על מנת לערוך סיכומים נדרש לפתוח חשבון.

ספרות: הבדלים בין גרסאות בדף

מתוך סיכומונה, אתר הסיכומים החופשי.
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
(גיא אוני\שולמית לפיד)
מ (הוספתי שם של שיר חדש)
 
(125 גרסאות ביניים של 31 משתמשים אינן מוצגות)
שורה 1: שורה 1:
__NOTOC__
*אנא כיתבו סיכומים בנושא זה בצורה הבאה:<BR>
==סיכומים בספרות לבגרות==
:::'''שם יצירה / שם יוצר'''
*אנא כיתבו סיכומים בנושא זה בצורה הבאה: שם יצירה/שם יוצר. תודה
 
[[דף סיכומים בספרות לפי תכנית הלימודים]]
===סידור הסיכומים לפי שם:[http://www.sikumuna.co.il/index.php?title=%D7%A7%D7%98%D7%92%D7%95%D7%A8%D7%99%D7%94:%D7%A1%D7%A4%D7%A8%D7%95%D7%AA&redirect=no      כאן]===


{| style="border:2px solid#cfcfff;padding:1em;background-color:#EAF5FB;width:100%;"
{| style="border:2px solid#cfcfff;padding:1em;background-color:#EAF5FB;width:70%;"
|-
|-
| <H2> '''שירה'''</H2>
| <H2> '''שירה'''</H2>


<h3> שירת ימי הביניים</h3>
<h3>שירת ימי הביניים</h3>


*[[הפשט הזמן / יהודה הלוי]]
*[[יחידה שחרי האל וספיו / יהודה הלוי]]
*[[יפה נוף / יהודה הלוי]]
*[[ישנה בחיק ילדות / יהודה הלוי]]
*[[ליבי במזרח / יהודה הלוי]]
*[[כותנות פסים / משה אבן עזרא]]
**[[אמנון אני חולה / שלמה אבן גבירול]]
*[[מה תפחדי נפשי / שלמה אבן גבירול]]
*[[מליצתי בדאגתי / שלמה אבן גבירול]]
*[[עבי שחקים / שלמה אבן גבירול]]
*[[שחר אבקשך / שלמה אבן גבירול]]
*[[ראה שמש / שלמה אבן גבירול]]
*[[כאבי רב / שלמה אבן גבירול]]
*[[הפשט הזמן / יהודה הלוי]]
*[[הים ביני ובינך / שמואל הנגיד]]
*[[הים ביני ובינך / שמואל הנגיד]]
*[[כותנות פסים / רמב"ע]]
*[[התקבצו כי הזמן תמים / שמואל הנגיד]]
*[[ליבי במזרח / יהודה הלוי]]
*[[קח מצביה דמי עינב באקדחה / שמואל הנגיד]]
*[[מת אב ומת אלול / שמואל הנגיד]]
 
*[[אמצעים אומנותיים בשירת ימי הביניים]]


----


<h3> הספרות הרומנטית והספרות הריאליסטית</h3>
<h3> פואמה </h3>
*[[התנועה והספרות הרומנטית]]
*[[התנועה והספרות הריאלסטית (ריאליזם)]]


*[[בין שיני אריות / גורדון יהודה לייב]]
*[[קוצו של יוד / גורדון יהודה לייב]]
*[[צדקיהו בבית הפקודות / גורדון יהודה לייב]]
*[[בעיר ההריגה / חיים נחמן ביאליק]]
*[[הברכה / חיים נחמן ביאליק]]
*[[המתמיד / חיים נחמן ביאליק]]
*[[מתי מדבר / חיים נחמן ביאליק]]


<h3> שירת ביאליק </h3>
----


<h3> שירה עברית במאה ה-20 </h3>
<h4> חיים נחמן ביאליק </h4>
*[[אחרי מותי / חיים נחמן ביאליק]]
*[[לא זכיתי באור מן ההפקר / חיים נחמן ביאליק]]
*[[איך / חיים נחמן ביאליק]]
*[[אכן גם זה מוסר אלוהים / חיים נחמן ביאליק]]
*[[גבעולי אשתקד / חיים נחמן ביאליק]]
*[[הכניסיני תחת כנפך / חיים נחמן ביאליק]]
*[[הקיץ גווע / חיים נחמן ביאליק]]
*[[ואם ישאל המלאך / חיים נחמן ביאליק]]
*[[והיה כי יארכו ימים / חיים נחמן ביאליק]]
*[[והיה כי תמצאו / חיים נחמן ביאליק]]
*[[זריתי לרוח אנחתי / חיים נחמן ביאליק]]
*[[חוזה לך ברח / חיים נחמן ביאליק]]
*[[לבדי / חיים נחמן ביאליק]]
*[[לא זכיתי / חיים נחמן ביאליק]]
*[[לפני ארון הספרים / חיים נחמן ביאליק]]
*[[על השחיטה / חיים נחמן ביאליק]]
*[[על השחיטה / חיים נחמן ביאליק]]
*[[ציפורת / חיים נחמן ביאליק]]
*[[צנח לו זלזל / חיים נחמן ביאליק]]
*[[צנח לו זלזל / חיים נחמן ביאליק]]


<h4> משוררים נוספים משירת המאה ה-20 </h4>


<h3> שירת המאה ה-20 </h3>
*[[היתה לי ברֵכה / גרינברג אורי צבי]]
 
