על מנת לערוך סיכומים נדרש לפתוח חשבון.

גטו / יהושוע סובול: הבדלים בין גרסאות בדף

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
אין תקציר עריכה
אין תקציר עריכה
 
(גרסת ביניים אחת של אותו משתמש אינה מוצגת)
שורה 1: שורה 1:
הדמויות הראשיות
===הדמויות הראשיות===


   
   
גנס – ראש הגטו  
====גנס – ראש הגטו ====


בדמותו של גנס קיימת כפילות. גנס הוא גואל יהודים ומייסרם בעת ובעונה אחת.  
בדמותו של גנס קיימת כפילות. גנס הוא גואל יהודים ומייסרם בעת ובעונה אחת.  
המבקר מיכאל הנדלזלץ: "גנס ויתר על מה שנראה לו כצלם אנוש – כדי לשמור על צלם האנוש במציאות שלו."  
המבקר מיכאל הנדלזלץ: "גנס ויתר על מה שנראה לו כצלם אנוש – כדי לשמור על צלם האנוש במציאות שלו."  
אפשר למצוא בו גם חיוב וגם שלילה.
אפשר למצוא בו גם חיוב וגם שלילה.
הצד החיובי בגנס -  הוא מעוניין בהצלת יהודים. הוא מאמין שנורמליזציה ויצרנות של הגטו – יש בהם כדי להציל את מרב האוכלוסייה.  
הצד החיובי בגנס -  הוא מעוניין בהצלת יהודים. הוא מאמין שנורמליזציה ויצרנות של הגטו – יש בהם כדי להציל את מרב האוכלוסייה.  
חשוב לו להקים תיאטרון בגטו -  כי התיאטרון הוא קודם כל מקום מחייה ותעסוקה, אבל לא פחות מזה – מכשיר בעל ערך רב להרגעת הרוחות, להעלאת המורל הירוד, לנרמול החיים.
חשוב לו להקים תיאטרון בגטו -  כי התיאטרון הוא קודם כל מקום מחייה ותעסוקה, אבל לא פחות מזה – מכשיר בעל ערך רב להרגעת הרוחות, להעלאת המורל הירוד, לנרמול החיים.
תכונות חיוביות נוספות ניתן למצוא בגנס -  הוא טיפוס החלטי ופעיל: כשנמצא אולם – הוא רוצה מייד לפעול: "עכשיו, מה זאת אומרת מתי?" (עמ' 26)
תכונות חיוביות נוספות ניתן למצוא בגנס -  הוא טיפוס החלטי ופעיל: כשנמצא אולם – הוא רוצה מייד לפעול: "עכשיו, מה זאת אומרת מתי?" (עמ' 26)
הוא מעריך החלטיות ומרץ גם אצל אחרים:  עמ' 33: "אתה בחור בעל מרץ, בחור בעל יוזמה, אנשים כמוך אני אוהב..."  עמ' 98: "אתה בחור בעל יוזמה, מגיע לך."
הוא מעריך החלטיות ומרץ גם אצל אחרים:  עמ' 33: "אתה בחור בעל מרץ, בחור בעל יוזמה, אנשים כמוך אני אוהב..."  עמ' 98: "אתה בחור בעל יוזמה, מגיע לך."
הוא מגלה תושייה וחכמת חיים: עמ' 51: כשנערכת סלקציה ( על פי הצעתו ) בילדים – הוא מוצא דרך להצלת ילדים.
הוא מגלה תושייה וחכמת חיים: עמ' 51: כשנערכת סלקציה ( על פי הצעתו ) בילדים – הוא מוצא דרך להצלת ילדים.
הוא מבין, כי ניצחון הגרמנים אינו רק הניצחון הפיזי – אלא הניצחון הרוחני.  
הוא מבין, כי ניצחון הגרמנים אינו רק הניצחון הפיזי – אלא הניצחון הרוחני.  
עמ' 31, 54 – לדבריו יש להגן על הרוח, וצריך להציל את החזקים.
עמ' 31, 54 – לדבריו יש להגן על הרוח, וצריך להציל את החזקים.
מנסה לשמור על צלם אנוש: עמ' 77 : כועס על דסלר שנהיה לשטן – ומבצע את הסלקציה בהתלהבות. הוא מבחין בין "חובה בזויה" – לבין שמחה בעת ביצועה.
מנסה לשמור על צלם אנוש: עמ' 77 : כועס על דסלר שנהיה לשטן – ומבצע את הסלקציה בהתלהבות. הוא מבחין בין "חובה בזויה" – לבין שמחה בעת ביצועה.
הדבר החשוב ביותר הוא השגת "רשיונות קיום"-התעודות הוורודות.  
הדבר החשוב ביותר הוא השגת "רשיונות קיום"-התעודות הוורודות.  
מטרה זו מקדשת את כל האמצעים: עמ' 30, 33, 35, 97, 98.  
מטרה זו מקדשת את כל האמצעים: עמ' 30, 33, 35, 97, 98.  
כשמדובר בהצלה – אינו עושה חשבונות: בעימות בינו לבין וייסקופ, כשקיטל  מחליט לשלוח את וייסקופ לפונאר – גנס אינו מחפש נקם, אלא דרך להציל את וייסקופ ( אולי הוא מיתמם? ): עמ' 105.
כשמדובר בהצלה – אינו עושה חשבונות: בעימות בינו לבין וייסקופ, כשקיטל  מחליט לשלוח את וייסקופ לפונאר – גנס אינו מחפש נקם, אלא דרך להציל את וייסקופ ( אולי הוא מיתמם? ): עמ' 105.


