה 54: שורה 55:


==== '''2) בתחום התחבורה –ספינת הקיטור, המטוס,המכונית,הקטר ורכבת''' ====
==== '''2) בתחום התחבורה –ספינת הקיטור, המטוס,המכונית,הקטר ורכבת''' ====
(פירוט על כלי תחבורה אלה ניתן למצוא ב- http://he.wikipedia.org)
 


ב-1829 המהנדס הבריטי ג'ורג סטיבנסון בנה את הקטר המפורסם רוקט.
ב-1829 המהנדס הבריטי ג'ורג סטיבנסון בנה את הקטר המפורסם רוקט.
שורה 76: שורה 77:
הרכבת תרמה להאחדה של הזמן ברחבי המדינה והעולם כולו.
הרכבת תרמה להאחדה של הזמן ברחבי המדינה והעולם כולו.
מאחר שהרכבת פועלת על פי לוח זמנים מסודר , השעון צריך להיות אחיד בכל מקום שאליו היא מגיעה.
מאחר שהרכבת פועלת על פי לוח זמנים מסודר , השעון צריך להיות אחיד בכל מקום שאליו היא מגיעה.
מאז שנות הארבעים הנהיגו חברות הרכבת באנגליה לוח זמנים אחיד ושעון אחיד לכל התחנות ב- 1980 הפך השעון האחיד של הרכבות באנגליה לשעון המחייב את כל המדינה - יתרון חברתי וכלכלי.
מאז שנות הארבעים הנהיגו חברות הרכבת באנגליה לוח זמנים אחיד ושעון אחיד לכל התחנות ב- 1890 הפך השעון האחיד של הרכבות באנגליה לשעון המחייב את כל המדינה - יתרון חברתי וכלכלי.


==== '''3) בתחום התיעוש – נורה חשמלית , מנוע חשמלי''' ====
==== '''3) בתחום התיעוש – נורה חשמלית , מנוע חשמלי''' ====
שורה 228: שורה 229:


בסוף המאה ה-19(1800) ותחילת המאה ה-20(1900) פעלו בו זמנית שני תהליכים מנוגדים.
בסוף המאה ה-19(1800) ותחילת המאה ה-20(1900) פעלו בו זמנית שני תהליכים מנוגדים.
מצד אחד תהליכים ומגמות שביקשו לשלב את היהודים בחסרה הסובבת.
מצד אחד תהליכים ומגמות שביקשו לשלב את היהודים בחברה הסובבת.
מצד שני אנו רואים תהליכים ומגמות של דחייה שעודדו את האנטישמיות המודרנית.
מצד שני אנו רואים תהליכים ומגמות של דחייה שעודדו את האנטישמיות המודרנית.
הדחייה נגרמה גם בגלל השילוב.
הדחייה נגרמה גם בגלל השילוב.
שורה 334: שורה 335:
דרייפוס נאסר, הנושא פורסם בעיתונו של דרימון ובעיתונים ימניים אחרים, התעוררה סערה ציבורית בצרפת, והתיק הועבר לבית דין צבאי, שגזר על דרייפוס גירוש לאי השדים ושלילת דרגתו.
דרייפוס נאסר, הנושא פורסם בעיתונו של דרימון ובעיתונים ימניים אחרים, התעוררה סערה ציבורית בצרפת, והתיק הועבר לבית דין צבאי, שגזר על דרייפוס גירוש לאי השדים ושלילת דרגתו.


שלילת הדרגה נעשתה בטקס פומבי, בו הוכרז על הדחתו של דרייפוס מן הצבא בגלל בגידה במולדת.
שלילת הדרגה נעשתה בטקס פומבי ומשפיל, בו הוכרז על הדחתו של דרייפוס מן הצבא בגלל בגידה במולדת.
הורדו מעל כתפיו הדרגות , חרבו נלקחה ושוברה לקול צעקות ההמון : "מוות לבוגד דרייפוס" ! "מוות ליהודים "  !
הורדו מעל כתפיו הדרגות , חרבו נלקחה ושוברה לקול צעקות ההמון : "מוות לבוגד דרייפוס" ! "מוות ליהודים "  !


שורה 340: שורה 341:


בראש המאבק לזיכויו של דרייפוס עמד הסופר הצרפתי אמיל זולא, שפרסם את המאמר המפורסם "'''אני מאשים'''". בלחץ דעת הקהל נערך לדרייפוס משפט חוזר, והוא קיבל זיכוי סופי ב-1906.
בראש המאבק לזיכויו של דרייפוס עמד הסופר הצרפתי אמיל זולא, שפרסם את המאמר המפורסם "'''אני מאשים'''". בלחץ דעת הקהל נערך לדרייפוס משפט חוזר, והוא קיבל זיכוי סופי ב-1906.
[[category:היסטוריה א']]
admin
887

עריכות

תפריט ניווט