על מנת לערוך סיכומים נדרש לפתוח חשבון.

יפה נוף / יהודה הלוי: הבדלים בין גרסאות בדף

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
אין תקציר עריכה
אין תקציר עריכה
 
(3 גרסאות ביניים של 2 משתמשים אינן מוצגות)
שורה 2: שורה 2:




<h1>
<br>
'''יְפֵה נוֹף מְשׂוֹשׂ תֵּבֵל קִרְיָה לְמֶלֶךְ רָב  / לָךְ נִכְסְפָה נַפְשִׁי מִפַּאֲתֵי מַעְרָב''' <br><br>


'''הֲמוֹן רַחֲמַי נִכְמָר כִּי אֶזְכְּרָה קֶדֶם /  כְּבוֹדֵךְ אֲשֶׁר גָּלָה וְנָוֵךְ אֲשֶׁר חָרָב'''  <br><br>


'''יְפֵה נוֹף מְשׂוֹשׂ תֵּבֵל קִרְיָה לְמֶלֶךְ רָב  / לָךְ נִכְסְפָה נַפְשִׁי מִפַּאֲתֵי מַעְרָב''' 
'''וּמִי יִתְּנֵנִי עַל כַּנְפֵי נְשָׁרִים, עַד /  אֲרַוֶּה בְדִמְעָתִי עֲפָרֵך וְיִתְעָרָב''' <br><br>
 
'''הֲמוֹן רַחֲמַי נִכְמָר כִּי אֶזְכְּרָה קֶדֶם /  כְּבוֹדֵךְ אֲשֶׁר גָּלָה וְנָוֵךְ אֲשֶׁר חָרָב''' 
 
'''וּמִי יִתְּנֵנִי עַל כַּנְפֵי נְשָׁרִים, עַד /  אֲרַוֶּה בְדִמְעָתִי עֲפָרֵך וְיִתְעָרָב'''  
   
   
'''דְּרַשְׁתִּיךְ, וְאִם מַלְכֵּךְ אֵין בָּךְ וְאִם בִּמְקוֹם  / צְרִי גִּלְעֲדֵך - נָחָשׁ שָׂרָף וְגַם עַקְרָב'''  
'''דְּרַשְׁתִּיךְ, וְאִם מַלְכֵּךְ אֵין בָּךְ וְאִם בִּמְקוֹם  / צְרִי גִּלְעֲדֵך - נָחָשׁ שָׂרָף וְגַם עַקְרָב'''<br><br>
 
''' הֲלֹא אֶת אֲבָנַיִךְ אֲחוֹנֵן וְאֶשָּׁקֵם / וְטַעַם רְגָבַיִךְ לְפִי מִדְּבַשׁ יֶעְרָב'''


''' הֲלֹא אֶת אֲבָנַיִךְ אֲחוֹנֵן וְאֶשָּׁקֵם / וְטַעַם רְגָבַיִךְ לְפִי מִדְּבַשׁ יֶעְרָב''' <br><br>
</h1>
   
   
    
    
שורה 76: שורה 76:
כי מנהיגנו מלכנו והמושל בנו המחזיק אותנו בעניין הזה שאנחנו בו מהפזור והגלות - אל חי"  
כי מנהיגנו מלכנו והמושל בנו המחזיק אותנו בעניין הזה שאנחנו בו מהפזור והגלות - אל חי"  
(הכוזרי, מאמר שני, סעיף ל"ב).
(הכוזרי, מאמר שני, סעיף ל"ב).
הבית השלישי מביע את השקפת העולם הפילוסופית של יהודה הלוי, כפי שבאה לביטוי בספרו "הכוזרי". לפי השקפת עולם זו א"י היא המקום הקדוש ביותר בעולם משום סמיכותה לקב"ה, וירושלים היא המקום הקדוש ביותר בה. כדי להגיע להגשמה עצמית ולשלמות רוחנית – על היהודי לחיות בא"י, בקרבתו של האל. אין חשיבות להישגים חומריים וכלכליים (כל טוב ספרד" בארצות ניכר, משום שאין בהם אותה שלמות רוחנית, לכן א"י למרות מצבה העגום, למרות שהיא חרבה היא המקום המועדף על הדובר, אליה נתונים מחשבותיו וכיסופיו, והיא עדיפה אלפי מונים על ספרד, שיש בה כל טוב חומרי, אך אין בה קרבה לאל ואפשרות להתעלות ולסיפוק רוחני.


הזכרת הגלות והחורבן המקדש מדגישים את חומרת מצבו של הדובר ואת חומרת מצבם של העם והארץ, מה שמגביר את רצונו להיגאל, אך הגאולה לא תיתכן רק בדרך של נס.
הזכרת הגלות והחורבן המקדש מדגישים את חומרת מצבו של הדובר ואת חומרת מצבם של העם והארץ, מה שמגביר את רצונו להיגאל, אך הגאולה לא תיתכן רק בדרך של נס.
שורה 144: שורה 141:




== '''צימודים וניגודים''' ==
הבית השלישי כולל צימוד וניגוד (יקל בעיני / יקר בעיני). קל לדובר לעזוב את כל טוב ספרד משום שממילא איננו יכול ליהנות ממנו (איך אטעמה את אשר אוכל ואיך יערב?) משום שמה שחשוב לו באמת הוא לראות את חורבותיו של בית המקדש שחרב, להיות בירושלים.
הביטוי "יקל בעיני" הוא שיבוץ מספר בראשית  (ט"ז 4 ) "ותקל גבירתה בעיניה". הגר מזלזלת בשרה העקרה, שרה הופכת לפחותת ערך בעיניה. ומכאן – בשירנו – כל טוב ספרד הוא חסר ערך בעיני הדובר.




תפריט ניווט