מעניין לשים לב למונולוג המרגש שלו בשעת שכרות ( עמ' 79 ).
*מעניין לשים לב למונולוג המרגש שלו בשעת שכרות ( עמ' 79 ).


הקווים השליליים בדמותו של גנס -
=====הקווים השליליים בדמותו של גנס -=====
קודם כל הוא משתף פעולה עם הנאצים – הוא מסייע במסירת רשימות לסלקציה. הוא עוזר לקיטל לפתור את בעיית הסלקציה של הילד השלישי במשפחה ( אם כי חייבים להדגיש את הפתרון שמצא במשפחות בנות ילד אחד, או בהתמקחות על כל יהודי בסלקציה אחרת – עמ' 76 ).
 
קודם כל הוא משתף פעולה עם הנאצים – הוא מסייע במסירת רשימות לסלקציה. הוא עוזר לקיטל לפתור את בעיית הסלקציה של הילד השלישי במשפחה ( אם כי חייבים להדגיש את הפתרון שמצא במשפחות בנות ילד אחד, או בהתמקחות על כל יהודי בסלקציה אחרת – עמ' 76 ).
הוא מגלה אכזריות ואלימות: מכה על גבו של ילד. ואז יאמרו האנשים – "גנס הוא רוצח יהודי...איבדנו ילד בגלל יהודי, בגלל גנס."
הוא מגלה אכזריות ואלימות: מכה על גבו של ילד. ואז יאמרו האנשים – "גנס הוא רוצח יהודי...איבדנו ילד בגלל יהודי, בגלל גנס."
דן יהודים ( אנשי עולם תחתון ) למוות – ודואג לביצוע גזר הדין. ( עמ' 67 ). אל לנו לשכוח שמדובר בתקופת השואה, וכל יום מתים המוני יהודים, כך שגזר דין מוות שמטיל יהודי על יהודי אחר הוא דבר שאין הדעת סובלת אותו.
דן יהודים ( אנשי עולם תחתון ) למוות – ודואג לביצוע גזר הדין. ( עמ' 67 ). אל לנו לשכוח שמדובר בתקופת השואה, וכל יום מתים המוני יהודים, כך שגזר דין מוות שמטיל יהודי על יהודי אחר הוא דבר שאין הדעת סובלת אותו.
שורה 32: שורה 33:
( קשה לשפוט אותו, בגלל נסיבות החיים המיוחדות באותם ימים .)
( קשה לשפוט אותו, בגלל נסיבות החיים המיוחדות באותם ימים .)


