7
עריכות
על מנת לערוך סיכומים נדרש לפתוח חשבון.
DaViDHsikum (שיחה | תרומות) אין תקציר עריכה |
|||
(2 גרסאות ביניים של 2 משתמשים אינן מוצגות) | |||
שורה 1: | שורה 1: | ||
*[[ספרות|לחץ כאן כדי לחזור לסיכומים בספרות]] | *[[ספרות|לחץ כאן כדי לחזור לסיכומים בספרות]] | ||
---- | ---- | ||
השיר "עדות" הוא שיר שמניח בתשתיתו משפט מדומה שמתקיים. | |||
השיר | == השיר: == | ||
<h1> | |||
:::לא לא: הם בהחלט<br> | |||
:::היו בני אדם: מדים, מגפים<br> | |||
:::איך להסביר. הם נבראו בצלם.<br> | |||
<br><br> | |||
:::אני הייתי צל.<br> | |||
:::לי היה בורא אחר.<br> | |||
<br> | |||
:::והוא בחסדו לא השאיר בי מה שימות.<br> | |||
:::ובחרתי אליו, עליתי קליל, כחל,<br> | |||
:::מפויס, הייתי אומר: מתנצל:<br> | |||
:::עשן אל עשן כל יכול<br> | |||
:::שאין לו גוף ודמות.<br> | |||
</h1> | |||
שורה 13: | שורה 28: | ||
המגפיים והמדים הם מעין מיטונימיה לגרמנים, לנאצים. | המגפיים והמדים הם מעין מיטונימיה לגרמנים, לנאצים. | ||
יחד עם זאת, הדובר מנסה להסביר שהם נבראו בצלם. הביטוי הוא ארמז מקראי מבראשית- "ויברא אלוהים את | יחד עם זאת, הדובר מנסה להסביר שהם נבראו בצלם. הביטוי הוא ארמז מקראי מבראשית- "ויברא אלוהים את האדם בצלמו, בצלם אלוהים ברא אותו". | ||
המשפט המקראי בא להדגיש את ייחודיות האדם כאדם. המשפט השני מדגיש באופן אירוני ומנוגד את המשמעות של "להברא בצלם"- לקבל את תכונות הרשע והרצחנות. הביטוי "להברא בצלם" הופך לביטוי אירוני. | המשפט המקראי בא להדגיש את ייחודיות האדם כאדם. המשפט השני מדגיש באופן אירוני ומנוגד את המשמעות של "להברא בצלם"- לקבל את תכונות הרשע והרצחנות. הביטוי "להברא בצלם" הופך לביטוי אירוני. | ||
== הבית השני: == | == הבית השני: == | ||
שורה 25: | שורה 38: | ||
אם לגרמני יש גוף ודמות, הדובר מעיד על עצמו שהוא רק צל ומעבר לכך, יש גם אמירה שאותו ברא בורא אחר- לו יש בורא אחר. | אם לגרמני יש גוף ודמות, הדובר מעיד על עצמו שהוא רק צל ומעבר לכך, יש גם אמירה שאותו ברא בורא אחר- לו יש בורא אחר. | ||
יתכן וזהו אותו בורא, אלא שתכונותיו אחרות. אם לרוצח נתן את צלמו ודמותו, לנרצח לא השאיר דבר, אפילו | יתכן וזהו אותו בורא, אלא שתכונותיו אחרות. אם לרוצח נתן את צלמו ודמותו, לנרצח לא השאיר דבר, אפילו לא משהו שימות בו. | ||
האמירה "לא השאיר בי מה שימות" היא אירונית – לכאורה נראה הדבר טוב, אך לקורא מובן כי זהו איננו "חסד"- לא נשאר לדובר דבר. | האמירה "לא השאיר בי מה שימות" היא אירונית – לכאורה נראה הדבר טוב, אך לקורא מובן כי זהו איננו "חסד"- לא נשאר לדובר דבר. | ||
== בבית השלישי: == | == בבית השלישי: == |
עריכות