*[[עם אלי הנפח (כפרקי נבואה) / גרינברג אורי צבי]]
*[[שיר נס השיר / גרינברג אורי צבי]]
*[[שיר אמי והנחל / גרינברג אורי צבי]]
*[[כף יד רשעה / דליה רביקוביץ']]
*[[כף יד רשעה / דליה רביקוביץ']]
*[[המריונטה / דליה רביקוביץ']]
*[[בובה ממוכנת / דליה רביקוביץ']]
*[[אהבה/דליה רביקוביץ]]
*[[אבי / יהודה עמיחי]]
*[[אלוהים מרחם על ילדי הגן / יהודה עמיחי]]
*[[אלוהים מרחם על ילדי הגן / יהודה עמיחי]]
*[[גשם בשדה הקרב / יהודה עמיחי]]
*[[גשם בשדה הקרב / יהודה עמיחי]]
*[[והילד איננו / יהודה עמיחי]]
*[[לא כברוש / יהודה עמיחי]]
*[[תיירים / יהודה עמיחי]]
*[[ראי אנחנו שניים מספרים / יהודה עמיחי]]
*[[לאם / יהודה עמיחי]]
*[[לתמונת אמא / לאה גולדברג]]
*[[משירי הבן האובד / לאה גולדברג]]
*[[שיר י"ב מתוך אהבתה של תרזה די-מון / לאה גולדברג]]
*[[דו שיח / נתן אלתרמן]]
*[[ירח / נתן אלתרמן]]
*[[עוד חוזר הניגון / נתן אלתרמן]]
*[[עוד אבוא אל סיפך / נתן אלתרמן]]
*[[עץ הזית / נתן אלתרמן]]
*[[ציפור שניה / נתן זך]]
*[[יופיה אינו ידוע / נתן זך]]
*[[אני שומע משהו נופל / נתן זך]]
*[[שימו לב לסגול הרועד / נתן זך]]
*[[שיר לאוהבים הנבונים / נתן זך]]
*[[רגע אחד שקט בבקשה / נתן זך]]
*[[כחום היום / שאול טשרניחובסקי]]
*[[לא רגעי שנת / שאול טשרניחובסקי]]
*[[לביבות / שאול טשרניחובסקי]]
*[[נוקטורנו / שאול טשרניחובסקי]]
*[[שירים לאילאיל - א' / שאול טשרניחובסקי]]
*[[ראי אדמה / שאול טשרניחובסקי]]
*[[אל ארצי / רחל]]
*[[גורל / רחל]]
*[[גן נעול / רחל]]
*[[זמר נוגה / רחל]]
*[[ניב / רחל]]
*[[ספר שירי / רחל]]
*[[רק על עצמי / רחל]]
*[[הוידוי גדול / אמנון שמש]]
*[[ירושה / חיים גורי]]


----


<h3> שירת העולם - לתלמידי ספרות מורחבת </h3>
<h3> שירת העולם - לתלמידי ספרות מורחבת </h3>


*[[אנבל לי / אדגר אלן פו]]
*[[שמחת הכתיבה / ויסלבה שימבורסקה]]
*[[אנאבל לי / אדגר אלן פו]]
*[[שיר הפגישה האחרונה / אנה אחמטובה]]
*[[גנרל הטנק שלך / ברטולט ברכט]]
*[[גנרל הטנק שלך / ברטולט ברכט]]
*[[הו קברניט! קברניטי / וולט וויטמן]]
*[[הו קברניט! קברניטי / וולט וויטמן]]
*[[שיר הפגישה האחרונה / אנה אחמטובה]]
----
 


<h3> שירה בעקבות השואה - לתלמידי ספרות מורחבת </h3>
<h3> שירה בעקבות השואה - לתלמידי ספרות מורחבת </h3>
שורה 49: שורה 134:


*[[אירופה, מאחר]]
*[[אירופה, מאחר]]
*[[הוראות לגנבת גבול]]
*[[המסדר]]
*[[טיוטת הסכם לשלומים]]
*[[כתוב בעפרון בקרון החתום]]
*[[כתוב בעפרון בקרון החתום]]
*[[המסדר]]
*[[עדות]]
*[[עדות]]
*[[עדות אחרת]]
*[[עדות אחרת]]
*[[הוראות לגנבת גבול]]
*[[טיוטת הסכם לשלומים]]


**[[נושאים מרכזיים בקובץ השירים]]
**[[נושאים מרכזיים בקובץ השירים]]


----
<h3> הספרות הרומנטית והספרות הריאליסטית</h3>
*[[התנועה והספרות הרומנטית]]
*[[התנועה והספרות הריאלסטית (ריאליזם)]]
----
<h3> התבגרות בראי הספרות - ניתוח שירים</h3>
*[[תמונה/רביקוביץ דליה]]
*[[אמי אפתה לי את כול העולם/ עמיחי יהודה]]
*[[חמקה לי ילדותי/פגיס דן]]


|-
|-
|}
|}


{| style="border:2px solid#cfcfff;padding:1em;background-color:#ffffec;width:100%;"
 
{| style="border:2px solid#cfcfff;padding:1em;background-color:#ffffec;width:70%;"
|-
|-
| <H2> סיפורת</H2>
| <H2> סיפור קצר</H2>