קיטל – הקצין הנאצי הממונה על הגטו
====קיטל – הקצין הנאצי הממונה על הגטו====


גם בו ניתן למצוא איזו שניות: הוא הקצין האלגנטי, שבידו האחת – הסקסופון, סמל לתרבות, למוסיקה, ובידו האחרת – שמייסר ( רובה סער ) דרוך – סמל ההרג, הוונדליזם, העדר התרבות. מדבר על אומנות, על היפה: עמ' 40 – 41, אבל יש בו אכזריות לשמה.
גם בו ניתן למצוא איזו שניות: הוא הקצין האלגנטי, שבידו האחת – הסקסופון, סמל לתרבות, למוסיקה, ובידו האחרת – שמייסר ( רובה סער ) דרוך – סמל ההרג, הוונדליזם, העדר התרבות. מדבר על אומנות, על היפה: עמ' 40 – 41, אבל יש בו אכזריות לשמה.
דוגמאות לאכזריותו של קיטל:
'''דוגמאות לאכזריותו של קיטל:'''
ת. – קודם כל תפקידו כמפקד הגטו הממונה על הסלקציות ועל ההשמדה.
ת. – קודם כל תפקידו כמפקד הגטו הממונה על הסלקציות ועל ההשמדה.
כשחיה היחפה רוצה ליטול נעליים מן הערמה – הוא טורח להזכיר לה מניין הן לקוחות, ומציע לה מאותו מקור שמלה או כובע.( עמ' 17-18 )
כשחיה היחפה רוצה ליטול נעליים מן הערמה – הוא טורח להזכיר לה מניין הן לקוחות, ומציע לה מאותו מקור שמלה או כובע.( עמ' 17-18 )
שורה 48: שורה 49:




אבל אפשר למצוא גם צד נגדי בדמותו -
=====אבל אפשר למצוא גם צד נגדי בדמותו -=====
ת. – אין ספק שקיטל נמשך כמו במגנט אל היהודים. הוא מעריך את כשרונותיהם, את אומנותם. הוא נהנה מחיוניותם ומעריך אותה, מעריך את האינטליגנציה הטבעית שלהם, את יכולתם להגיב בצורה הומוריסטית, ולפעמים אף מחוצפת-מפולפלת. ( עמ' 40-41, 73 ).
ת. – אין ספק שקיטל נמשך כמו במגנט אל היהודים. הוא מעריך את כשרונותיהם, את אומנותם. הוא נהנה מחיוניותם ומעריך אותה, מעריך את האינטליגנציה הטבעית שלהם, את יכולתם להגיב בצורה הומוריסטית, ולפעמים אף מחוצפת-מפולפלת. ( עמ' 40-41, 73 ).
יחסו אל חיה'לה הזמרת – מצד אחד הוא מעריך ומכבד את כשרונה האומנותי, והוא גם נמשך אליה ארוטית. מצד אחר – הוא מייסר אותה ומתעלל בה. ( עמ' 22, 42, 69 )
יחסו אל חיה'לה הזמרת – מצד אחד הוא מעריך ומכבד את כשרונה האומנותי, והוא גם נמשך אליה ארוטית. מצד אחר – הוא מייסר אותה ומתעלל בה. ( עמ' 22, 42, 69 )
שורה 55: שורה 56:




דמות הבובה
====דמות הבובה====


השימוש בבובה הוא אחד מן האמצעים הדרמטיים במחזה. ( אמצעי נוסף – ההצגה בתוך הצגה; השירים; משחק הבגדים בסיום ). המחזה בעיקרו הוא מחזה ריאליסטי, אבל דמות הבובה היא דמות החורגת מן הריאליות. זוהי דמות ייחודית וסמלית שמעיזה לומר מה שאחרים אינם מעיזים לומר. מבחינה דרמטית – הבובה היא גלגולה של דמות השוטה – הליצן בטרגדיה הקלאסית והשקספירית. הבובה במחזה מסמלת את הרוח היהודית החזקה שאינה נשברת ונותרת גאה, חצופה ואיתנה מול כל ניסיונות הנאצים לשבור אותה ולהכניע אותה. את הגוף ניתן להרוג, לשבור , להשמיד. אבל לא את הרוח. בעולם אבסורדי ובלתי אנושי כעולם השואה רק  הבובה יכולה להיות אנושית וחופשייה.   
השימוש בבובה הוא אחד מן האמצעים הדרמטיים במחזה. ( אמצעי נוסף – ההצגה בתוך הצגה; השירים; משחק הבגדים בסיום ). המחזה בעיקרו הוא מחזה ריאליסטי, אבל דמות הבובה היא דמות החורגת מן הריאליות. זוהי דמות ייחודית וסמלית שמעיזה לומר מה שאחרים אינם מעיזים לומר. מבחינה דרמטית – הבובה היא גלגולה של דמות השוטה – הליצן בטרגדיה הקלאסית והשקספירית. הבובה במחזה מסמלת את הרוח היהודית החזקה שאינה נשברת ונותרת גאה, חצופה ואיתנה מול כל ניסיונות הנאצים לשבור אותה ולהכניע אותה. את הגוף ניתן להרוג, לשבור , להשמיד. אבל לא את הרוח. בעולם אבסורדי ובלתי אנושי כעולם השואה רק  הבובה יכולה להיות אנושית וחופשייה.   
   
