על מנת לערוך סיכומים נדרש לפתוח חשבון.

שלטון העם: הבדלים בין גרסאות בדף

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
נוספו 35 בתים ,  3 בנובמבר 2007
אין תקציר עריכה
 
(3 גרסאות ביניים של אותו משתמש אינן מוצגות)
שורה 33: שורה 33:
# חיזוק הכוח והסמכות של העם. זוהי פעולה מאד דמוקרטית.
# חיזוק הכוח והסמכות של העם. זוהי פעולה מאד דמוקרטית.
# הכרעה של העם מחזקת את ההחלטה של המנהיגים. הגברת הלגיטימציה של ההחלטה.
# הכרעה של העם מחזקת את ההחלטה של המנהיגים. הגברת הלגיטימציה של ההחלטה.
----


==3 צורות עיקריות למימוש שלטון העם:==
==3 צורות עיקריות למימוש שלטון העם:==


'''*1. משטר פרלמנטרי-'''
'''1. משטר פרלמנטרי-'''<br>
מה שמתקיים בישראל.
מה שמתקיים בישראל.<br>
 
כל אדם מצביע למפלגה = מצע + קבוצת נבחרים.<br>
כל אדם מצביע למפלגה = מצע + קבוצת נבחרים.
(המפלגה בוחרת בתוכה- בבחירות פנימיות- את הדרגו בתוכה.)<br>
(המפלגה בוחרת בתוכה- בבחירות פנימיות- את הדרגו בתוכה.)
 
המפלגה שקיבלה את מירב הקולות והעומד בראשה יקבלו את המנדט להרכיב ממשלה- קואוליציה. לרוב אין להם את הרוב {61+ חברי כנסת} אז הם נדרשים לבנות את הקואוליציה עם מפלגות נוספות. עם המפלגות הללו יש למפלגה הנבחרת בעלת המנדט, הסכמים קואליציוניים בהם המפלגה המצטרפת זכתה בכוח מסויים- תיקי שרים, תקציבים ועוד.
המפלגה שקיבלה את מירב הקולות והעומד בראשה יקבלו את המנדט להרכיב ממשלה- קואוליציה. לרוב אין להם את הרוב {61+ חברי כנסת} אז הם נדרשים לבנות את הקואוליציה עם מפלגות נוספות. עם המפלגות הללו יש למפלגה הנבחרת בעלת המנדט, הסכמים קואליציוניים בהם המפלגה המצטרפת זכתה בכוח מסויים- תיקי שרים, תקציבים ועוד.
מתוך הקואוליציה יוצאת הממשלה (שרים וסגני שרים) '''הרשות המבצעת'''. אל מול הקואוליציה ניצבת האופוזיציה שמתנגדת לקואוליציה.
מתוך הקואוליציה יוצאת הממשלה (שרים וסגני שרים) '''הרשות המבצעת'''. אל מול הקואוליציה ניצבת האופוזיציה שמתנגדת לקואוליציה.
מכיוון שחברי הממשלה הם גם חברים כנסת שיכולים לחוקק- במשטר הפרלמנטרי הפרדת הרשויות קטנה יותר לעומת המשטר הנשיאותי.
מכיוון שחברי הממשלה הם גם חברים כנסת שיכולים לחוקק- במשטר הפרלמנטרי הפרדת הרשויות קטנה יותר לעומת המשטר הנשיאותי.


'''*2. משטר נשיאותי-'''  
'''2. משטר נשיאותי-''' <br>
מתקיים בארה"ב.
מתקיים בארה"ב.<br>
במשטר הנשיאותי העם בוחר את מי שיעמוד בראש הרשות המבצעת באופן אישי- בנשיא.
במשטר הנשיאותי העם בוחר את מי שיעמוד בראש הרשות המבצעת באופן אישי- בנשיא.<br>
מצד שני היא גם בוחרת את הבמפלגה ו'''אדם'''. שיעמוד בראש הראשות המבצעת '''בלבד'''. הוא לא חלק מבית הנבחרים והוא ממנה לעצמו את השרים מחוץ לבית הנבחרים.
מצד שני היא גם בוחרת את הבמפלגה ו'''אדם'''. שיעמוד בראש הראשות המבצעת '''בלבד'''. הוא לא חלק מבית הנבחרים והוא ממנה לעצמו את השרים מחוץ לבית הנבחרים.<br>
לכן הפרדת הרשויות במשר הנשיאותי היא עמוקה יותר.
לכן הפרדת הרשויות במשר הנשיאותי היא עמוקה יותר.<br>


בבית התחתון יושבים נציגים לפי גודל המדינה- גדולה יותר, נציגים רבים יותר.
בבית התחתון יושבים נציגים לפי גודל המדינה- גדולה יותר, נציגים רבים יותר.
שורה 60: שורה 54:




'''*3. משטר מעורב-'''
'''3. משטר מעורב-'''<br>
שילוב חלקים מהמשטר הפרלמנטרי ומהמשטר הנשיאותי.
שילוב חלקים מהמשטר הפרלמנטרי ומהמשטר הנשיאותי.<br>
בצרפת למשל- הנשיא הוא ראש המדינה, נבחר ל7 שנים באופן ישיר. הנשיא אחראי על ענייני החוץ והבטחון של המדינה.
בצרפת למשל- הנשיא הוא ראש המדינה, נבחר ל7 שנים באופן ישיר. הנשיא אחראי על ענייני החוץ והבטחון של המדינה.<br>
ראש הממשלה והפרלמנט נבחרים אחת ל-5 שנים בבחירות נפרדות. בבחירות אלה העם בוחר במפלגה שמרכיבה את הרשות המחוקקת וממנה יוצאים גם השרים.
ראש הממשלה והפרלמנט נבחרים אחת ל-5 שנים בבחירות נפרדות. בבחירות אלה העם בוחר במפלגה שמרכיבה את הרשות המחוקקת וממנה יוצאים גם השרים.


[[קטגוריה:אזרחות]]
[[קטגוריה:אזרחות]]

תפריט ניווט