<h4> סיפור קצר </h4>
*[[סיכום_ספרות_סוף_שנה]]
<h4> סיפורי עגנון </h4>
 
*[[בדמי ימיה  / ש"י עגנון]]
*[[גבעת החול  / ש"י עגנון]]
*[[האדונית והרוכל / ש"י עגנון]]
*[[האדונית והרוכל / ש"י עגנון]]
*[[הרופא וגרושתו / ש"י עגנון]]
*[[הרופא וגרושתו / ש"י עגנון]]
*[[המטפחת  / ש"י עגנון]]
*[[המלבוש  / ש"י עגנון]]
*[[התזמורת  / ש"י עגנון]]
*[[מדירה לדירה  / ש"י עגנון]]
*[[פנים אחרות  / ש"י עגנון]]
*[[עגונות  / ש"י עגנון]]
*[[עם כניסת היום  / ש"י עגנון]]
*[[פרנהיים  / ש"י עגנון]]
*[[שבועת אמונים  / ש"י עגנון]]
*[[תהילה  / ש"י עגנון]]
<h4> סיפור עברי מהמחצית הראשונה של המאה העשרים </h4>
*[[שם ויפת בעגלה / אברמוביץ' שלום יעקב]]
*[[פראדל / בארון דבורה]]
*[[שפרה / בארון דבורה]]
*[[סובבתהו בכחש / בורלא יהודה]]
*[[אגדת שלושה וארבעה / ביאליק חיים נחמן]]
*[[מאחורי הגדר / ביאליק חיים נחמן]]
*[[קלונימוס ונעמי / ברדיצ'דבסקי מיכה יוסף]]
*[[המוצא / ברנר יוסף חיים]]
*[[עוולה / ברנר יוסף חיים]]
*[[כרת / ברקוביץ' יצחק דב]]
*[[תלוש / ברקוביץ' יצחק דב]]
*[[סעודה מפסקת / גנסין אורי]]
*[[אדם מישראל / הזז חיים]]
*[[שלולית גנוזה / הזז חיים]]
*[[שמע ישראל / פרץ יצחק לייב]]
*[[הערדל / שופמן גרשום]]
*[[נקמה של תיבת זמרה / שופמן גרשום]]
*[[בת הרב / שטיינברג יעקב]]
*[[העיוורת / שטיינברג יעקב]]
*[[בין לבני הכסף / שטיינברג יעקב]]
*[[בת ישראל / שטיינברג יעקב]]
*[[הבריחה / שמי יצחק]]
<h4> סיפור עברי מהמחצית השנייה של המאה העשרים </h4>
*[[עד שיעבור כל המשמר כולו / איני לאה]]
*[[שמיל / אלוני ניסים]]
*[[להיות אופה / אלוני ניסים]]
*[[ברטה / אפלפלד אהרון]]
*[[המצוד / אפלפלד אהרון]]
*[[הצפירה / אתגר קרת]]
*[[סיפור אהבה / אפלפלד אהרון]]
*[[עשן / אפלפלד אהרון]]
*[[קיטי / אפלפלד אהרון]]
*[[שלושה / אפלפלד אהרון]]
*[[בעיר התחתית / בלס שמעון]]
*[[קולנוע / בן נר יצחק]]
*[[משחקים בחורף / בן נר יצחק]]
*[[הנדל יהודית / סיפור בלי כתובת]]
*[[מסע הערב של יתיר / יהושע אברהם ב']]
*[[שתיקה הולכת ונמשכת / יהושע אברהם ב']]
*[[נעימה ששון כותבת שירים / כהנא-כרמון עמליה]]
*[[הינומה / כהנא-כרמון עמליה]]
*[[יד ושם / מגד אהרון]]
*[[אח קטן / מטלון רונית]]
*[[ילדה בקפה / מטלון רונית]]
*[[השבוי / סמילנסקי יזהר]]
*[[דרך הרוח / עוז עמוס]]
*[[נוודים וצפע / עוז עמוס]]
*[[התרנגולת בעלת שלוש הרגליים / קנז יהושע]]
*[[דברים שבטבע האדם / שחר דוד]]
*[[מעשה ברוקח ובגאולת העולם / שחר דוד]]
*[[על הצללים והצלם / שחר דוד]]
*[[מעשה בעץ זית / תמוז בנימין]]
*[[תחרות שחייה / תמוז בנימין]]
*[[חיז'ו בטטה / סמי ברדוגו]]
<h4> סיפור קצר מתורגם</h4>
*[[מספר ארבע / אידריס יוסוף]]
*[[על חוד התער / אל חכים תאופיק]]
*[[בן הרבי / באבל יצחק]]
*[[מעשה בשובכי / באבל יצחק]]
*[[גימפל תם / בשביס-זינגר יצחק]]
*[[המפתח / בשביס-זינגר יצחק]]
*[[המפתח/יצחק בשביס זינגר]]
*[[האדרת / גוגול ניקולאי]]
*[[הבז / בוקצ'יו ג'ובאני]]
*[[הסופר במשפחה / דוקטורוב אדגר לורנס]]
*[[הרוצחים / המינגווי ארנסט]]
*[[התלמיד / לוי פרימו]]
*[[איש זקן מאוד עם כנפיים עצומות / מארקס גבריאל גרסייה]]
*[[העלמה פרל / מופסן גי דה]]
*[[אחרי עשרים שנה / מחפוז נג'יב]]
*[[בית בעל שם רע / מחפוז נג'יב]]
*[[הפנסיונר / מחפוז נג'יב]]
*[[הזבוב / מנספילד קתרין]]
*[[רגע של חסד / נבוקוב ולדימיר]]
*[[יום נפלא לדגי בננה / סלינג'ר ג'רום דוד]]
*[[מר קרסולי שלנו בקונטיקט / סלינג'ר ג'רום דוד]]
*[[השעון והאדם / עזאם סמירה]]
*[[אלאונורה / פו אדגר אלן]]
*[[הבור והמטוטלת / פו אדגר אלן]]
*[[אמבר מובער / פוקנר ויליאם]]
*[[ורד לאמילי / פוקנר ויליאם]]
*[[שיחה עם אבי / פיילי גרייס]]
*[[הגן המפליג למרחקים / פינק אידה]]
*[[המחבוא / פינק אידה]]
*[[ציפורים / פינק אידה]]
*[[יגון / צ'כוב אנטון פבלוביץ']]
*[[כינורו של רוטשילד / צ'כוב אנטון פבלוביץ']]
*[[גזר הדין / קפקא פרנץ]]
*[[דבר קטן וטוב / קרבר ריימונד]] - שאלה על סיפור זה תופיע בפרק סיפור קצר [מיקוד קיץ 08]
*[[נוצות / קרבר ריימונד]]
*[[אהבתי הראשונה / שלום עליכם]]
----
*[[תפוחים מן המדבר / סביון ליברכט]]
*[[תפוחים מן המדבר / סביון ליברכט]]
*[[העוורת|העוורת / יעקב שטיינברג]]
*[[כינורו של רוטשילד / צ'כוב]]
*[[כינורו של רוטשילד / צ'כוב]]
*[[שברירים / דבורה בארון]]
*[[שברירים / דבורה בארון]]
*[[המחרוזת / גאי דה מופאסן]]
*[[המחרוזת / גאי דה מופאסן]] - '''יצא מתוכנית הלימודים'''
*[[הקמצן / מולייר]]
*[[תרמית / דבורה בארון]]
 