   
המקומות במחזה שבהם מופיעה הבובה:
'''המקומות במחזה שבהם מופיעה הבובה:'''
* בתחילת המחזה – כשחיה מבקשת נעליים ונתפסת עם קילוגרם השעועית. הבובה מבקרת את שרוליק, המפעיל שלה, על שאינו יוצא להגנתה של חיה. שרוליק מאשים את הבובה שהשתלטה לו על החיים. הבובה עומדת על אהבתו של שרוליק לחיה, מאשימה אותו בצביעות, במרמה, בחנופה. מבקשת ליטוף, רוך וחום וכו'. ( עמ' 19-25 ).  
* בתחילת המחזה – כשחיה מבקשת נעליים ונתפסת עם קילוגרם השעועית. הבובה מבקרת את שרוליק, המפעיל שלה, על שאינו יוצא להגנתה של חיה. שרוליק מאשים את הבובה שהשתלטה לו על החיים. הבובה עומדת על אהבתו של שרוליק לחיה, מאשימה אותו בצביעות, במרמה, בחנופה. מבקשת ליטוף, רוך וחום וכו'. ( עמ' 19-25 ).  
* כאשר קיטל מעניק לחיה את הענק ( השרשרת לצוואר ) – הבובה מדברת על חוצפה יהודית ומדגימה אותה באמצעות התבדחות על חשבונו של קיטל ועל חשבון הגרמנים בכלל. "אמבטיית ראש", מדוע גרמנים צוחקים מכל בדיחה פעמיים, הביטחון בהחזרת הכסף..."הגוזל מגזלן – פטור"...
* כאשר קיטל מעניק לחיה את הענק ( השרשרת לצוואר ) – הבובה מדברת על חוצפה יהודית ומדגימה אותה באמצעות התבדחות על חשבונו של קיטל ועל חשבון הגרמנים בכלל. "אמבטיית ראש", מדוע גרמנים צוחקים מכל בדיחה פעמיים, הביטחון בהחזרת הכסף..."הגוזל מגזלן – פטור"...
שורה 66: שורה 67:




מערכת העימותים האידיאולוגיים ביצירה
===מערכת העימותים האידיאולוגיים ביצירה===


העימות גנס – קרוק
====העימות גנס – קרוק====


העימות האידיאולוגי המרכזי בקרב היהודים הוא בין גנס, ראש הגטו הרביזיוניסט, לבין קרוק, הספרן הבונדיסטי, המייצג את היהדות האינטלקטואלית והסוציאליסטית ( נציג תנועת הפועלים ). "בבית העלמין לא עושים תיאטרון" – זועקות הכותרות על הקירות בגטו עקב הקמת התיאטרון.
העימות האידיאולוגי המרכזי בקרב היהודים הוא בין גנס, ראש הגטו הרביזיוניסט, לבין קרוק, הספרן הבונדיסטי, המייצג את היהדות האינטלקטואלית והסוציאליסטית ( נציג תנועת הפועלים ). "בבית העלמין לא עושים תיאטרון" – זועקות הכותרות על הקירות בגטו עקב הקמת התיאטרון.


