על מנת לערוך סיכומים נדרש לפתוח חשבון.
עמוס פרק ב': הבדלים בין גרסאות בדף
DaViDHsikum (שיחה | תרומות) אין תקציר עריכה |
DaViDHsikum (שיחה | תרומות) |
||
(3 גרסאות ביניים של אותו משתמש אינן מוצגות) | |||
שורה 1: | שורה 1: | ||
*החומר מדניאל פ' מקרית גת. | *החומר מדניאל פ' מקרית גת. | ||
---- | ---- | ||
===הקדמה:=== | ===הקדמה:=== | ||
שורה 14: | שורה 11: | ||
*העשירים עושקים(גוזלים) את העניים לעבדות.<br> | *העשירים עושקים(גוזלים) את העניים לעבדות.<br> | ||
*העונש שלכם יהיה דומה או שהם משחדים את השופט ומטים משפטים.<br> | *העונש שלכם יהיה דומה או שהם משחדים את השופט ומטים משפטים.<br> | ||
== עמוס ב' 6-16 == | |||
===פס" 7-8:=== | ===פס" 7-8:=== | ||
שורה 21: | שורה 20: | ||
===פס" 9-11:=== | ===פס" 9-11:=== | ||
מפרטים את החבדים לעם שנעשו הן העשירים והן לעניים:<br> | |||
:א. השמדת האמורי(העם החזק והענק).<br> | :א. השמדת האמורי(העם החזק והענק).<br> | ||
:ב. ה' שחרר אותנו מעבדות מצרים.<br> | :ב. ה' שחרר אותנו מעבדות מצרים.<br> | ||
שורה 27: | שורה 26: | ||
:ד. ה' נתן לנו טובה רוחנית בדמות נביאים ומורים.<br> | :ד. ה' נתן לנו טובה רוחנית בדמות נביאים ומורים.<br> | ||
:ה. ה' נתן לנו נזירים המלמדים באופן מעשי את הטהרה.<br><br> | :ה. ה' נתן לנו נזירים המלמדים באופן מעשי את הטהרה.<br><br> | ||
בסוף הקטע יש שאלה ריטורית המציינת כי הנביא צודק בדבריו שמתחילים ומסתיימים בסדר כרונולוגי במבנה מסגרת. | בסוף הקטע יש שאלה ריטורית המציינת כי הנביא צודק בדבריו שמתחילים ומסתיימים בסדר כרונולוגי במבנה מסגרת. | ||
===פס" 12:=== | ===פס" 12:=== | ||
שורה 35: | שורה 34: | ||
===פס" 13-16:=== | ===פס" 13-16:=== | ||
'''העונשים על ישראל([[מושגים בתנ"ך|מידה כנגד מידה]])''' הקשר בין פס" 13 לפס" 9-10 מתייחס ליכולת הבורא להיטיב וגם להעניש שכן למרות הטוב הם כפוייה טובה. העונש ילחוץ אותם והם יכרעו תחת המשא(משקל). | '''העונשים על ישראל([[מושגים בתנ"ך|מידה כנגד מידה]])''' הקשר בין פס" 13 לפס" 9-10 מתייחס ליכולת הבורא להיטיב וגם להעניש שכן למרות הטוב הם כפוייה טובה.<br>העונש ילחוץ אותם והם יכרעו תחת המשא(משקל). | ||
===פס" 14-16:=== | ===פס" 14-16:=== | ||
שורה 45: | שורה 44: | ||
=שאלות ותשובות= | =שאלות ותשובות= | ||
===שאלות:=== | |||
1. כיצד פסוק 16 מבטא מידה כנגד מידה ביחס לפסוק 8 ? <br> | |||
2. מהו הקשר בין פסוק 13 לפסוקים 14-15 ? <br> | |||
3. באיזה אמצעי סיפרותי משתמש הנביא בפסוקים 14-16 ? <br> | |||
===תשובות:=== | |||
1. הלוקח בגד עני "''ועל מבטא חבולים יטו''" יקבל עונש מידה כנגד מידה וינוס ערום מהמלחמה.<br> | |||
2. הקשר הוא סיבה ותוצאה, והלחץ יכביד והם לא יוכלו להימלט.<br> | |||
3. אמצעי ריטורי של חזרה משולשת שיובילו להפסד המשפיל, למרבה האבסורד. | |||
[[קטגוריה:תנ"ך]] | [[קטגוריה:תנ"ך]] |
גרסה אחרונה מ־15:41, 10 בנובמבר 2007
- החומר מדניאל פ' מקרית גת.
הקדמה:
הקטע בנוי באופן הבא:
- תיאור הפשע והאבון(חטא).
- הצגת הטובות של ה' כלפינו.
- העונש שיגיע.
הפסוק מתפרש ב-2 מובנים:
- העשירים עושקים(גוזלים) את העניים לעבדות.
- העונש שלכם יהיה דומה או שהם משחדים את השופט ומטים משפטים.
עמוס ב' 6-16
פס" 7-8:
בפסוקים אלה מוצגים התקיפות כנגד העיניים שנרמסים בשל העבונות של העשירים. משתמשים בפעלים דריכה, נטייה, או הטייה, כרמז לחטאים המוסריים הטיית משפט, הליכה לזנות, לקיחת ריבית, פגיעה בעני עד שהם מגיעים לשתייה בבית עבודה זרה, כאשר מקור הכסף זה עושק עניים אותו ה' מתאב(שונא).
פס" 9-11:
מפרטים את החבדים לעם שנעשו הן העשירים והן לעניים:
- א. השמדת האמורי(העם החזק והענק).
- ב. ה' שחרר אותנו מעבדות מצרים.
- ג. ה' שמר עלינו 40 שנה במדבר והכשיר אותנו לדת.
- ד. ה' נתן לנו טובה רוחנית בדמות נביאים ומורים.
- ה. ה' נתן לנו נזירים המלמדים באופן מעשי את הטהרה.
בסוף הקטע יש שאלה ריטורית המציינת כי הנביא צודק בדבריו שמתחילים ומסתיימים בסדר כרונולוגי במבנה מסגרת.
פס" 12:
מקשר בין פס" 9-11 לבין פס" 13-16 כי בדרך שחטאו העונש יגיע.
פס" 13-16:
העונשים על ישראל(מידה כנגד מידה) הקשר בין פס" 13 לפס" 9-10 מתייחס ליכולת הבורא להיטיב וגם להעניש שכן למרות הטוב הם כפוייה טובה.
העונש ילחוץ אותם והם יכרעו תחת המשא(משקל).
פס" 14-16:
העונש: יש פורענות ופאניקה הזריז לא יוכל לנוס, החזק יפול, והגיבור לא יימלט.
במובן זה גיבורי המלחמה שסומכים על "כוחי ועוצם ידי".
שאלות ותשובות
שאלות:
1. כיצד פסוק 16 מבטא מידה כנגד מידה ביחס לפסוק 8 ?
2. מהו הקשר בין פסוק 13 לפסוקים 14-15 ?
3. באיזה אמצעי סיפרותי משתמש הנביא בפסוקים 14-16 ?
תשובות:
1. הלוקח בגד עני "ועל מבטא חבולים יטו" יקבל עונש מידה כנגד מידה וינוס ערום מהמלחמה.
2. הקשר הוא סיבה ותוצאה, והלחץ יכביד והם לא יוכלו להימלט.
3. אמצעי ריטורי של חזרה משולשת שיובילו להפסד המשפיל, למרבה האבסורד.