2,362
עריכות
על מנת לערוך סיכומים נדרש לפתוח חשבון.
אין תקציר עריכה |
DaViDHsikum (שיחה | תרומות) אין תקציר עריכה |
||
שורה 5: | שורה 5: | ||
השיר "עדות" הוא שיר שמניח בתשתיתו משפט מדומה שמתקיים. | השיר "עדות" הוא שיר שמניח בתשתיתו משפט מדומה שמתקיים. | ||
בבית הראשון מתקיים משפט בין בני- אדם, בו הדובר נדרש להשיב על שאלה סמויה, שניתן להניח אותה מהתשובה- האם הנאצים היו בני אדם? האם אפשר לכנות את הנאצים "חיות"? וכיו"ב. | |||
== בבית הראשון: == | |||
מתקיים משפט בין בני- אדם, בו הדובר נדרש להשיב על שאלה סמויה, שניתן להניח אותה מהתשובה- האם הנאצים היו בני אדם? האם אפשר לכנות את הנאצים "חיות"? וכיו"ב. | |||
התשובה של הדובר היא "לא, לא, הם בהחלט היו בני אדם", והתכונות שמובאות לבני אדם הן תכונות חיצוניות- מגפיים, מדים- לאו דווקא פנימיות. | התשובה של הדובר היא "לא, לא, הם בהחלט היו בני אדם", והתכונות שמובאות לבני אדם הן תכונות חיצוניות- מגפיים, מדים- לאו דווקא פנימיות. | ||
שורה 15: | שורה 18: | ||
הבית השני מעמיד באופן מנוגד את הדובר אל מול הגרמנים, שהם בני אדם. | |||
== הבית השני: == | |||
מעמיד באופן מנוגד את הדובר אל מול הגרמנים, שהם בני אדם. | |||
אם לגרמני יש גוף ודמות, הדובר מעיד על עצמו שהוא רק צל ומעבר לכך, יש גם אמירה שאותו ברא בורא אחר- לו יש בורא אחר. | אם לגרמני יש גוף ודמות, הדובר מעיד על עצמו שהוא רק צל ומעבר לכך, יש גם אמירה שאותו ברא בורא אחר- לו יש בורא אחר. | ||
שורה 24: | שורה 30: | ||
בבית השלישי מדבר הדובר על עצמו ועל האלוהים שברא אותו. האלוהים שלו הוא גם כן אלוהים שאין בו כלום, שגם הוא עשן שנמוג ברוח.אמנם הוא עשן כל יכול, אבל אין בו דבר אחר. | |||
== בבית השלישי: == | |||
מדבר הדובר על עצמו ועל האלוהים שברא אותו. האלוהים שלו הוא גם כן אלוהים שאין בו כלום, שגם הוא עשן שנמוג ברוח.אמנם הוא עשן כל יכול, אבל אין בו דבר אחר. | |||
הדובר מעיד על עצמו שהוא עולה לשמיים לאחר מותו, כליל, כחול, מפויס ומתנצל. הדובר עולה כמו עשן, אחרי השריפה. | הדובר מעיד על עצמו שהוא עולה לשמיים לאחר מותו, כליל, כחול, מפויס ומתנצל. הדובר עולה כמו עשן, אחרי השריפה. | ||
שורה 34: | שורה 43: | ||
הבית הראשון מתחיל כביכול מאמצע הדברים. בשורה הראשונה יש גלישה שמדגישה את אלמנט ההפתעה. | == מבנה השיר: == | ||
'''הבית הראשון:''' | |||
מתחיל כביכול מאמצע הדברים. בשורה הראשונה יש גלישה שמדגישה את אלמנט ההפתעה. | |||
השבירה בפיסוק מדגישה את האמירה שהם היו בני אדם. | השבירה בפיסוק מדגישה את האמירה שהם היו בני אדם. | ||
בנוסף לכך, המשפט הראשון נגמר במילה "בהחלט", מה שמדגיש את ההחלטיות ואת המוחשיות. | בנוסף לכך, המשפט הראשון נגמר במילה "בהחלט", מה שמדגיש את ההחלטיות ואת המוחשיות. | ||
הבית השני הוא בית קצר, שמחבר בין הבית הראשון והשלישי. | '''הבית השני:''' | ||
הוא בית קצר, שמחבר בין הבית הראשון והשלישי. | |||
השורה הראשונה בבית זה מתחברת לבית הראשון, השניה לבית השלישי. | השורה הראשונה בבית זה מתחברת לבית הראשון, השניה לבית השלישי. | ||
שורה 47: | שורה 60: | ||
יש כאן העמדה מאוד ברורה בין הרוצח לנרצח. הרוצח הוא בן-אדם, הנרצח הוא צל. "הם נבראו בצלם", הנרצח בצורת בורא אחר- דוגמת עשן. | יש כאן העמדה מאוד ברורה בין הרוצח לנרצח. הרוצח הוא בן-אדם, הנרצח הוא צל. "הם נבראו בצלם", הנרצח בצורת בורא אחר- דוגמת עשן. | ||
הבית השלישי מבחינת הצורה הולך ומצטמצם, מה שממחיש דעיכה והעלמות, כשם שעשן עולה למעלה- הולך ונמוג. ההעלמות מתקשרת לצורך של הדובר להתנצל על עצם קיומו, להעלם. | '''הבית השלישי:''' | ||
מבחינת הצורה הולך ומצטמצם, מה שממחיש דעיכה והעלמות, כשם שעשן עולה למעלה- הולך ונמוג. ההעלמות מתקשרת לצורך של הדובר להתנצל על עצם קיומו, להעלם. | |||
הכותרת מדגישה את הסיטואציה של המשפט, כאשר המשפט הוא לאלוהים ולכל סוגי האלוהות. שני האלוהים שבשיר עומדים למשפט- אחד על מתן תכונות רעות- אלוהות שבצלמה נותר האדם הרשע; ואחת שאין לה יכולת להגן על האדם- האלוהות החלשה, שבצלמה נוצר הנרצח. | הכותרת מדגישה את הסיטואציה של המשפט, כאשר המשפט הוא לאלוהים ולכל סוגי האלוהות. שני האלוהים שבשיר עומדים למשפט- אחד על מתן תכונות רעות- אלוהות שבצלמה נותר האדם הרשע; ואחת שאין לה יכולת להגן על האדם- האלוהות החלשה, שבצלמה נוצר הנרצח. | ||
השיר מעלה שני רעיונות מרכזיים שחוזרים אצל פגיס: | השיר מעלה שני רעיונות מרכזיים שחוזרים אצל פגיס: | ||
1. הגרמנים היו בני אדם ונבראו בצלם אלוהים, גם את תכונותיהם קשות ונוראות- ושבני אדם אינם יכולים להתחמק מאחריות, שכן הרוע בתוכם. | 1. הגרמנים היו בני אדם ונבראו בצלם אלוהים, גם את תכונותיהם קשות ונוראות- ושבני אדם אינם יכולים להתחמק מאחריות, שכן הרוע בתוכם. |