עמדתו האידיאולוגית של קרוק
=====עמדתו האידיאולוגית של קרוק=====


קרוק, הספרן היהודי, שהקים בגטו ספרייה לתפארת, ספרייה ששירתה מאות מנויים – מתמרד, זועק וקובל כנגד הרעיון של הקמת התיאטרון בגטו. (עמ' 34-36 ). לדעתו התיאטרון הוא התפרקות מערכים והתפקרות אומנותית. הוא מבכר את הבעת הזעם האילם. הוא מסתייג מן האורגיות ההמוניות שהתקיימו בין יהודים לבין גרמנים, אותם יזם גנס, ראש הגטו. בעיניו בהתנהגות זו יש משום ויתור על הכבוד היהודי.
קרוק, הספרן היהודי, שהקים בגטו ספרייה לתפארת, ספרייה ששירתה מאות מנויים – מתמרד, זועק וקובל כנגד הרעיון של הקמת התיאטרון בגטו. (עמ' 34-36 ). לדעתו התיאטרון הוא התפרקות מערכים והתפקרות אומנותית. הוא מבכר את הבעת הזעם האילם. הוא מסתייג מן האורגיות ההמוניות שהתקיימו בין יהודים לבין גרמנים, אותם יזם גנס, ראש הגטו. בעיניו בהתנהגות זו יש משום ויתור על הכבוד היהודי.


עמדתו האידיאולוגית של גנס
=====עמדתו האידיאולוגית של גנס=====


גנס בטוח ומאמין שהתיאטרון יתרום לקבלת "תעודות ורודות", היינו תעודות חיים, שיאפשרו את המשך חייהם של עוד אנשים בגטו. הוא מאמין שכל עוד אנשים יהיו פרודוקטיביים ויהיו נחוצים לגרמנים – חייהם יישמרו. בעיניו הצלת החיים היא העיקר. כמו כן, בעיניו התיאטרון ישמש ככלי לנרמול החיים, דרך להעלאת החיים על פסים תקינים, יומיומיים, הומניים. כמו כן התיאטרון יתרום להעלאת המורל, להתנערות – ולו רגעית – מן הבעיות הקיומיות, מאותם קשיי החיים ומההשמד שחווים היהודים בגטו.
גנס בטוח ומאמין שהתיאטרון יתרום לקבלת "תעודות ורודות", היינו תעודות חיים, שיאפשרו את המשך חייהם של עוד אנשים בגטו. הוא מאמין שכל עוד אנשים יהיו פרודוקטיביים ויהיו נחוצים לגרמנים – חייהם יישמרו. בעיניו הצלת החיים היא העיקר. כמו כן, בעיניו התיאטרון ישמש ככלי לנרמול החיים, דרך להעלאת החיים על פסים תקינים, יומיומיים, הומניים. כמו כן התיאטרון יתרום להעלאת המורל, להתנערות – ולו רגעית – מן הבעיות הקיומיות, מאותם קשיי החיים ומההשמד שחווים היהודים בגטו.
שורה 82: שורה 83:
גם קרוק עצמו אינו מחזיק בעמדתו עד הסוף. בסופו של דבר קרוק משתכנע בצדקת דרכו של גנס. בעמ' 87 – בשיחה בין קרוק לבין חיה אומר קרוק שגם הוא חשב בהתחלה שאין תועלת בתיאטרון במצב שלנו. הוא שלל את הקמת התיאטרון בגטו מסיבות אידיאולוגיות-מוסריות, אבל בהמשך הגיע למסקנה שכל אומנות גדולה מחזירה לאדם את ממדיו האמיתיים... התיאטרון  הוא חלק מהמאבק של היהודים בגטו לשמור על צלם האדם.
גם קרוק עצמו אינו מחזיק בעמדתו עד הסוף. בסופו של דבר קרוק משתכנע בצדקת דרכו של גנס. בעמ' 87 – בשיחה בין קרוק לבין חיה אומר קרוק שגם הוא חשב בהתחלה שאין תועלת בתיאטרון במצב שלנו. הוא שלל את הקמת התיאטרון בגטו מסיבות אידיאולוגיות-מוסריות, אבל בהמשך הגיע למסקנה שכל אומנות גדולה מחזירה לאדם את ממדיו האמיתיים... התיאטרון  הוא חלק מהמאבק של היהודים בגטו לשמור על צלם האדם.