|}
 
 
{| style="border:2px solid#cfcfff;padding:1em;background-color:#EAF5FB;width:70%;"
|-
| <H2> '''רומן ונובלה'''</H2>


<h3> רומן עברי</h3>


<h4> רומן ונובלה </h4>
*[[מישהו לרוץ איתו / דוד גרוסמן]]
*[[העבד - מוטיבים בסיפור|העבד / יצחק בשביס-זינגר]]
*[[מסע דניאל / אורפז יצחק]]
*[[ברקיע החמישי / איתן רחל]]
*[[שורשי אוויר / אלמוג רות]]
*[[תור הפלאות / אפלפלד אהרון]]
*[[קטרינה / אפלפלד אהרון]]
*[[נוצות  / באר חיים]]
*[[חבלים / באר חיים]]
*[[בוקר של שוטים / בן נר יצחק]]
*[[פצעי בגרות / ברטוב חנוך]]
*[[עיר קסומה / בר-יוסף יהושע]]
*[[ספר הדקדוק הפנימי / גרוסמן דוד]]
*[[החמסין האחרון / הנדל יהודית]]
*[[המאהב / יהושע אברהם ב']]
*[[גירושים מאוחרים / יהושע אברהם ב']]
*[[מר מאני / יהושע אברהם ב']]
*[[החי על המת / מגד אהרון]]
*[[פויגלמן / מגד אהרון]]
*[[מסע באב / מגד אהרון]]
*[[חצוצרה בואדי / סמי מיכאל]]
*[[חצוצרה בואדי / סמי מיכאל]]
*[[חסות / סמי מיכאל]]
*[[סיפור פשוט / ש"י עגנון]]
*[[סיפור פשוט / ש"י עגנון]]
*[[אדיפוס המלך / סופוקלס]]
*[[שירה / ש"י עגנון]]
*[[אנטיגונה / סופוקלס]]
*[[מקדמות / סמילנסקי יזהר]]
*[[קופסה שחורה / עמוס עוז]]
*[[מיכאל שלי / עוז עמוס]]
*[[מנוחה נכונה / עוז עמוס]]
*[[מפריח היונים / עמיר אלי]]
*[[חיי נישואים / פוגל דוד]]
*[[השעון / ק' צטניק]]
*[[התגנבות יחידים / קנז יהושע]]
*[[מחזיר אהבות קודמות / קנז יהושע]]
*[[חימו מלך ירושלים / קניוק יורם]]
*[[אדם בן כלב / קניוק יורם]]
*[[שמות / ראובני אהרון]]
*[[החתונות שלנו / רביניאן דורית]]
*[[זכרון דברים / שבתאי יעקב]]
*[[החיים כמשל / שדה פנחס]]
*[[גיא אוני / שולמית לפיד]]
*[[ גיא אוני/ שולמית לפיד]]
*[[רביעיית רוזנדורף / שחם נתן]]
*[[רומן רוסי / שלו מאיר]]
*[[כימים אחדים / שלו מאיר]]
*[[הוא הלך בשדות / שמיר משה]]
*[[פרקי אליק / שמיר משה]]
*[[מינוטאור / תמוז בנימין]]
*[[רקוויאם לנעמן / תמוז בנימין]]
*[[הזהו האדם / פרימו לוי]]
----
 
<h3> רומן מתורגם </h3>
 
*[[הזר / אלבר קאמי]]
*[[התפסן בשדה השיפון / סלינג'ר]]
*[[המשפט / פרנץ קפקא]]
*[[הר אדוני / ארי דה לוקה]]
*[[מאדאם בובארי / גוסטב פלובר]]
----
 
