על מנת לערוך סיכומים נדרש לפתוח חשבון.
כאבי רב / שלמה אבן גבירול: הבדלים בין גרסאות בדף
קפיצה לניווט
קפיצה לחיפוש
כּאֵבִי רַב וּמַכָתִי אֲנוּשָה / וְכחִי סָר וְעַצְמוּתִי חֲלוּשָה,
אין תקציר עריכה |
DaViDHsikum (שיחה | תרומות) (←השיר) |
||
(3 גרסאות ביניים של 2 משתמשים אינן מוצגות) | |||
שורה 1: | שורה 1: | ||
==השיר== | ==השיר== | ||
כּאֵבִי רַב | <h1> | ||
כּאֵבִי רַב וּמַכָתִי אֲנוּשָה / וְכחִי סָר וְעַצְמוּתִי חֲלוּשָה,<br><br> | |||
וְאֵין מִבְרָח וְאֵין מָנוֹס | וְאֵין מִבְרָח וְאֵין מָנוֹס לְנַפְשִי, / וְאֵין מָקוֹם תְהִי לִי בוֹ נְפִישׁה.<br><br> | ||
שְלשָה אֻסְפוּ עָלַי לְכַלוֹת / שְאֵר גּוּפִי וְרוּחִי הָעֲנוּשָה:<br><br> | |||
גְדל עָוֹן וְרב מַכְאוֹב וּפֵרוּד- / וּמִי יוּכַל עֲמד לִפְנֵי שְלשָה?<br><br> | |||
הֲיָם אָנִי וְאִם | הֲיָם אָנִי וְאִם תַנִין, אֱלהַי, / וְכִי בַרְזֵל עֲצָמַי אוֹ נְחוּשָה?<br><br> | ||
אֲשֶר כל עֵת יְסֻבּוּנִי תְלָאוֹת, / כְאִלוּ הֵם מְסוּרִים לִי יְרֻשָה,<br><br> | |||
וְתִדְרשׁ לַעֲוֹנִי רַק, | וְתִדְרשׁ לַעֲוֹנִי רַק, כְאִלּוּ / לְךָ אֵין עַל בְנֵי אָדָם דְרִישָה!<br><br> | ||
רְאֵה נָא בַעֲמַל | רְאֵה נָא בַעֲמַל עַבְדָךְ וְעָנְיוֹ / וְכִי נַפְשׁוֹ כְמוֹ דָאָה יְקוּשָה –<br><br> | ||
וְאֶהְיֶה לָךְ לְעוֹלָמִים לְעֶבֶד / וְלא אֶשְאַל עֲדֵי נֶצַח חֲפִישָה.<br><br> | |||
</h1> | |||
==נושא== | ==נושא== | ||
שורה 47: | שורה 48: | ||
*שאלות רטוריות: מי יכול עמוד לפני שלשה? ברזל עצמי או נחושה? | *שאלות רטוריות: מי יכול עמוד לפני שלשה? ברזל עצמי או נחושה? | ||
[[ | [[קטגוריה:ספרות]] |
גרסה אחרונה מ־15:17, 4 ביולי 2007
השיר
כּאֵבִי רַב וּמַכָתִי אֲנוּשָה / וְכחִי סָר וְעַצְמוּתִי חֲלוּשָה,
וְאֵין מִבְרָח וְאֵין מָנוֹס לְנַפְשִי, / וְאֵין מָקוֹם תְהִי לִי בוֹ נְפִישׁה.
שְלשָה אֻסְפוּ עָלַי לְכַלוֹת / שְאֵר גּוּפִי וְרוּחִי הָעֲנוּשָה:
גְדל עָוֹן וְרב מַכְאוֹב וּפֵרוּד- / וּמִי יוּכַל עֲמד לִפְנֵי שְלשָה?
הֲיָם אָנִי וְאִם תַנִין, אֱלהַי, / וְכִי בַרְזֵל עֲצָמַי אוֹ נְחוּשָה?
אֲשֶר כל עֵת יְסֻבּוּנִי תְלָאוֹת, / כְאִלוּ הֵם מְסוּרִים לִי יְרֻשָה,
וְתִדְרשׁ לַעֲוֹנִי רַק, כְאִלּוּ / לְךָ אֵין עַל בְנֵי אָדָם דְרִישָה!
רְאֵה נָא בַעֲמַל עַבְדָךְ וְעָנְיוֹ / וְכִי נַפְשׁוֹ כְמוֹ דָאָה יְקוּשָה –
וְאֶהְיֶה לָךְ לְעוֹלָמִים לְעֶבֶד / וְלא אֶשְאַל עֲדֵי נֶצַח חֲפִישָה.
נושא
שיר תלונה. המשורר סובל מייסורי הגוף והנפש, והוא לא עומד בהם. הוא מתחנן לאלוהים שיחלץ אותו מייסוריו.
תוכן
- בית 1: הכאב של המשורר רב והמחלה שלו חסרת מרפא. הכוח שלו אזל ועצמותיו נחלשו.
- בית 2: אין לנפש שלו לאן לברוח, אין מקום בו היא יכול להיות (נפישה).
- בתים 3-4: שלושה גורמים נאספו כדי להשמיד את גופו ורוחו שנענשו-
- עוונות הגורמים לייסורים נפשיים.
- רב מכאוב- כאבים גופניים.
- פרוד- ניכור מהסביבה.
- מי יוכל להחזיק מעמד מול שלושה גורמים?
- בית 5: האם אני הים או תנין? האם העצמות שלי עשויות ברזל או נחושת?- המשורר שואל האם הוא כל כך חזק שהוא יוכל לעמוד בכאב. המשורר משווה את עצמו לאיוב- גם הוא חולה וחושב שאלוהים מעמיד אותו במצב לא הוגן.
- המילה אלוהי מחלקת את השיר לשני חלקים (כל אחד מכיל 9 צלעות): עד אליה מדבר המשורר על הכאב שלו, ואחריה הוא פונה לאלוהים בתחינה לחילוץ מהם.
- בית 6: הצרות האלה מקיפות אותי כל הזמן, כאילו הוא קיבל אותם בירושה.
- בית 7: אתה מחפש רק את החטאים שלי, כאילו אין לך דרישות מאחרים.
- בית 8: מבקש מאלוהים שישים לב לסבלו ולמצוקתו, ושנפשו ממולכדת.
- בית 9: הוא אומר שאם אלוהים יעזור לו, הוא יוותר על החופש של נפשו ויהיה לו עבד לעולמים. למרות תלונות רשב"ג, השיר מסתיים בבקשה.
קישוטים
- שיבוצים: גם הדלת וגם הסוגר בבית 5 הם פסוקים מתוך איוב (ז' 12, ו' 12)
- צימוד גזרי: נפש-נפישה, תדרוש-דרישה.
- צימוד שונה אות: אנושה-ענושה
- ארמז (קונוטציה)- ירמיהו ט"ו 17-18.
- דימוי: כמו דאה יקושה (ציפור כלואה),
- מספר טיפולוגי: שלושה אספו עליי לכלות.
- תקבולות רבות.
- שאלות רטוריות: מי יכול עמוד לפני שלשה? ברזל עצמי או נחושה?