העימות וייסקופ - גנס
====העימות וייסקופ - גנס====


גנס – דוגל בשיטה יצרנית, שיטה שבה יינתנו לכמה שיותר יהודים תעודות מחייה, אותן תעודות שיצילו אותם ממוות. לכן חשוב לו שהמפעל יהיה גדול, שיעבדו בו יהודים רבים ככל האפשר, ואפילו אינוואלידים ( בעלי מום ).
'''גנס – דוגל בשיטה יצרנית,''' שיטה שבה יינתנו לכמה שיותר יהודים תעודות מחייה, אותן תעודות שיצילו אותם ממוות. לכן חשוב לו שהמפעל יהיה גדול, שיעבדו בו יהודים רבים ככל האפשר, ואפילו אינוואלידים ( בעלי מום ).
וייסקופ – יהודי בעל מתפרה, אשר עלה לדרגת בעל מפעל.בתחילה גם הוא מציע את המפעל לתיקון מדי הצבא הגרמני כדי להעסיק בו יהודים שחייהם יינצלו, לפי שעה ( עמ' 38 ). הוא מייצג את יצר הקיום היהודי. אבל יצר זה גדל ומתפתח כסרטן, כמחלה ממארת המשתלטת עליו. כשהעסק מתחיל להצליח הוא כבר מעוניין במפעל קטן, שיהיה רווחי ויביא תועלת לו ולעסקיו. שוב לא חשוב לו שבזכות המפעל יינצלו יהודים רבים ככל האפשר. ( העימות – עמ' 97-98 ). בתחילה – הוא נוהג בנדיבות ונותן כספים כדי לשחד את הגרמנים ולהציל יהודים. בהמשך – מה שמעניין אותו זה הרווח האישי שלו. הוא היצר החייתי. אותו יצר שסופו להביא אותו להשמדתו, אם לא יצליח להתגבר על עצמו ולהכניס את עצמו למסגרת, למרוּת. מצד אחד הוא נוהג בפזרנות ( בנשף ) מתוך יהירות ורצון להוכיח לגרמנים מה יהודים מסוגלים לעשות, ומצד אחר הוא מתחנף ומתרפס. הוא איננו סתם שורד, אלא שורד מצליח שמשתכר מהצלחתו עד שהוא מביא על עצמו במו ידיו את חורבנו.
'''וייסקופ – יהודי בעל מתפרה, אשר עלה לדרגת בעל מפעל.בתחילה גם הוא מציע את המפעל לתיקון מדי הצבא הגרמני כדי להעסיק בו יהודים שחייהם יינצלו,''' לפי שעה ( עמ' 38 ). הוא מייצג את יצר הקיום היהודי. אבל יצר זה גדל ומתפתח כסרטן, כמחלה ממארת המשתלטת עליו. כשהעסק מתחיל להצליח הוא כבר מעוניין במפעל קטן, שיהיה רווחי ויביא תועלת לו ולעסקיו. שוב לא חשוב לו שבזכות המפעל יינצלו יהודים רבים ככל האפשר. ( העימות – עמ' 97-98 ). בתחילה – הוא נוהג בנדיבות ונותן כספים כדי לשחד את הגרמנים ולהציל יהודים. בהמשך – מה שמעניין אותו זה הרווח האישי שלו. הוא היצר החייתי. אותו יצר שסופו להביא אותו להשמדתו, אם לא יצליח להתגבר על עצמו ולהכניס את עצמו למסגרת, למרוּת. מצד אחד הוא נוהג בפזרנות ( בנשף ) מתוך יהירות ורצון להוכיח לגרמנים מה יהודים מסוגלים לעשות, ומצד אחר הוא מתחנף ומתרפס. הוא איננו סתם שורד, אלא שורד מצליח שמשתכר מהצלחתו עד שהוא מביא על עצמו במו ידיו את חורבנו.