<h3> נובלה עברית </h3>
 
*[[גטו / יהושוע סובול]]
*[[פעמונים ורכבות / יהודה עמיחי]]
 
<h3> נובלה מתורגמת </h3>
 
 
 
----
*[[בית בודנברוק / תומאס מאן]]
*[[העבד - מוטיבים בסיפור|העבד / יצחק בשביס-זינגר]]
*[[אבא גוריו / בלזאק]]
*[[אבא גוריו / בלזאק]]
*[[המשפט / פרנץ קפקא]]
*[[תרנגול כפרות / אלי עמיר]]
*[[תרנגול כפרות / אלי עמיר]]
----
*[[בעל זבוב / וויליאם גולדינג]]
*[[יש ילדים זיג זג / דויד גרוסמן]]
 
=====רומן ונובלה - מספרות העולם - לתלמידי ספרות מורחבת=====
=====רומן ונובלה - מספרות העולם - לתלמידי ספרות מורחבת=====


שורה 90: שורה 378:
*[[הגלגול / פרנץ קפקא]]
*[[הגלגול / פרנץ קפקא]]
*[[מותו של סוכן / ארתור מילר]]
*[[מותו של סוכן / ארתור מילר]]
|-
|-
|}


{{תיבה עם כותרת|כותרת=דרמה
|תוכן=
*[[אדיפוס המלך / סופוקלס]]
*[[אנטיגונה / סופוקלס]]
*[[בית בובות / הנריק איבסן]]
*[[מחכים לגודו / סמואל בקט]]
*[[מקבת / ויליאם שקספיר]]
}}


|}




{| style="border:2px solid#cfcfff;padding:1em;background-color:#EAF5FB;width:100%;"
{| style="border:2px solid#cfcfff;padding:1em;background-color:#EAF5FB;width:70%;"
|-
|-


שורה 103: שורה 401:


*[[המכשולים האסתטיים של ספרות השואה / א.ב. יהושוע]]
*[[המכשולים האסתטיים של ספרות השואה / א.ב. יהושוע]]




שורה 110: שורה 407:


<BR>
<BR>
{| style="border:2px solid#cfcfff;padding:1em;background-color:#ffffec;width:100%;"
{| style="border:2px solid#cfcfff;padding:1em;background-color:#ffffec;width:70%;"
|-
|-


שורה 117: שורה 414:


*[[אפיון דמויות בספרות]]
*[[אפיון דמויות בספרות]]




שורה 123: שורה 419:
|}
|}


== סיכומים לא מסווגים ==
* [[בת הרב]]
* [[ביבר הזכוכית]]
* [[טרטיף]]


=== שונות ===
* [[מבחן בספרות]]
====[[מילון מושגים בספרות]]====
====[[מילון מושגים בספרות]]====


==קישורים מומלצים==
===<font color="red">חדש! [http://www.sikumuna.co.il/sikumim/safrut.pdf קובץ PDF של כל הסיכומים בספרות]</font>===


[http://he.wikipedia.org/wiki/%D7%AA%D7%9E%D7%95%D7%A0%D7%94:MPLiterature.JPG פורטל ספרות וויקיפדיה]
[http://sifrut.aviv.org.il/ חדר מורים לספרות]
===[[''''''גיא אוני\שולמית לפיד'''''']]===
פאניה גדלה בבית בורגני כשאחיה לוליק נחטף בגיל 12 ונעצר שנים רבות.
לכאורה חוותה פאניה ילדות רגילה,שואפת פינוקים וחיבה,מצד הוריה היא בת זקונים כששתי האחיות שלה מהגרות לאמריקה,היא נותרה לבדה עם הוריה-מבוגרים עייפים שלא ניבו ולא יכלו לשלוט עליה.
כבר מגיל צעיר היא מחליטה בעצמה מה ללמוד (נגינה על פסנתר,אנגלית) את לוליק-אחיה היא כמעט ולא מכירה,עם השנים הופך הבן האובד לסנגדה.
שיבתו של הבן האובד ועצם גילוי הטירוף שבו ,הופכים את תחושת הביזבוז בחייה של פאניה,לעזה מאוד.חטיפת האח הרס את ילדותה,האונס הרס את נעוריה ויחיאל והחיים הקשים כל כך יהרסו את עולמה.
בראייה לאחור,פאניה רווה בזיכרונות מבית הוריה :השירים,המוסיקה,ניחוחות דיברי המאפה,ביקורה של התופרת,שכל אלה ניראים קסומים לאור הרעב,האדמה הצחיחה(השוממה),השגרה חסרת התקווה ,מחלות הילדים.
הילדות בעיני פאניה מצטיירת באור חיובי בעיקר על עשייה עצמאית.בגיל 12 היו לפאניה דעות פוליטיות היא נהגה להיתווכח עם אביה הציוני ועם דודה הפארזיט והאידאליסט.פאניה בילדותה תמכה בדודה ולא בפנטזיות של אביה.פאניה מתמרדת מול עולמו האטום והמוגבל של יחיאל,עולם שבו הוא האמין שהנשים צריכות להיות אנלפבתיות(לא יודעת לקרוא,לכתוב) ולכן פאניה קוראת את ספריה בחשאי,משום שהיא יודעת שמחזה זה קשה ליחיאל.העצמאות שלה,הקריירה כשוכרת וכבעלת זיכיון של חברת תרופות,הבית ספר שפתחה לילדות בראש פינה הן פעולות שעמדו בניגוד למקובל באותה עת.


