• רמה: י'-י"ב

מבנה תוכנית

                ;(input, output)שם התוכנית________Program
                {קלט:מה התוכנית קולטת?____}
                {פלט:מה התוכנית פולטת?____}
                                                      Var
                             ;סוג הטיפוס:הצהרת משתמשים
                                                    Begin 
                                      ...גוף התוכנית
                                                     .End 


  • שם התוכנית- שם התוכנית יבוא אחרי המילה program. הוא חייב להתחיל באות ויכול להכיל אח"כ צירוף של אותיות ומספרים.
  • הצהרת משתנים- על המשתנים בהם נשתמש בתוכנית מצהירים אחרי הvar. שם המשתנה בדומה לשם התוכנית חייב להתחיל באות ויכול להמשיך בצירוף אותיות ומספרים. יש להגדיר את סוג המשתנה בעזרת נקודתיים.
  • סוגי משתנים- integer- משתנה מספרי שיכול לקבל רק ערכים שלמים.

real- משתנה מסוג ממשי(יכול להיות שברי).

char-משתנה מסוג תו. תו בודד בלבד. גם אם התו הוא מספר, מבחינת המחשב ערכו יהיה שונה מערך של מספר המוצב בתא שמקבל ערכים מספרים. אם a הוא real וb הוא char ונציב בשניהם 5 a שונה מb.

string-משתנה שיכול לקבל מחרוזת תוים.

boolean-מקבל רק true או false ו-1 או 0.

  • פקודות- אחרי הפקודות var, begin לא יבוא שום סימן פיסוק. אחרי end תבוא נקודה. אחרי כל פקודה אחרת בפסקל יבוא נקודה פסיק(;).


קלט ופלט

פעולות פלט

אלו הן פעולות שבהן אנו משתמשים כדי ליצור קשר עם האדם שעובד עם התוכנה(הצגת הודעות טקסט על המסך לדוגמא).

ישנן 2 סוגי פעולות עיקריות שבהן נשתמש בשביל התוכניות שלנו:
1)write.- הדפסת הפלט בשורה אחת בלבד.

2) writeln.-הדפסת הפלט בשורה הבאה.

הנה תוכנית קצרה המראה כיצד אנו משתמשים באחת מן הפעולות כדי לכתוב טקסט על המסך

program A1;
begin
writeln('hello world');
end.
  • <אדום>יש לשים לב,כששמים טקסט לכתיבה עליו להתחיל בגרש ולהסתיים בגרש!</אדום>

עכשיו,כל מה שנכתב בסוגריים באותה השורה של הפונקציה writeln יכתב על מסך המחשב.


כפי שנכתב מקודם קיימים בפסקל מספר סוגי משתנים. כדי לתקשר עם התוכנית ולהעביר לה ערכים ופקודות אנו משתמשים במספר פעולות בסיסיות שאיתן אנו קוראים ערך אשר הוקש ע"י המשתמש,אל תוך משתנה מוגדר מראש.

ניתן דוגמא בה נראה את הפקודה לקליטה של כול דבר מהמשתמש.

Program Klita;
var a:integer; {תתעלמו ביינתים}
begin
writeln('הקש מספר שלם');
'''Readln(a);'''
end.

מה שבתוך הסוגריים הוא המשתנה לתוכו אנו קולטים דברים מהמשתמש. מה שהתוכנה תבצע הוא לחכות עד שהמשתמש יכניס קלט מסוג "מספר שלם".


פעולות השמה

את הפעולות השמה כותבים כך:

משתמש:=משתמשX___(פעולת חשבון)___משתמשY;


דוגמה:

A
=c+g



למי שרוצה לדעת עוד על פסקל הנה קישור: [1]