העימות ד"ר פול – קרוק
====העימות ד"ר פול – קרוק====


במישור העלילתי – ד"ר פול כנציג השלטון מטיל על קרוק עבודות מחקר, וכך מקווה להאריך גם את חיי עצמו – לא להישלח לחזית הרוסית, וגם את חייו של קרוק. קרוק מנסה להוכיח במחקרו שאין קשרי גזע בין העדה הקראית לבין היהודים, ופול מבין שמטרת המחקר היא להציל את הקראים מהשמדה.   
במישור העלילתי – ד"ר פול כנציג השלטון מטיל על קרוק עבודות מחקר, וכך מקווה להאריך גם את חיי עצמו – לא להישלח לחזית הרוסית, וגם את חייו של קרוק. קרוק מנסה להוכיח במחקרו שאין קשרי גזע בין העדה הקראית לבין היהודים, ופול מבין שמטרת המחקר היא להציל את הקראים מהשמדה.   
במישור האידיאולוגי – קיטל, שלובש את דמותו של ד"ר פול, האינטלקטואל הנוצרי המומחה לענייני יהדות, מטיף לקרוק שיעלה לישראל. הוא מייצג, באופן פרדוקסאלי, את העמדה הציונית. (אגדת בן המלך – עמ' 64 ). קרוק הבונדיסט  (הבונד - תנועה יהודית סוציאליסטית אנטי ציונית שהאמינה ששינוי המשטר בארצות הגולה יביא לשיפור במצבו של העם היהודי, שיוכל לחיות מתוך אוטונומיה תרבותית בגולה ) אינו מתכוון לעלות ארצה , ואילו קרוק מציג בפניו את יתרונותיה של התנועה הציונית ביצירת יהודי חדש.
במישור האידיאולוגי – קיטל, שלובש את דמותו של ד"ר פול, האינטלקטואל הנוצרי המומחה לענייני יהדות, מטיף לקרוק שיעלה לישראל. הוא מייצג, באופן פרדוקסאלי, את העמדה הציונית. (אגדת בן המלך – עמ' 64 ). קרוק הבונדיסט  (הבונד - תנועה יהודית סוציאליסטית אנטי ציונית שהאמינה ששינוי המשטר בארצות הגולה יביא לשיפור במצבו של העם היהודי, שיוכל לחיות מתוך אוטונומיה תרבותית בגולה ) אינו מתכוון לעלות ארצה , ואילו קרוק מציג בפניו את יתרונותיה של התנועה הציונית ביצירת יהודי חדש.
  ועוד  ד"ר פול מאשים את קרוק, מנהיג הפועלים – שהפקיר את השלטון לגנס. (באופן פרדוקסאלי ניתן למצוא בדבריו של הגרמני ד"ר פול רמזים לעמדתו של המחזאי עצמו, גם בעד הציונות וגם נגד הפקרת השלטון בידי הימין ).
ועוד  ד"ר פול מאשים את קרוק, מנהיג הפועלים – שהפקיר את השלטון לגנס. (באופן פרדוקסאלי ניתן למצוא בדבריו של הגרמני ד"ר פול רמזים לעמדתו של המחזאי עצמו, גם בעד הציונות וגם נגד הפקרת השלטון בידי הימין ).


עימות הרופאים – הרב – והשופט – "דילמת האינסולין"
====עימות הרופאים – הרב – והשופט – "דילמת האינסולין"====


  בגטו יש כמות מוגבלת של אינסולין. והדילמה היא – האם להמשיך ולתת אינסולין לכל חולי הסוכרת – הקשים והקלים – עד אשר ייגמר כל המלאי, או להפסיק את מתן האינסולין לחולים הקשים, ובכך לגזור עליהם מוות, על מנת להאריך את חייהם של החולים הקלים יותר שיש להם סיכוי לשרוד לאורך זמן ( עמ' 46-53 ).
בגטו יש כמות מוגבלת של אינסולין. והדילמה היא – האם להמשיך ולתת אינסולין לכל חולי הסוכרת – הקשים והקלים – עד אשר ייגמר כל המלאי, או להפסיק את מתן האינסולין לחולים הקשים, ובכך לגזור עליהם מוות, על מנת להאריך את חייהם של החולים הקלים יותר שיש להם סיכוי לשרוד לאורך זמן ( עמ' 46-53 ).
    