החתונה
__NOEDITSECTION__
אירוע זה נתפס כעסקה לכל דבר,פאניה "שכורה פגומה"(נאנסה ע"י גוי) כשיחיאל מחפש אומנת\מטפלת עבור ילדיו.יחיאל אינו מסביר כיצד מתה אישתו,כמו כן אינו מספר על מחלות העיניים של ילדיו,וכמו כן על פרטים נוספים חשובים הנוגעים לחייו האישיים.שתיקתו נוסעת מרצון לשאת את פאניה.
__NOTOC__
פאניה מוצאת את עצמה בדרך לגיא אוני,היא אפילו לא מנסה לחשוב על מה שקורה לה,וזאת משום שהיא מפחדת לאבד את שפיות דעתה,היא מעדיפה שתיהיה לה עבודה רבה אשר לא תאפשר לה לחשוב.היא איננה מבינה את בעלה ,בתחילה היא איננה מרגישה נוח באשר הנדוניה שהיא מעניקה:אח משוגע,דוד זקן,ותינוקת(תוצאה מאונס).פאניה מעריכה את עצמה הערכה עצמית נמוכה,כשהיא יודעת שהיא תטפל בילדיו של יחיאל,היא לא תקיים איתו יחסי אישות(יחסי מין) כשהוא מצידו יעניק לה משפחה.יוזם הנישואין הוא דודה של פאניה. פאניה מרחמת על דודה,היא מתייחסת אליו כאל אדם זקן,חסר בית,נטול פרנסה,והיא מנסה למצוא לו פיתרון.
 
הטראומה
פאניה רואה במין ובמוות דימיון רב וזאת בעיקבות ביצוע האונס וטבח ההורים בהקבלה.גם פאניה וגם הוריה זועקים לעזרה ואין אדם שמצליח להצילם,גם גופה וגם גופם נחשף באותו אירוע,סיום המעשה מותיר אותה ואת הוריה דוממים וחסרי תנועה,חווית האונס מצטיירת כמוות,ופאניה תראה במשך כל הרומן כ"עוף החול"(מוטיב) המתנער ממותו שלו אל חיים חדשים לגמרי.
לאחר האונס מתוארת פאניה כצל אילם בדמות ילדה למרות שהיא בת 15,דודה מגלה אותה ואת הוריה לאחר הפוגרום כשהוא מנקה את הבית,בעזרתה של איכרה ומעוניין להמשיך לחיות כרגיל,אלא שפאניה מחליטה ברגע זה להתנתק מהעבר,היא מוכרת את הבית,את בית החרושת המשפחתי,לוקחת ספרים ומחליטה לעלות לא"י.החלטה זו היא לא החלטה אישית ,זה מימוש חזון אחרון של הוריה.ככל שביתה-תמרה הופכת ליפיופיה,משתנים הגוונים שמייחסת פאניה לאונס.בתחילה היא ראתה בסיפור האונס כפרשה אומללה שצריך להיפטר ממנה מיד,אך הטבע האימהי עשה את שלו,כשפאניה נקשרת לביתה.
פאניה רואה בבת-פצע צועק,היא שמחה על כך שלא התמוטטה והייתה חזקה ושמרה על שפיות הדעת,
באפיזודה שמופיע אדם מעיר הולדתה באכסניה שביפו היא חוששת שהתגלה סודה,היא מבחינה ביחיאל היושב ומביט בה והזרות שלו מפחידה אותה.
בין פאניה ליחיאל יש מתח מיני בלתי פוסק,כאשר פאניה דוחה את המגע ביניהם(גם כאשר שהיא רואה בה כמטפלת בלבד ,וגם בגלל הטראומה שעברה.).פאניה איננה מסוגלת להניק את תמרה לנגד עינוי של בעלה,לאחר חגיגת הכלולות שלהם,הם נותרים לבדם בחדר,כשפניו של יחיאל זוהרים והוא מניח את ידו על כתפה של פאניה והיא נבהלת ויחיאל נרתע.
יחיאל מחמיא על ניקיון הבית על השיער הגולש,מעניק לה מטפחת רקומה בפנינים,אך פאניה אינה כומלת לו בשום תמורה.
יחיאל נוקט במספר פעולות על מנת להתקרב לפאניה,הוא קורא לה למיטתם המשותפת,אך פאניה רועדת וטוענת שיש לה דברים אחרים שהיא חייבת לטפל בהם,היא אך מזכירה לו את ההסכם ביניהם והוא לעומת זאת אינו מבקש חסדים מאיש(מפאניה).
יש כאן קיום יחסי נישואין באופן אלפטוני(לא קיים מימוש פיזי).כתוצאה מכך פאניה מרגישה שעליה לרצות את בעלה משום שהיא מונעת ממנו את גופה.
חוסר המגע עם יחיאל לעומת הידידות של פאניה עם אימבר(נפתלי הרץ אימבר)המלווה בחיבוקים ובנשיקות,מוסיפה מתח לזוגיות ויחיאל מתרגם זאת לפגיעה בכבודו.
יחיאל חש נחות ולא שווה מעמד לאישתו השולטת באנגלית ובספרות עולם.פאניה רואה את יחיאל העובד בפרך בשדה לעומת אימבר בעל הקסם,כשרון האומנות וההשכלה הקוסמופוליטית(עולם-פוליטי)ומבינה עד כמה יחיאל ניתפס כאדם פשוט –עסקן.
פאניה-לא רואה את הקינאה שמפגין כלפיה יחיאל.קרבה ליחיאל משמע עבודה היחשפות הסוד.
אך כשמציל אותה יחיאל ממטר האבנים של נערי צפת,היא עצמה קופצת לזרועותיו,מחבקת את גופו ברוח ומצמידה את ראשה לצווארו.בכל אותה עת מתפלאת פאניה שטוב לה והיא איננה רוצה להיפרד ממנו.פאניה תוך כדי התהליך,מבינה שלתשוקה יש פן אחר.
יחיאל ופאניה מחזיקים בדעות שונות,יחיאל הוא אדם גאה ואילו פאניה מוכנה לעסוק בכל מלאכה שבעולם על מנת להאאכיל את ילדיה ולדאוג לשלומם.פאניה איננה מגלה פחד מפני כל איום(השודדים הבדואיים).המשיכה הטבעית שאמורה להיות מובנת מאליה הופכת להיות בעיה מורכבת וקשה מנשוא.כל פעם ניתן לראות שמתעוררת איזשהי קרבה בין הבעל לאישה,אך אירוע זה ניקטע ע"י אנשים שונים או אירועים שונים.פאניה מגלה אחראיות רבה כלפי ילדיה,וכמו כן מתגלה כאידיאליסטית,חלוצית,בעוד שיחיאל מסתפק בלומר כי הילדים הם חלק ממנו,הוא עושה את המיטב(הסתפקות בגורלו המר לעומת פאניה שהיא יצירתית ומחפשת מקומות פרנסה אחרים).בהמשך המצוקה הפוקדת את השניים(מצוקה כלכלית)גורמת למכירת הקרקעות לסר אוליפנט.עבור פאניה מכירה זו נתפסת כנפילה רצינית.בעקבות כך עוזבת פאניה את בעלה ואת ילדיו(עוברת ליפו לסחור את הבית) והופכת להיות סוחרת ביפו.(פאניה סבורה שיחיאל ורבקה נאהבים ושהם נסעו יחד לדמשק ובמקביל היא מבינה שהיא צריכה לגלות ליחיאל מה קרה לה ובאותה עת היא מבינה גם שהיא מאוהבת בו)
אי ההבנה בנוגע לרבקה היא למעה הנקודה שבה הטראומה מסתיימת .פאניה מבינה כי יש בה אהבת אמת מגובשת וסופית,היא חושפת בפני יחיאל את הקנאה שהתעוררה בה כאשר יחיאל ורבקה עזבו את ביתה ביושבם ביחד על העגלה,כשהיא בוכה,והבכי הוא בכי של אושר וכן היא מגלה את סודה האיום ליחיאל-אחרי שהוא חוזר-ואז פאניה ויחיאל מגשימים את אהבתם.
 
