הגורמים לצמיחתה ולהתארגנותה של התנועה הציונית בתנועה הלאומית של העם היהודי: הבדלים בין גרסאות בדף

אין תקציר עריכה
אין תקציר עריכה
אין תקציר עריכה
שורה 3: שורה 3:
התנועה הלאומית זכתה להתקדמות ולהתחזקות עם הופעתו של בנימין זאב הרצל (ב.ז.הרצל) אשר יזם את קונגרס בזל בשוויצריה (בשנת 1897). ומאז ההיסטוריונים מדברים על התנועה הלאומית היהודית – התנועה הציונית.
התנועה הלאומית זכתה להתקדמות ולהתחזקות עם הופעתו של בנימין זאב הרצל (ב.ז.הרצל) אשר יזם את קונגרס בזל בשוויצריה (בשנת 1897). ומאז ההיסטוריונים מדברים על התנועה הלאומית היהודית – התנועה הציונית.


'''הגורמים שהביאו לצמיחת התנועה הציונית :'''


א.ערכי המהפכה הצרפתית  
== הגורמים שהביאו לצמיחת התנועה הציונית : ==
 
 
 
=== א.ערכי המהפכה הצרפתית ===


המהפכה הצרפתית הביאה ערכים מהפכנים כמו : שיווין זכויות , ריבונות , חירות , חופש וכדומה. וכן צמחו באירופה תנועות לאומיות אשר שאפו להשתחרר משלטון זר ולבנות לעצמן חיים של חירות , חופש ועצמאות מדינית. כך צמחו תנועות לאומיות בגרמניה , באיטליה , בסרביה ועוד.  
המהפכה הצרפתית הביאה ערכים מהפכנים כמו : שיווין זכויות , ריבונות , חירות , חופש וכדומה. וכן צמחו באירופה תנועות לאומיות אשר שאפו להשתחרר משלטון זר ולבנות לעצמן חיים של חירות , חופש ועצמאות מדינית. כך צמחו תנועות לאומיות בגרמניה , באיטליה , בסרביה ועוד.  
המשכילים היהודים אימצו את המודל הלאומי האירופאי והקימו את התנועה הלאומית היהודית.
המשכילים היהודים אימצו את המודל הלאומי האירופאי והקימו את התנועה הלאומית היהודית.


ב.אנטישמיות  
 
=== ב.אנטישמיות ===


התנועה הלאומית היהודית צמחה לנוכח השנאה והיחס האנטישמי של החברה הנוצרית הסובבת את היהודים. והכן בתקופת הקמת קראו גלויים אנטישמים כגון :
התנועה הלאומית היהודית צמחה לנוכח השנאה והיחס האנטישמי של החברה הנוצרית הסובבת את היהודים. והכן בתקופת הקמת קראו גלויים אנטישמים כגון :
שורה 27: שורה 33:
ומאז הוא הגיע למסקנה שישנו פיתרון אחד לבעיית היהודית  והוא הקמת מדינה יהודית עצמאית ובהתאם לכך הוא כתב מאמר בשם מדינת היהודים (1896).
ומאז הוא הגיע למסקנה שישנו פיתרון אחד לבעיית היהודית  והוא הקמת מדינה יהודית עצמאית ובהתאם לכך הוא כתב מאמר בשם מדינת היהודים (1896).


ג.אכזבה מתהליך האמנסיפציה (שיוויון זכויות)
המשכילים היהודים האמינו שתהליך שוויון הזכויות יביא לצמיחתה של חברה אוניברסאלית אשר תתבסס על ערכים של תבונה ותקווה לעתיד מפואר בתחום החברתי והמדיני. ציפיות אלה התנפצו. המשכילים היהודים נוכחו לדעת שאמנם החברה החדשה לא נחלקת עוד לבני דתות שונות , אלא לבני לאומים שונים , לגרמנים , איטלקים , צרפתית וכדומה. הלאומים התייחסו אלה היהודים כאל גורם זר ובלתי נאמן שלא קשור אליהם מבחינה לאומית ותרבותית. בנסיבות אלה החליטו היהודים להגשים את מטרותיהם במסגרת יהודית עצמאית , במדינה יהודית ריבונית (שולטת) שרוב אוכלוסייתה היא יהודית.


ד. משבר זהות
=== ג.אכזבה מתהליך האמנסיפציה (שיוויון זכויות) ===
 
<br>המשכילים היהודים האמינו שתהליך שוויון הזכויות יביא לצמיחתה של חברה אוניברסאלית אשר תתבסס על ערכים של תבונה ותקווה לעתיד מפואר בתחום החברתי והמדיני. ציפיות אלה התנפצו. המשכילים היהודים נוכחו לדעת שאמנם החברה החדשה לא נחלקת עוד לבני דתות שונות , אלא לבני לאומים שונים , לגרמנים , איטלקים , צרפתית וכדומה. הלאומים התייחסו אלה היהודים כאל גורם זר ובלתי נאמן שלא קשור אליהם מבחינה לאומית ותרבותית. בנסיבות אלה החליטו היהודים להגשים את מטרותיהם במסגרת יהודית עצמאית , במדינה יהודית ריבונית (שולטת) שרוב אוכלוסייתה היא יהודית.
 
 
=== ד. משבר זהות ===
 
התנועה הציונית צמחה על רקע משבר זהות שאליו נקלעו היהודים. העולם התבסס על ערכים לאומים וליברליים , ועל כן הציונות צמחה במטרה לשחרר ולהעניק חופש לעם ישראל.
התנועה הציונית צמחה על רקע משבר זהות שאליו נקלעו היהודים. העולם התבסס על ערכים לאומים וליברליים , ועל כן הציונות צמחה במטרה לשחרר ולהעניק חופש לעם ישראל.
הציונית הגיעה למסקנה בעקבות העובדה שהיהודים שמרו על זיקה וקשר עם ארץ ישראל , כי רק שם יוכל העם להשתחרר. ומכאן ארץ ישראל הפכה להיות מרכזית לתנועה הציונית  ולא תיתכן הגדרה עצמית יהודית שאין ארץ ישראל במרכזה.
הציונית הגיעה למסקנה בעקבות העובדה שהיהודים שמרו על זיקה וקשר עם ארץ ישראל , כי רק שם יוכל העם להשתחרר. ומכאן ארץ ישראל הפכה להיות מרכזית לתנועה הציונית  ולא תיתכן הגדרה עצמית יהודית שאין ארץ ישראל במרכזה.