    
העמדות השונות בעימות
=====העמדות השונות בעימות=====
הרופא הצעיר: – מצדד בקיום החזקים על חשבון החלשים. החלשים חסרי סיכוי.  לחולים הקלים יש סיכוי לשרוד זמן ממושך יותר.
 
הרופא המבוגר: – מתנגד לאפליה בין חולה לחולה.  
'''הרופא הצעיר: – ''' מצדד בקיום החזקים על חשבון החלשים. החלשים חסרי סיכוי.  לחולים הקלים יש סיכוי לשרוד זמן ממושך יותר.
          כל רופא מאשים את חברו ברפואה נאצית.
'''הרופא המבוגר:''' – מתנגד לאפליה בין חולה לחולה.  
הרב:   יש פתרון לדילמה דומה בתלמוד, אבל באופן עקרוני – אין לבני אדם זכות להחליט מי לחיים ומי למוות. רק אלוהים נותן חיים ולוקח חיים.         
כל רופא מאשים את חברו ברפואה נאצית.
השופט: שום חוק אינו מתיר לפסוק לחולים הקשים גזר דין מוות.
'''הרב: ''' יש פתרון לדילמה דומה בתלמוד, אבל באופן עקרוני – אין לבני אדם זכות להחליט מי לחיים ומי למוות. רק אלוהים נותן חיים ולוקח חיים.         
''' השופט: ''' שום חוק אינו מתיר לפסוק לחולים הקשים גזר דין מוות.


   
   
דילמת הסלקציות
====דילמת הסלקציות====


  גנס ( ואנשי היודנראט בכלל ) נאלצו להתמודד עם אחת הדילמות המוסריות הקשות ביותר: האם למסור לגרמנים רשימות של אנשים מועמדים למוות – זקנים, חולים וכו' – ועל ידי כך להאריך ( לפחות לזמן מה ) את חייהם של אחרים, או לסרב לשתף פעולה עם הנאצים ולהשאיר את ההחלטה על גורל כל אחד בנפרד בידי הנאצים.  
גנס ( ואנשי היודנראט בכלל ) נאלצו להתמודד עם אחת הדילמות המוסריות הקשות ביותר: האם למסור לגרמנים רשימות של אנשים מועמדים למוות – זקנים, חולים וכו' – ועל ידי כך להאריך ( לפחות לזמן מה ) את חייהם של אחרים, או לסרב לשתף פעולה עם הנאצים ולהשאיר את ההחלטה על גורל כל אחד בנפרד בידי הנאצים.  
הטלת התפקיד הזה על אנשי היודנראט הייתה אחת מדרכי ההתעללות הנפשית של הנאצים ביהודים. עמדת גנס: לשתף פעולה, וכך אולי להציל יותר יהודים. (עמ' 54-55 )
הטלת התפקיד הזה על אנשי היודנראט הייתה אחת מדרכי ההתעללות הנפשית של הנאצים ביהודים. עמדת גנס: לשתף פעולה, וכך אולי להציל יותר יהודים. (עמ' 54-55 )




דילמת היציאה ליערות
====דילמת היציאה ליערות====
 
חיה'לה, "זמיר הגטו", מחליטה לברוח ולהצטרף לפרטיזנים, אף על פי שהיא יודעת שבריחתה עלולה לעלות לחבריה בחייהם.  צעירים רבים התחבטו בשאלה זו, כי ידעו שעל ידי היציאה ליערות לעתים הם מפקירים את הוריהם הזקנים ואת אחיהם הקטנים, וכן לא פעם נקמו הנאצים במשפחותיהם של אלה שהצליחו להימלט מן הגטו.


חיה'לה, "זמיר הגטו", מחליטה לברוח ולהצטרף לפרטיזנים, אף על פי שהיא יודעת שבריחתה עלולה לעלות לחבריה בחייהם.  צעירים רבים התחבטו בשאלה זו, כי ידעו שעל ידי היציאה ליערות לעתים הם מפקירים את הוריהם הזקנים ואת אחיהם הקטנים, וכן לא פעם נקמו הנאצים במשפחותיהם של אלה שהצליחו להימלט מן הגטו.
[[קטגוריה:ספרות]]

תפריט ניווט