יחיאל
יחיאל הוא אדם רזה,גבוה קומה ורחב כתפיים,פניו שזופים וידיו של ידי עובד,הוא מתואר בצבעים קודרים(לאחר התעלפות פאניה-הוא מתואר כצל) כשהיא מביטה בו –ניראות עינוי ושערותיו שחורות כפחם.
(פאניה חושבת לעצמה שהוא אינו שומה מהערבים הן בלבושו והן בכיסוי הראש.גם באכסניה בחדר האוכל היא מביטה בו בפנים חיוורים ואיללו פניו של יחיאל מצטיירות כצל של כעס)
נישואייהם של יחיאל ופאניה מצטיירים כאיחוד של אור וחושך.יחיאל האדם הפשוט עם המסתורים שלו,השתקנות והחיוך המלגלג,הוא אינו מנהיג,הוא מציית בנאמנות מוחלטת לכל סמכות,הוא מוכן להקריב את חייו למען הרעיון והמהפכ.
פאניה והילדים מהווים עמורו עמל,הוא מוכן למות למען אדמתו או למען מעשה הירואי(גבורה)אשר יסב לו אושר.פאניה מצידה טובעת ממנו ליטול אחראיות על הילדים ואפילו אם זה כרוך בנכונות לעזוב את האדמה למען המשפחה,כל זה מביא ללבטים,משום שיחיאל כל הזמן שהיה לבד,לא דאג לאישה,לבריאות לשמחת החיים ולשמירה על ילדות הילדים,הוא היה מוכן לחלוק עמם גם את הרעב והמוות.
יחיאל זכה ב"אוצר"(כך טוענת דודתו בלה רוקח) אותה פאניה-אישה שורדת,חזקה,יפה,דומיננטית,עצמאית,החלטית,מקורית,ובעלת כוח ורצון לחיים.
יחיאל הוא אדם שמעורר הערצה,כעס ורחמים וזה בגלל שהוא מוכן להתגרות ב"אלים" (דוגמאות-3 שנות בצורת קשות שהבריחו את כולם חוץ ממנו,ביטול עצמיות בפני הוד היופי של הקרקע.החלום על חברה חדשה ועל אנשים שהתפרנסו בכוחות עצמם).יחיאל בעברו היה תלמיד ישיבה אשר מרד בעולם הישן והמיר את דתו בדת האדמה.יחיאל משלם על כך בחייו ומוכן לשלם את המחיר הגבוה ביותר(המוות).
(גם בתקופות קשות ביותר מתנגד יחיאל לפעילות המסחרית של פאניה שבזכותה מתפרנסת המשפחה והוא מעדיף שהוא יגוועו כולם ברעב,וזאת העדפתו בשל המשיכה לאישה המסורתית-הרעיון שאישה מעורבת בנושא של פרנסה לא מתאים לו.).הפעם היחידה שרצה משהו בחייו זה כשראה את פאניה והחליט שזו תהיה שלו.הוא מצטייר לאור יחס של כבוד,חמלה,אך גם דחייה,במהלך הסיפור חל פיחות בדמותו של ולאחר שההדורים מסתדרים,בין בני הזוג דמותו הולכת ומתחזקת.
יחיאל מתעב מותרות וכשמציעה פאניה ליחיאל לבנות בית חדש בכספם נתפס הרעיון בעיני יחיאל כשחיתות וגם כשרוכשת פאניה סוס ועגלה,הוא משתולל וטוען שהמותרות הללו שוברים את כוחם של המתיישבים.פנייתו לרבקה הוא בעצם הבעה של געגועים לשנים קשות.יחיאל לא נועד לחיות בעולם המתקדם והוא מעדיף את החלוציות וההקרבה. הוא יוצא נגד עם ישראל הנהנה מכספי החלוקה ולומד תורה,בלי לעבוד לפרנסה.יחיאל מאמין בתואר אישי ובחיים של חריצות,גאווה,וכבוד.יישוב הארץ והעבודה העצמית הם לצורכי פרנסה בלבד,יחיאל דוחה כל עזרה ונשאר נוקשה באמונה ובדרך חייו.
 
