על מנת לערוך סיכומים נדרש לפתוח חשבון.

תפוחים מן המדבר / סביון ליברכט: הבדלים בין גרסאות בדף

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
מ
אין תקציר עריכה
שורה 26: שורה 26:
*דרכי העיצוב בסיפור: (על העיצוב, ראה הסבר מפורט במונחים לסיפור הקצר בעמ' 92)
*דרכי העיצוב בסיפור: (על העיצוב, ראה הסבר מפורט במונחים לסיפור הקצר בעמ' 92)


===שני מוטיבים מרכזיים יש בספור: מוטיב החלום ומוטיב התפוחים:===
===המוטיבים המרכזיים בסיפור===
====מוטיב החלום====
החלום כמשקף את המתרחש בנפשה של הגיבורה האם ויקטוריה בהיפוך המציאות. משה אלקיים, האהוב-הנסתר מימי נערותה, דמותו בחלום דומה לדמותו של דובי, המטפל בעצי-התפוח ובתפוחים, ומהעצים הם נושרים והם הופכים לזהב ואבנים טובות, בניגוד לבעלה העילוי, שמפיו צריכות לצאת מרגליות. (כינוי לתלמיד חכם שמוציא מפיו דברי-תורה והם כאבנים טובות ומרגליות) ז"א: יש בחלום מעשה-הזדהות עם בתה ודרך חייה שבחרה בם: לחיות עם דובי מאהבה. אמה הייתה רוצה להיות כמוהָ.


'''א. החלום:'''
====מוטיב התפוחים===
התפוחים הם סמל. פרי-אהבה. אם מטפחים אותם בזבל אורגאני, (סמל למרכיב מודרני) אפילו במדבר הם גדלים היטב ומלאי-מתיקות.
החלום כמשקף את המתרחש בנפשה של הגיבורה האם ויקטוריה בהיפוך המציאות. משה אלקיים, האהוב-הנסתר מימי נערותה, דמותו בחלום דומה לדמותו של דובי, המטפל בעצי-התפוח ובתפוחים, ומהעצים הם נושרים והם הופכים לזהב ואבנים טובות, בניגוד לבעלה העילוי, שמפיו צריכות לצאת מרגליות.<BR> (כינוי לתלמיד חכם שמוציא מפיו דברי-תורה והם כאבנים טובות ומרגליות) ז"א: יש בחלום מעשה-הזדהות עם בתה ודרך חייה שבחרה בם: לחיות עם דובי מאהבה.<BR> הייתה רוצה להיות כמוהָ.<BR>


'''ב. התפוחים:'''
היא נותנת לבעלה לטעום מהם כשחזרה הביתה: "עכשיו תטעם מזה ותגיד: תפוחים שיש להם פריחת קיץ ושמים אותם בזבל אורגאני והשורשים שלהם נהיים קטנים – שמעתָ דבר כזה בחיים שלך?" כאילו והיא אומרת לו בפאראפרזה*: "וכי מה אתה יודע על זמנים חדשים ומודרניים, ועל אהבה שמעת בכלל?". זאת כהכנה לבשורה שתצטרך לבשר לו על בתם שלא חוזרת, חיה בחטא עם בחור ללא חופה וקידושין, אבל חייה מלאי סיפוק ואהבה, בניגוד לחייהם של הוריה. וויקטוריה מזדהה עם בתה ותומכת בה.
הם סמל.<BR> פרי-אהבה.<BR> אם מטפחים אותם בזבל אורגאני, (סמל למרכיב מודרני) אפילו במדבר הם גדלים היטב ומלאי-מתיקות.<BR> היא נותנת לבעלה לטעום מהם כשחזרה הביתה: "עכשיו תטעם מזה ותגיד: תפוחים שיש להם פריחת קיץ ושמים אותם בזבל אורגאני והשורשים שלהם נהיים קטנים – שמעתָ דבר כזה בחיים שלך?" כאילו והיא אומרת לו ב*פאראפרזה: "וכי מה אתה יודע על זמנים חדשים ומודרניים, ועל אהבה שמעת בכלל?".<BR> (*פאראפרזה; ראה במונחים לספרות עמ' 208).<BR> זאת כהכנה לבשורה שתצטרך לבשר לו על בתם שלא חוזרת, חיה בחטא עם בחור ללא חופה וקידושין, אבל חייה מלאי סיפוק ואהבה.<BR> לא כמו חייהם.<BR> והיא עוד מזדהה עם בתה ותומכת בה.<BR> ועוד משמעות; התפוחים מן המדבר גדלים בתנאים בלתי אפשריים, אבל בטיפוח נכון ואוהב הם פורחים ומניבים פרי מתוק, בדיוק כמו שני "התפוחים", שני בני-הזוג – דובי ורבקה, שזיווגם בלתי אפשרי חברתית ותרבותית, אבל עם טיפוח נכון ומודרני ואוהב, אהבתם תשא פרי.<BR>


----
ועוד משמעות; התפוחים מן המדבר גדלים בתנאים בלתי אפשריים, אבל בטיפוח נכון ואוהב הם פורחים ומניבים פרי מתוק, בדיוק כמו שני "התפוחים", שני בני-הזוג – דובי ורבקה, שזיווגם בלתי אפשרי חברתית ותרבותית, אבל עם טיפוח נכון ומודרני ואוהב, אהבתם תשא פרי.


*'''פאראפרזה''': לומר את אותו הדבר במילים אחרות.


[[קטגוריה:ספרות]]
[[קטגוריה:ספרות]]
19

עריכות

תפריט ניווט