בן דודו של יחיאל הוא אליעזר רוקח שיחיאל רוכש לו כבוד רב.אליעזר רוקח הופך להיות עם הזמן עסקן ציבורי שמטרותיו ציבורית וחברתיות ובמקביל הוא הופך להיות שקרן כרוני שהוא מפאר את פוריות הארץ,ביטחונה ואת יופיה המיוחד של א"י מבלי להסביר את הקשיים האמיתיים.
יחיאל מפסיק בשלב מסויים לבטוח בדרכו של אליעזר רוקח ומאמין בעבודת כפיים אמיתית.
 
יחיאל מתייחס לשכנים הערבים באופן הבא: הוא ראה בהם איזושהי שותפות גורל,הוא דאג להם לעבודה, כשהיו לו זרעים לירקות-חילק אותם בין שכניו ואלה מנגד אהדו\אהבו אותו,ויצאו להגנתו ולהגנת היישוב כולו כשהתנפלו עליו הפורעים ביישוב.
אהבתו הראשונה של יחיאל הייתה כאמור מסירות לאדמה,רעיון המהפכה של אליעזר רוקח,
אהבתו השנייה היא אישתו היפה כשהוא חש נחות ממנה הן בהשכלתו,אופקיו,תרבותו ויאישיותו(פעמים רבות הוא קינא באימבר ,המשורר הנודד),כבן המזרח(סוריה) לא הורגל לפנק את אישתו או את ילדיו,כשבמקביל הצליח אימבר כ-אדם זר תוך שעות ספורות,להצחיק לשעשע,ולבדר את ילדיו ואת אישתו בפיקניק על גבעת האגוזים.
יחיאל ידע כי מקומה של פאניה איננו בגיא אוני ,הוא לקח בחורה בורגנית ויפה והפך אות לאיכרה קשת יום כשידיה פרועות וגבה דואב(כואב).הוא אומנם לא הגביל את חופש התנועה שלה ואת עיסוקיה העצמאיים,הוא למעשה מחזר אחר אישתו במהלך תקופת נישואיו.הליברליות שלו נובעת מתוך מוסריות גבוהה כשלמעשה החופש שהוא מאפשר לה הוא בילתי מקובל באותה תקופה.פאניה לא יכלה לפתח קריירה ואישיות עצמאית וזאת משום החיס היוצא דופן של בעלה השתקן והבילתי מוסבר.השתיקה של יחיאל פוגעת לא מעט בחיי הנישואים.

גרסה אחרונה מ־23:56, 28 באפריל 2017

  • אנא כיתבו סיכומים בנושא זה בצורה הבאה:
שם יצירה / שם יוצר

סידור הסיכומים לפי שם:כאן

שירה

שירת ימי הביניים


פואמה


שירה עברית במאה ה-20

חיים נחמן ביאליק

משוררים נוספים משירת המאה ה-20


שירת העולם - לתלמידי ספרות מורחבת


שירה בעקבות השואה - לתלמידי ספרות מורחבת


קובץ השירים "קרון חתום" של דן פגיס


הספרות הרומנטית והספרות הריאליסטית


התבגרות בראי הספרות - ניתוח שירים


סיפור קצר

סיפורי עגנון

סיפור עברי מהמחצית הראשונה של המאה העשרים

סיפור עברי מהמחצית השנייה של המאה העשרים

סיפור קצר מתורגם



רומן ונובלה

רומן עברי


רומן מתורגם


נובלה עברית

נובלה מתורגמת



רומן ונובלה - מספרות העולם - לתלמידי ספרות מורחבת


דרמה


מסות ומאמרים




טכניקות בספרות



סיכומים לא מסווגים


שונות

מילון מושגים בספרות

חדש! קובץ PDF של כל הסיכומים בספרות